اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده روزنامه‎های امروز چاپ کابل

هشدار به کاندیداها برای جلوگیری از تفرقه‌افکنی/ تداوم انتقادها از آزادی طالبان از زندان بگرام

مهم‌ترین سرمقاله‌های امروز روزنامه‎های چاپ کابل به انتقاد از سیاست آزادسازی طالبان از زندان «بگرام» توسط دولت افغانستان و توصیه به کاندیداهای انتخابات ریاست‎ جمهوری این کشور برای جلوگیری از تفرقه‎افکنی اختصاص دارد.

هشدار به کاندیداها برای جلوگیری از تفرقه‌افکنی/ تداوم انتقادها از آزادی طالبان از زندان بگرام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل،انتقاد از سیاست‌های آمریکا در ایجاد زندان «گوانتانامو»، نقد سیاست آزادسازی طالبان از زندان بگرام، تداوم بن‎بست در پیمان امنیتی کابل-واشنگتن و هشدار نسبت به تفرقه‎افکنی توسط کاندیداهای انتخابات ریاست‎جمهوری افغانستان از محورهای اصلی سرمقاله‌های امروز روزنامه‎های چاپ کابل است.

روزنامه «سخن جدید»، در سرمقاله خود با اشاره به این که بازگشایی زندان «گوانتانامو» آمریکا در قلمرو «کوبا» به منظور اجرای عدالت در خصوص افرادی بود که متهم به انجام فعالیت‎های تروریستی بوده و مرتکب اقدامات تروریستی علیه منافع ملی آمریکا شده‎اند، نوشته است: دستگیری افرادی‌ که صرفاً با یک اتهام بی‌اساس سال‎ها در زندان گوانتانامو به سربرده‎اند، بدون این‎ که به حقوق انسانی و مزایای لازم دسترسی داشته باشند، کارنامه مؤسسان این زندان را زیر سؤال برده است.

روزنامه در ادامه افزوده است: در این میان روشن نیست که بازداشت و آزادی از زندان‎های گوانتانامو، «بگرام» یا زندان‌های مشابه کمکی به امنیت جهانی خواهد کرد یا جریان افراط‎گرایی و تروریسم را شدت می‌بخشد؟

روزنامه «افغانستان» در دیدگاه رسمی خود با اشاره به بحث امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن نگاشته است: اگر چه شهروندان افغانستان به ظرفیت و توان نیروهای امنیتی اطمینان نداشتند و در عین حال می‎دانستند که دولت در تمام امور اقتصادی و اداری خود به کمک‎های خارجی نیازمند است و بدون کمک‎های بین‎المللی اجرای برنامه‎های توسعه‎ای ناممکن است، اما باز هم امضای پیمان‎های استراتژیک میان افغانستان و کشورهای حمایت کننده موجی از امیدواری را نسبت به ادامه کمک‌ها به وجود آورده بود.

این روزنامه افزوده است: پس از تلاش‎هایی که توسط آمریکا برای امضای پیمان امنیتی با افغانستان صورت گرفت، اکنون سفیر آن کشور مأیوسانه گفته است که تلاش‎های آمریکا جهت تشویق کرزی برای امضای پیمان امنیتی با شکست مواجه شده و به نظر می‎رسد که کرزی تا انتخابات آینده، این پیمان را امضا نکند.

روزنامه «آرمان ملی»، در سر مقاله خود همزمان با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نوشته است: برخی کاندیداها از همین حالا برنامه تبلیغاتی خود را به طور غیررسمی آغاز کرده و تلاش دارند تا با طرح مسائل قومی و زبانی، صفوف خود را تقویت کنند و به تعداد هواداران خود بیفزایند.

سرمقاله‎نویس آرمان ملی افزوده است: این نامزدها بسیار ظریف از طریق رسانه‎ها و به صورت صریح در مجالس خصوصی به بحث‌های زبانی و قومی دامن می‎زنند تا به این وسیله نامشروع و حتی خائنانه به مقاصد خود برسند بدون این که منافع افغانستان را در نظر داشته باشند.

روزنامه «ماندگار»، دیدگاه رسمی خود را به سیاست آزادسازی طالبان توسط دولت افغانستان اختصاص داده و نوشته است: وقتی مدارک امنیت ملی کشور نشان می‌دهد که افراد آزاد شده از زندان بگرام، بار دیگر به صفوف دشمن می‌پیوندند و سبب قتل‌ و غارت شهروندان این کشور می‌شوند، معلوم نیست که کمیته بررسی پرونده‌های زندانیان بگرام با کدام اختیار زندانیان طالبان را بی‌گناه می‌خواند و مدعی است که آن‌ها فقط به دلیل داشتن ریش انبوه و دستار، زندانی شده‌اند.

سرمقاله‎نویس ماندگار تصریح کرده است: ترس ما این است که همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان و در حالی که امضای پیمان امنیتی با آمریکایی‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، آزادی سربازان طالبان از زندان‌ها سناریوی دیگری باشد تا افغانستان را به سمت یک مرحله ترسناک و غیرقابل بازگشت سوق دهد.

این روزنامه در ادامه افزوده است: از این‌ رو از ریاست امنیت ملی افغانستان به عنوان یک نهاد معتبر ملی توقع می‌رود که به هر روش ممکن و قانونی، جلو آزادی زندانیان طالبان را بگیرد و در عین حال از این ریاست انتظار می‌رود که در خصوص آزادی بی‌گناهان دربند، با نهادهای قضایی افغانستان همکاری کند تا هیچ انسان بی‌گناهی در زندان باقی نماند.

روزنامه «اصلاح»، در سرمقاله خود با اشاره به تجلیل از هفته قانون اساسی در افغانستان، نوشته است: آنچه مردم انتظار داشتند ایجاد یک جامعه قانونمند بر اساس قانون اساسی بود، جامعه‎ای که در آن این قانون و سایر قوانین جنبه اجرایی داشته و ارزش‎های مندرج در این قانون به خوبی و در حد قابل قبولی اجرا شده و محقق شوند اما متأسفانه این قانون به صورت همه جانبه و آن‎ گونه که باید، اجرایی نشد.

اصلاح تأکید کرده است: در دهمین سالگرد تصویب و امضای قانون اساسی باید در خصوص فرایند مناسبات حاکم بر جامعه افغانستان آسیب‎شناسی کرد و دلایل عدم اجرای قانون را به خوبی بازشناخت و نیز زمینه‎ها، بسترها و راه‎هایی را مورد بررسی قرار داد تا بتوان قانون را اجرا کرده و از مزایای بی‌شمار آن بهره برد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول