اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«اکسپرس تریبون» منتشر کرد

چرخش در مواضع سیاسی حزب حکمتیار

روزنامه اکسپرس ترویبون پاکستان با انتشار نامه‌ای از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی اعلام کرد که وی از اعضای حزب خود خواسته که در انتخابات آینده شوراهای ولایت افغانستان شرکت کرده و به اعضای این حزب و افرادی که از نظر عقیدتی با این حزب همفکر هستند، رأی دهند.

چرخش در مواضع سیاسی حزب حکمتیار

به گزارش خبرنگار فارس در اسلام‌آباد، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی حکمتیار که از گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور است و در حال مبارزه مسلحانه علیه نظامیان آمریکایی و نیروهای خارجی در افغانستان  می‌باشد‌، اخیراً از اعضای حزب خود خواسته که در انتخابات آینده افغانستان شرکت کنند.

حزب اسلامی به دنبال ایفای نقش سیاسی در افغانستان است

این در حالی است که حکمتیار پیش از این با برگزاری انتخابات در حضور نیروهای خارجی مخالف بود.

تصمیم اخیر حکمتیار روند انتقال قدرت به صورت دموکراتیک را در افغانستان تقویت خواهد کرد و نقش آینده سیاسی این حزب را که دومین گروه مخالفان مسلح دولت در این کشور است، مشخص خواهد کرد.

همچنین حزب اسلامی پیش از خروج نیروهای ناتو در سال جاری نقش کلیدی در روند صلح خواهد داشت.

این نخستین باری است که حکمتیار به طور رسمی به اعضای حزب خود در داخل افغانستان فرمان داده تا برای رأی‌دهی در انتخابات آینده شوراهای ولایتی شرکت کنند.

حکمتیار، در نامه‌ای خطاب به اعضای رهبری حزب اسلامی در افغانستان اعلام کرد که در انتخابات شوراهای ولایتی شرکت کنند و از کاندیداهای حزب اسلامی یا احزاب دیگر که نسبت به این حزب نظر مثبتی دارند، حمایت کنند.

در این نامه که یک نسخه آن در اختیار روزنامه «اکسپرس تریبون» قرار گرفت، اظهار شده که رقبا را شکست دهید و از ورود افراد نامناسب به شوراهای ولایتی جلوگیری کنید این نامه به رهبران حزب اسلامی در 34 ولایت افغانستان ارسال شده است.

در این نامه فقط به انتخابات شوراهای ولایتی اشاره شده، اما یکی از رهبران ارشد این حزب به اکسپرس تریبون گفته است که دستور حکمتیار می‌تواند در خصوص انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز صدق کند.

یکی از رهبران حزب اسلامی نیز اظهار داشت که این حزب به دلیل حضور نیروهای خارجی(اشغالگر) به طور مستقیم در انتخابات شرکت نمی‌کند، اما به نامزدهایی که نزدیک به این حزب و ایدئولوژی آن هستند، رأی خواهد داد.

چرخش در مواضع پیشین حکمتیار

این حرکت حکمتیار، می‌تواند نشان‌دهنده چرخش در مواضع پیشین این حزب باشد و تحلیلگران بر این باورند که حزب اسلامی به دنبال ایفای نقش سیاسی در آینده افغانستان است.

فاروق اعظم از وزرای سابق کابینه و نویسنده معتقد است که ممکن است حکمتیار به طور آشکار از انتخابات 2014 پشتیبانی نکند.

ده‌ها تن از اعضای این حزب، در حال حاضر بخشی از دولت کرزی و اعضای پارلمان این کشور هستند، ولی این حزب هرگز عضویت آنان را علنی اعلام نکرده است. با این حال، اعضای حزب اسلامی در کابل هرگز به طور آشکار راه خود را از این حزب جدا نکرده و در گردهمایی‌های سیاسی خود عکس حکمتیار را نمایش می‌دهند.

تصمیم حکمتیار می‌تواند راه را برای پیروزی برخی از رهبران این حزب در شوراهای ولایتی که 68 نماینده از 100 نماینده مجلس سنا را تشکیل می‌دهد، هموار کند.

این حرکت می‌تواند نقش حزب اسلامی را در بخش قانون‌گذاری در افغانستان تضمین کند.

«قطب‌الدین هلال» یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با اینکه با عنوان یک نامزد مستقل در این انتخابات شرکت کرده، اما هرگز نسبت به جدایی از تفکرات حزب اسلامی سخن نگفته و گلبدین حکمتیار را همچنان به عنوان رهبر این حزب قبول دارد.

این تصمیم حکمتیار موجب انزوای بیش از پیش طالبان خواهد شد و این اظهارات در حالی مطرح شده که ملا عمر رهبر طالبان در آخرین پیام خود در روز عید فطر، شرکت در انتخابات را تحریم کرده و آن را اتلاف وقت خوانده بود.

مشارکت حزب اسلامی به احتمال زیاد تاثیر مثبتی بر میزان مشارکت رأی دهندگان به ویژه در مناطقی که این حزب دارای نفوذ است، خواهد داشت.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در تاریخ 16 فروردین ماه سال آینده (93) در سراسر افغانستان برگزار شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول