اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:

95 درصد دامداری‌های جنوب کرمان سنتی هستند

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: حدود 95 درصد دامداری‌های جنوب استان سنتی هستند و تنها نظارت بر دامداری‌های صنعتی به صورت کامل و 100 درصد انجام می‌شود.

95 درصد دامداری‌های جنوب کرمان سنتی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، ابراهیم توکلی ظهر امروز در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی این شهرستان اظهار داشت: یکی از مشکلات منطقه جنوب کرمان نحوه عرضه دام زنده و گوشت است و مسئولان متولی در این راستا برخورد و اقدام لازم را انجام نمی‌دهند که این مسئله بحث نظارت را برای دامپزشکی با مشکل مواجه می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان تصریح کرد: مسئولان مربوطه جایگاه میدان دام جیرفت را تا حدودی آماده کرده‌اند و تنها یک قدم تا جمع‌آوری احشام از سطح شهر مانده است.

وی با اشاره به اینکه بعضی از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام از جمله تب کریمه‌کنگو می‌تواند از لاشه دام آلوده به انسان منتقل شود، گفت: بخشی از مراجعات متعددی که بیماران به بیمارستان‌ها دارند، می‌تواند ناشی از مصرف فرآورده‌های خام دامی آلوده باشد و برای کنترل چنین بیماری‌هایی وجود سردخانه در کشتارگاه دام ضروری است که کشتارگاه جیرفت فاقد سردخانه است.

توکلی با بیان اینکه باید برای احداث کشتارگاه جیرفت به دنبال سرمایه‌گذار برویم و در راستای اصلاح شرایط موجود گام برداریم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه احداث کشتارگاه صنعتی چند سال به طول می‌انجامد، باید ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی نیز در دستور کار ما قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به وضعیت شیر و نحوه توزیع آن عنوان کرد: حدود 95 درصد دامداری‌های جنوب استان سنتی هستند و با توجه به سیاست دامپزشکی کشور، نظارت بر دامداری‌های صنعتی به صورت کامل و 100 درصد انجام می‌شود.

توکلی بیان داشت: اما در ارتباط با دامداری‌های سنتی مراقبت علیه بیماری‌های مشترک میان انسان و دام مانند تب مالت و سل فقط شامل حدود 10 درصد جمعیت دامی کشور است و از آنجا که بخش قابل توجهی از شیر تولیدی منطقه به صورت خام و خارج از سیستم نظارتی دامپزشکی به مردم عرضه می‌شود، احتمال بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال از شیر به انسان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان اظهار داشت: باید از ظرفیت‌های منطقه از جمله کارخانه شیر بیشتر استفاده شود تا بخشی از مشکلات غیر بهداشتی مربوط به شیر تولیدی رفع شود.

توکلی با اشاره به اینکه باید در زمینه شرایط دامداری و سلامت شیر آموزش‌های لازم به مردم داده شود، بیان کرد: مجموعه دامپزشکی در راستای مسائل آموزشی و ساماندهی شیر آمادگی لازم را دارد.

انتهای پیام/2655/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول