اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه کوهبنان خواستار شد

وقف اموال برای راه‌اندازی حوزه علمیه امام صادق (ع) کوهبنان

امام جمعه کوهبنان از مردم درخواست کرد تا اموال خود برای وقف یا هدیه دادن را صرف راه‌اندازی حوزه علمیه این شهرستان کنند.

وقف اموال برای راه‌اندازی حوزه علمیه امام صادق (ع) کوهبنان

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، حجت‌الاسلام عباس صالح‌نیا ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کوهبنان اظهار داشت: وقف در لغت به معنای ایستاد‌، بر پا ایستاد‌، ایستادن‌، پایدار‌، پایندگی و همیشگی است، اما در صدر اسلام با عناوین حبس‌، صدقه‌، صدقه جاریه و انفاق فی‌سبیل‌الله استعمال شده است.

وی عنوان کرد:در آیات متعددی مصادیق و اهداف وقف مانند انفاق‌، صدقه جاریه‌، احسان‌، باقیات‌الصالحات، عمل صالح مطرح شده است، اما به طور جامع وقف عبارت است از مالی که انتفاع از آن با بقاع عین مال ممکن باشد و تصرف در اصل مال ممنوع و مقطوع شود و منافع رقبه به قصد قربت در کار خیر هزینه شود.

امام جمعه کوهبنان تاکید کرد: در تاریخ بشریت انبیاء الهی و انسان‌های خیر به این سنت حسنه توصیه و عمل کردند و در صدر اسلام پیامبر گرامی (ص)‌ از جمله کسانی بودند که به این سنت حسنه عمل و مسلمانان را توصیه می‌فرمودند که برای تامین زندگی نیازمندان و فقرا بخشی از اموال خود را وقف کنند از طرفی ائمه اطهار (ع) و انصار در مدینه جزو واقفان بود‌ند‌.

وی تصریح کرد: مسئله مهمی که در وقف باید مورد توجه باشد، این است که نیازهای زمان در نظر گرفته شود چرا که در گذر زمان تاریخ مصرف برخی از موقوفات مانند ساخت کاروانسرا و حوض انبار تمام شده است و امروز بهترین مرجع برای بررسی نیازهای ضروری جامعه اداره اوقاف و امور خیریه‌، شورای شهر‌، مراکز دانشگاهی برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی‌، تشکیل موسسات خیریه برای شناسایی و کمک به خانواده‌های نیازمندان در امور درمانی‌ ،ازدواج، تهیه جهزیه‌، ادامه تحصیل افراد بی‌بضاعت است، لذا همه ما در هر پست و در هر شرایطی می‌توانیم واقف باشیم‌.

صالح‌نیا بیان داشت: یکی از بهترین کارهای فرهنگی و باقیات‌الصالحات که در حال حاضر دفتر امام جمعه کوهبنان به اتفاق ائمه جماعات مساجد و مدارس شهرستان قصد انجام آن را دارد، احیای حوزه علمیه امام صادق (ع)  شهرستان است که در این راستا شهروندان کوهبنانی می‌توانند اموال خود را برای راه‌اندازی این مرکز اسلامی فرهنگی وقف ‌یا هدیه کنند تا با توجه به آب و هوای کوهستانی و مناسب کوهبنان زمینه تربیت دینی انسان‌های با‌تقوا و خدمتگزار به اسلام در بام فرهنگی استان کرمان فراهم شود.

وی در خطبه دوم به مهمترین مناسبت‌های هفته مانند اول ربیع‌الاول سالروز هجرت نبی مکرم اسلام (ص)‌ از مکه به مدینه که مبدأ تاریخ مسلمانان است و لیلة‌المبیت اشاره کرد و افزود: در حالی که 40 قبیله قصد جان پیامبر (ص) را کرده بودند، حضرت علی (ع) در کمال شجاعت در بستر ایشان خوابید و جان این بزرگوار را نجات داد‌.

خطیب جمعه کوهبنان به سالروز ابلاغ پیام تاریخی حضرت امام (ره) خطاب به گورباچف رهبر شوروی سابق در سال 67 اشاره کرد و گفت: حضرت امام (ره) شکسته شدن ابهت کمونیسم را متذکر شد و فرمود از این پس باید در موزه‌ها‌ کمونیسم جست‌وجو شود‌.

وی به سالروز شهادت حماسی شهدای هویزه در سال 59 و روز شهدای دانشجو  و همچنین 17 دی ماه سالروز توطئه استعماری کشف حجاب به دستور رضاخان در سال 1314 هجری شمسی اشاره و عنوان کرد: اجرای این عمل ناشایست سبب شد تا بسیاری از زنان مؤمن و متدین ایران اسلامی تا پایان عمر از منازل خود خارج نشوند و در اوج عزت و افتخار به سرای باقی و دیدار خداوند نائل شدند.

امام جمعه کوهبنان به 17 دی ماه و قیام خونین مردم قم در اعتراض به مقاله توهین‌آمیز ساواک علیه حضرت امام خمینی (ره)‌ در مطبوعات زمان شاه در سال 56 اشاره کرد و گفت: این حرکت‌ها و قیام‌ها موجب اوج‌گیری مبارزات مردمی در سراسر ایران اسلامی علیه حکومت ستم‌شاهی و در نهایت فرار شاه خائن از ایران و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شد.

وی به درگذشت مرحوم سید علی‌اکبر پرورش یکی از چهره‌های ماندگار کشور اشاره کرد و گفت: تجلیل مقام معظم رهبری از ایشان نشان از شخصیت بی‌بدیل این عزیز سفر کرده‌ دارد، چرا که این انسان وارسته و انقلابی سال‌های طولانی از عمر شریف خود را در سنگر تعلیم و تربیت و شکوفا کردن استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان و دانشجویان سپری کرد‌.

انتهای پیام/80012/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول