اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج عنوان کرد

بیماری‌های دامی و مشترک تهدیدی برای کارکنان دامپزشکی

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیماری‌های دامی و مشترک و مصدومیت‌های ناشی از برخوردهای فیزیکی دام کارکنان دامپزشکی را تهدید می‌کند و این نیازمند توجه بیشتر مسئولان به این قشر است.

بیماری‌های دامی و مشترک تهدیدی برای کارکنان دامپزشکی

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: با توجه به فعالیت‌های دامپزشکی در زمینه مبارزه با بیماری‌های دامی و حفظ بهداشت و سلامت جامعه، اما باز نبود آگاهی کافی نسبت به نقش دامپزشکان در تامین سلامت انسان‌ها و حراست از سرمایه‌های دامی کشور در جامعه به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی مشترک بین انسان و دام تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد، افزود: بیماری‌های دامی و مشترک و مصدومیت‌های ناشی از برخوردهای فیزیکی دام، کارکنان دامپزشکی را تهدید می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: تعدادی از دامپزشکان بر اثر تماس با دام‌های آلوده به بیماری‌های خطرناک و کشنده مشترک بین انسان و دام مبتلا و گاهی این کارکنان در هنگام تزریق واکسن به دام‌ها دچار گازگرفتگی و یا مصدومیت‌های شدید ناشی از برخورد فیزیکی می‌شوند.

بمان‌دشتی با اشاره به خطر بیماری بروسلوز با توجه به مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی بیان داشت: بروسلوز بیماری باکتریایی و مشترک بین انسان و دام است که با آغاز ناگهانی و غافل‌گیر کننده با تب نامنظم و مواج همراه است که مهم‌ترین راه انتقال آن به انسان مصرف شیر و فرآورده‌های خام لبنی آلوده است.

وی عنوان کرد: تماس دامپزشکان با جنین سقط شده یا ترشحات زایمانی دام آلوده و تزریق ناگهانی واکسن بروسلوز به بدن واکسیناتور و ... از جمله راه‌هایی است که سلامت این سربازان گمنام عرصه بهداشت را به خطر می‌اندازد.

بمان‌دشتی گفت: راه جداسازی بیماری در جمعیت دامی بررسی سرمی دام‌ها است که کارشناس شبکه دامپزشکی به دامداری‌ها مراجعه و پس از خون‌گیری و جداسازی سرم خون در آزمایشگاه شبکه توسط تست رزبنگال دام بیمار تشخیص داده می‌شود که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 600 رأس گاو مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: در صورت تایید بیماری از آنجا که درمان مدت زیادی طول می‌کشد و سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد مقرون به صرفه نیست، در نتیجه پیشگیری از بیماری با مصرف واکسن بروسلوز دامی اصلی‌ترین راه پیشگیری از بیماری در دام‌ها و جلوگیری از انتقال آن به انسان است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج با اشاره به اهمیت اقدامات مناسب شبکه دامپزشکی در مهار و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های دامی خواستار توجه بیشتر مسئولان به این قشر زحمتکش و پرتلاش شد.

انتهای پیام/80013/ق30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول