اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده روزنامه‌های امروز چاپ کابل

بخشش روزنامه‌نگاران افغان از سوی حامد کرزی/ انتقاد از عملکرد برخی نمایندگان پارلمان

روزنامه‎های امروز چاپ کابل، در بخش سرمقالات و ستون دیدگاه‎های خود ضمن اشاره به مسائل روز افغانستان از بخشش پرونده‌های مربوط به خبرنگاران و رسانه‎ها توسط رئیس‎جمهور افغانستان خبر دادند.

بخشش روزنامه‌نگاران افغان از سوی حامد کرزی/ انتقاد از عملکرد برخی نمایندگان پارلمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، طرح شناسنامه‎های هوشمند، تعطیلات زمستانی پارلمان، خاطرات وزیر دفاع پیشین آمریکا در مورد انتخابات ریاست‎جمهوری گذشته افغانستان، تصویب طرح شوراهای ولایتی افغانستان، تأکید بر قانون‎گرایی در آستانه انتخابات و بخشش پرونده‎های خبرنگاران و رسانه‎ها توسط رئیس‎جمهور افغانستان از محورهای اصلی روزنامه‎های امروز چاپ کابل‎ است که بخش‎هایی آن در زیر  آمده است:

روزنامه «ماندگار»، در گزارشی با اشاره به خبر بخشش پرونده‌های قضایی خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان توسط رئیس جمهور این کشور نگاشته است: اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان با استقبال از این تصمیم رئیس‌جمهور، از نهادهای قضایی تقاضا دارد تا در کوتاه‌ترین زمان این تصمیم را اجرا کنند.

این روزنامه در ادامه افزوده است: اکنون که رئیس جمهور افغانستان به وعده‌ خود وفا کرده و برای بیرون کشیدن این پرونده‌ها از دایره قضایی، دستور رسمی داده، یکبار دیگر تقاضا داریم تا نهادهای عدلی و قضایی کشور با سرعت به اجرای این حکم بپردازند.

روزنامه «سخن جدید»، دیدگاه رسمی خود را به طرح شناسنامه‎های هوشمند اختصاص داده و نگاشته است: در صورت اجرای این طرح، برای نخستین‎بار شهروندان افغانستان کارت هویت هوشمند را با ذخیره اطلاعات بالا تجربه خواهند کرد.

به نوشته این روزنامه، این کارت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمام مشخصات دارنده کارت را در تراشه‌ کوچکی که در بخشی از کارت تعبیه شده است در خود جای داده و این کارت برای شناسایی هویت افراد و ردیابی آنان نقش تسهیل کننده‌ای دارد.

این روزنامه در ادامه نگاشته است: بدون تردید پس از ماه‌ها چانه‎زنی و تنش‌ لفظی میان مخالفان و موافقان  تصویب این قانون توسط کمیته مشترک شورای ملی گامی است مثبت و مهم‌تر از همه آمادگی وزارت مخابرات افغانستان برای توزیع این کارت‌های هوشمند می‌تواند خبر خوشی برای شهروندان کشور باشد که پس از این از کاغذبازی‌ها در راهروهای دفاتر ریاست ثبت احوال وزارت کشور رهایی می‌یابند.

روزنامه «8صبح»، در دیدگاه رسمی خود با اشاره به این که قرار است تا اول بهمن پارلمان افغانستان به تعطیلی زمستانی برود، به بررسی کارنامه این نهاد در دور دوم فعالیت پارلمان پرداخته است.

سردبیر 8صبح با اشاره به این که پارلمان در این دور بسیار غیرمسئولانه عمل کرد، نوشته است: بسیاری از نمایندگان در مصاحبه‌های‌ خود همکارانشان را به باج‌گیری از مقامات دولتی متهم کردند.

این روزنامه افزوده است: عملکرد این نمایندگان در سال جاری و سال‌های گذشته، بده‌بستان‌های کوچک با وزرا، والی‌ها و برخی رؤسا بوده است حتی در تغییر یک فرمانده پایین رتبه هم نمایندگان نقش ایفا کرده‌اند.

روزنامه «آرمان ملی»، در سرمقاله خود با اشاره این که «رابرت گیتس»، وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود افشا کرده آمریکا قصد داشته رئیس جمهور افغانستان را در دور دوم انتخابات در سال 2009 از قدرت برکنار کند، نوشته است: اقدامی بدتر از این وجود ندارد و موجب عصبانی‎تر شدن رئیس جمهور افغانستان خواهد شد و وی دیگر مایل نخواهد بود تا پیمان امنیتی را با آن کشور امضا کند.

این روزنامه افزوده است: این کار روابط آسیب دیده میان کابل-واشنگتن را بسیار بدتر خواهد کرد و در نتیجه واشنگتن همانند عراق افغانستان را به یک باره رها و ترک خواهد کرد.

روزنامه «افغانستان»، در سرمقاله خود به لزوم قانون‎گرایی در آستانه انتخابات تأکید کرده و نوشته است: هرچند هنوز زمان تبلیغات رسمی انتخابات فرا نرسیده اما برخی کاندیداها در رسانه‎های مجازی حضوری فراگیر دارند و هر کدام تلاش می‎کنند تا رضایت مردم را جلب کنند.

افغانستان در ادامه نگاشته است: شکی در این نیست که افغانستان در وضعیت نامناسب امنیتی قرار دارد اما دشمنان افغانستان می‎خواهند شک‎ها و شبهات را در میان مردم ایجاد کنند و نیروهای ملی و مردم را نسبت به یکدیگر بدبین سازند.

به نوشته این روزنامه همچنان که نهادها و نیروهای امنیتی تلاش می‎کنند تا امنیت فضای انتخابات را تأمین کنند، تمام نیروها و اشخاص در کشور و در رأس آنها کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری وظیفه دارند تا آنان را در برگزاری سالم و عادلانه و شفاف انتخابات یاری رسانند.

روزنامه «جامعه باز»، در سرمقاله خود با اشاره به تصویب طرح شوراهای ولایتی از سوی پارلمان افغانستان، نوشته است: پارلمان با دید توأم با کم‌بینی، گویا نمایندگان مردم در شوراهای ولایتی را، به عنوان ممثل حاکمیت مردم قبول نمی‌کنند تا مبادا از شکوه نمایندگی آنان چیزی کم و کاسته شود.

این روزنامه افزوده است: با این وضع، شوراهای ولایتی، در عمل غیرمثمر می‌شوند و از وظایفی که در قانون اساسی برای آنان تعریف شده باز‌می‌مانند اگر پارلمان، در تصمیم‌ خود تجدید نظر نکند، ‌شوراهای ولایتی به یک امر اضافی و تشریفاتی تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/خّ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول