اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

نهادینه‎سازی فرهنگ وقف؛ در دستان توانمند رسانه‏ای‏ها

بدون تردید، نهادینه‎سازی فرهنگ وقف و افزایش اقبال عمومی به سمت توجه به این سنت حسنه، در دستان توانمند رسانه‏ای‏هاست.

نهادینه‎سازی فرهنگ وقف؛ در دستان توانمند رسانه‏ای‏ها

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، «وقف» سنت حسنه‎ای است که از دیرباز به اشکال گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام نیز آن را در مسیری منطقی و هدف‎دار، مترقی و دقیق مورد استفاده قرار داده است.

«فرهنگ وقف» همانند سایر موضوعات فرهنگی، دینی، اجتماعی و اقتصادی برای وارد شدن به قلمرو هنجاری جامعه و تبدیل شدن به فرهنگی فراگیر نیازمند تشریح، تبلیغ، بسترسازی، تمهید مقدمات و شرایط اجرایی مناسب و متناسب است.

خبرنگاران در ترویج فرهنگ وقف بکوشند

خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان سمنان نیز نقش خبرنگاران را در ترویج فرهنگ وقف در جامعه مهم و اساسی دانست و بر آن تأکید کرد.

عصمت سالار گفت: وقف یک سنت حسنه و صدقه جاریه است و مردم با اعتقادات قوی دینی می‎توانند در این احسان ماندگار مشارکت بیشتری داشته باشند.

وی فراهم کردن زمینه و بستر مناسب برای مشارکت بیشتر مردم در سنت حسنه وقف را امری ضروری دانست و افزود: متولیان اوقاف و نیز اصحاب رسانه نقش مهم و انکارناپذیری در ترویج و توسعه ابعاد مختلف فرهنگ وقف بر عهده دارند.

سالار با بیان اینکه وقف یکی از موضوعاتی است که در همه ادیان به خصوص دین اسلام بر آن تأکید شده است، اظهار داشت: توجه اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی به امر وقف، موجب احیای فرهنگ وقف در جامعه خواهد شد.

خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان سمنان گفت: امروز ارزش تبلیغ فرهنگ وقف توسط اصحاب رسانه کمتر از وقف کردن نیست؛چرا که کسانی که قدمی را در این راه بر می‎دارند، در واقع فرهنگ و اثری را وقف کرده، به طوری که تا سال‎های متمادی از این اثر می‎توان به عنوان مبلغ فرهنگ وقف استفاده کرد.

وی اظهار داشت: امروز ترویج فرهنگ وقف نیازمند تبلیغ و ترویج فرهنگی است که یاری همه مسئولان و مردم به ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه را می‎طلبد.

سالار همچنین با اشاره به اهمیت و رسالت حرفه خبرنگاری اضافه کرد: اخبار و گزارش‎هایی که توسط خبرنگاران تهیه می‎شود، بارقه امیدی برای مردم خواهد بود؛ ضمن اینکه خبرنگاران باید با انعکاس واقعیات، امید و نشاط را در مردم افزایش دهند.

خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان سمنان گفت: خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان می‎توانند، بیان‎کننده خوبی برای نقطه نظرات مردم به مسئولان و اقدامات مسئولان به مردم باشند. 

سالار با تأکید بر ترویج فرهنگ وقف در جامعه گفت: امروز وظیفه و رسالت شرعی و ذاتی همه ما این است که نسبت به ترویج فرهنگ وقف اهتمام جدی داشته باشیم.

خبرهای کوچک زمینه‎ساز وقفی بزرگ می‎شود

خبرنگار روزنامه پیام استان سمنان نیز با اشاره به تأثیر رسانه بر افکار عمومی اظهار کرد: گاه خبری کوچک زمینه‎ساز وقفی بزرگ می‎شود؛ زیرا مردم توجه ویژه‎ای به رسانه‎ها دارند.

علیرضا عربی با تبیین جایگاه رسانه و خبرنگاران در ترویج فرهنگ وقف گفت: افرادی که در عرصه خبر و وقف کار ‎و خبری هر چند کوتاه را در ابعاد وسیع به مردم منتقل می‎کنند، اقدامی بزرگ انجام می‎دهند.

وی بازدید از موقوفات و انعکاس نیات واقفان را یکی از راه‎های ترویج این فرهنگ توسط رسانه‎ها عنوان کرد و افزود: خبرنگاران و رسانه‎ها باید نسبت به موقوفات استان و ترویج این فرهنگ حسنه حساس‎تر باشند و با جدیت بیشتری به فعالیت در این زمینه بپردازند.

خبرنگار روزنامه پیام استان سمنان گفت: رسانه‎ها باید با تحلیل مسائل مختلف و انعکاس کوتاهی‎های صورت گرفته در خصوص وقفیات، زمینه‎ساز رفع این مشکلات باشند.

عربی رسانه‎ها را مبلغان وقف دانست و ابراز داشت: بهترین و شاخص‎ترین عامل برای حفظ موقوفات و کنترل آنها، رسانه‎ها هستند.

وی هدف از ترویج و نهادینه شدن فرهنگ وقف را افزایش معنویت و خیرخواهی در جامعه برشمرد و گفت: وقف در دین مبین اسلام از جایگاه والایی برخوردار است و در صورت ترویج این سنت حسنه، بسیاری از مشکلات موجود در جامعه رفع خواهد شد.

عربی افزود: ترویج و نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه نیازمند بسیج امکانات، بهره‎گیری از ظرفیت‎های موجود، همکاری دیگر دستگاه‎های اجرایی و مشارکت بیش از پیش خیران است.

خبرنگار روزنامه پیام استان سمنان گفت: وقف یکی از برترین و پردوام‎ترین مظاهر احسان و نیکوکاری به مردم و خدمت به هم‏نوعان و کمک به‌ مصالح جامعه و تنظیم امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

عربی بیان کرد: می‎‌توان به جرأت ادعا کرد که اگر اوقاف در مسیر صحیح به راه انداخته شود و واقفان‌ به راه معقول و درستی هدایت شوند، بسیاری از مشکلات جامعه رفع می‎شود.

رسانه‏ها به فرهنگ وقف کمتر پرداخته‏اند

خبرنگار صدا و سیمای مرکز سمنان نیز با بیان اینکه آن‏قدر که به مباحث دیگر مانند نماز، فرهنگ قرآن و ... پرداخته شده، به فرهنگ وقف پرداخته نشده است، اظهار داشت: اطلاع‎رسانی در این زمینه معمولاً منوط به هفته وقف است.

محمدرضا حاجی‎قربانی تصریح کرد: فعالیت‎ها و اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان باید در طول سال انجام شود و به صورت فراگیر در این زمینه اطلاع‎رسانی صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید اوقاف و امور خیریه با همکاری رسانه‎ها به معرفی موقوفات و آثار آن بپردازد، عنوان کرد: باید موقوفات در زمینه‎های مختلف گسترش یابد.

خبرنگار صدا و سیمای مرکز سمنان با اشاره به اینکه بیشتر وقف‎ها برای اباعبدالله الحسین (ع) است، این امر را بسیار پسندیده دانست و اظهار داشت: بهتر است مردم در زمینه‎های دیگر هم مانند رفع فقر، گسترش مراکز خیریه و رفع معضلات نیازمندان و ... این سنت حسنه را انجام دهند.

افکار عمومی در تسخیر رسانه‏هاست

خبرنگار صدا و سیمای مرکز سمنان نیز با بیان اینکه محصولات رسانه‏ای که هم‏اکنون تولید می‏شود، دارای تنوع است، اظهار داشت: رسانه‏های دیداری، شنیداری و الکترونیک در محتواسازی در زمینه وقف بسیار تاثیرگذار هستند.

حسین نورانیان تصریح کرد: آشنایی با روش‏های وقف و اماکن وقفی جزو وظایف ذاتی رسانه است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه رسانه ارتباط مطلوبی بین مسئولان وقف و واقفان به وجود نیاورده است، اظهار داشت: مسئولان وقف در حوزه آماری با رسانه ارتباط بیشتری دارند.

نورانیان وقف را یک مبحث تخصصی دانست و گفت: متاسفانه آشنا نبودن رسانه و خبرنگاران به مسائل تخصصی این حوزه از جمله مشکلات موجود است.

خبرنگار صدا و سیمای مرکز سمنان با بیان اینکه خبرنگار تخصصی در حوزه وقف نداریم، اظهار داشت: رسانه در این زمینه کمبود دارد و نمی‏تواند به رسالت خود به درستی عمل کند.

نورانیان با اشاره به جلوه‏های ویژه وقف در استان سمنان گفت: به این جلوه‏ها، نگاه رسانه‏ای نشده است.

وی با بیان اینکه باید ارتباط ماهانه که می‏توان نام آن را دوران آشتی واقفان با مسئولان و رسانه‏ها گذاشت، ایجاد کنیم، گفت: این امر می‏تواند موجب هم‏پوشانی و همدلی بیشتر در این بخش شود.

خبرنگار صدا و سیمای مرکز سمنان با یادآوری اینکه در حوزه تخصصی وقف با مشک  مواجه هستیم، از مسئولان خواستار این شد که اجازه دهند تا به مسائل وقف حتی اخبارهای چالشی در این زمینه پرداخته شود و آنها در این خصوص با رسانه‏ها همکاری بیشتری کنند.

نورانیان با بیان اینکه اماکن وقفی میراثی ماندگار هستند، اظهار داشت: این مسائل باید رسیدگی و حل شود تا خبرنگاران بدانند برای تهیه خبر به کدام حوزه مراجعه کنند.

خبرنگار صدا و سیمای مرکز سمنان تصریح کرد: باید در حوزه وقف، خبرنگاران تخصصی تربیت کرد تا این خبرنگاران، آموزش مسائل وقف را به صورت کارشناسی فرا گیرند.

اشاعه فرهنگ وقف وظیفه شاخص خبرنگاران است

خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان نیز به نقش تأثیرگذار رسانه در راستای فرهنگ‏سازی در باب وقف اشاره و اظهار کرد: ترویج و اشاعه فرهنگ ارزشمند وقف در جامعه وظیفه شاخصی بوده که باید بدان توجه شود و بر این اساس، نقش حساس خبرنگاران و رسانه‌‏های جمعی شایان توجه است. سمیه قاسمی نقش رسانه‌‏ها و مطبوعات را در تبلیغ فرهنگ وقف و بقاع متبرکه بسیار مؤثر دانست و افزود: از جمله مهم‏ترین وظایف رسانه‏ها، تبیین اهداف وقف و پرسش درباره چگونگی پرداختن به آن در سطح جامعه و میان مردم است.

وی ادامه داد: همان‏طور که افرادی اقدام به وقف اموال و دارایی‏های خود می‌‏کنند، رسانه‏ها نیز باید در این زمینه گام بردارند و گوشه‏‌ای از صفحات و منوی کاری خود را به معرفی وقف و بقاع متبرکه اختصاص دهند و به معرفی جایگاه والای وقف و بقاع متبرکه بپردازند.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان تصریح کرد: رسانه‏ها باید خود را برابر تبیین و ترویج فرهنگ وقف و این حکم دینی مسئول دانسته و نسبت به وقف، پیشینیه برکات و ابعاد گسترده وقف اطلاع‏رسانی لازم را انجام دهند.

قاسمی گفت: با توسعه و نهادینه شدن فرهنگ وقف و ایجاد نگرش صحیح به این سنت حسنه شاهد کاهش فقر در جامعه خواهیم بود.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان اظهار داشت: وقف در جامعه اسلامی باید به یک فرهنگ فراگیر تبدیل شود و برای این مهم، نیاز به بسیج همگانی تمام اقشار جامعه وجود دارد.

رسانه‏ها در ترویج فرهنگ وقف بیشتر تلاش کنند

خبرنگار روزنامه همشهری در سمنان نیز با بیان اینکه رسانه‏های استان سمنان در ترویج فرهنگ وقف مؤثر بوده‏اند، اظهار داشت: سمنان یک استان فرهنگی محسوب می‏شود و بسیاری از افراد برای مطالعه از مطبوعات استفاده می‏کنند.

لیلا حاجی‏کردی اضافه کرد: رسانه‏ها می‏توانند با ابتکار، نوآوری و با زبان روز و عامه مردم، نقش موثری در تبیین فرهنگ و اهداف وقف داشته باشند.

وی گفت: صدا و سیمای مرکز سمنان باید برای ترویج فرهنگ وقف اقدام به ساخت فیلم‏های بیشتری کند.

ترویج فرهنگ وقف نیازمند برنامه‏ریزی منسجم است

یک خبرنگار دیگر در سمنان نیز گفت: در زمینه ترویج فرهنگ وقف، نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه بی‏بدیل بوده و آنها باید تمام ظرفیت خود برای آگاه‏سازی جامعه از عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان و معرفی موقوفات و واقفان نمونه به‏کار گیرند تا از این طریق، این فرهنگ ماندگار را ترویج دهند. اعظم سالار افزود: سنت حسنه وقف به سبب اهمیت و نقشی که در فقرزدایی و کمک به محرومان و مستمندان و همچنین پر کردن فاصله طبقاتی به وجود آمده در جامعه دارد، جایگاه خوبی میان مسلمانان و جوامع اسلامی پیدا کرده است.

وی نقش مطبوعات و رسانه‌ها را در ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف مهم برشمرد و گفت: برای ترویج فرهنگ وقف در سطح جامعه نیازمند برنامه‏ریزی منسجم هستیم.

این خبرنگار اضافه کرد: وقف سبب رشد معنوی افراد در جامعه می‌شود؛ از این رو، باید به ترویج این سنت حسنه اهتمام ویژه‏‌ای داشته باشیم.

سالار اظهار داشت: وقف سبب افزایش هم‏بستگی اجتماعی و تعامل سازنده در جوامع می‏شود و این سنت حسنه دارای جایگاه ویژه‏ای در سنت فرهنگی دینی است.

این خبرنگار با تاکید بر فواید توسعه فرهنگ وقف در جامعه تصریح کرد: عمل به وقف نیز باید توسعه و گسترش یابد؛ چرا که در صورت تحقق این مهم، هم واقف به نیت خود می‌رسد و هم حق و حقوق موقوفات به خوبی پرداخته می‌شود.

وی افزود: اگر به دقت حق و حقوق موقوفات را ادا کنیم، رغبت مردم به وقف زیاد می‌شود؛ زیرا مردم وقتی می‌بینند که عمل به نیات واقف در جامعه انجام نمی‌شود، دیگر رغبتی برای وقف‌های جدید نخواهند داشت.

سالار، وقف را بهترین شیوه جاودانگی اعمال انسان دانست و گفت: این سنت حسنه ذخیره‌ای برای آخرت است که در آموزه‏های دینی ما از آن به عنوان باقیات صالحات نام برده می‌شود.

وی گفت: کوچک‏ترین اطلاع‏رسانی در مورد وقف، بزرگ‏ترین نیات را در این رابطه به وجود می‏آورد و از این رو، توجه به موضوع وقف در ترغیب افراد برای وقف اموال موثر است.

وقف مظلوم واقع شده است

خبرنگار روزنامه جام جم در سمنان نیز اظهار کرد: وقف امروز مظلوم واقع شده است و جایگاه اصلی آن وضع کنونی نیست.

حمیده دولتی با اشاره به آشنا نبودن مردم با احکام وقف عنوان کرد: رسانه‏ها نقش مهمی در ترویج فرهنگ وقف و حفظ موقوفه‏ها ایفا می‏کنند.

خبرنگار روزنامه جام جم در سمنان با بیان اینکه اگر وقف و آثار آن درست برای مردم تبیین شود، تحول شگرفی در جامعه ایجاد خواهد شد، اظهار داشت: نقش رسانه‏ها در تحقق این مهم بسیار مهم است.

وی خاطر نشان کرد: رسانه‏های استان سمنان باید در زمینه ترویج فرهنگ وقف بیشتر تلاش کنند.

نقش رسانه‏ها در اشاعه فرهنگ وقف بی‏بدیل است

خبرنگار روزنامه خراسان در سمنان نیز گفت: همه اصحاب رسانه می‏توانند نقش موثری در احیا و ترویج فرهنگ وقف برای سوق دادان افراد جامعه به این سمت داشته باشند.

سمیه عبداللهی افزود: فرهنگ وقف باید در جامعه اسلامی نهادینه شود و رسانه‏ها با قدرت خود می‏توانند فرهنگ وقف را در جامعه ترویج کنند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی رسانه اشاعه فرهنگ وقف است، اظهار داشت: اعتقاد دارم هنوز عملکرد فرهنگی بقاع متبرکه به درستی اطلاع‏رسانی نشده است.

خبرنگار روزنامه خراسان در سمنان با اشاره به اینکه وقف به عنوان نیاز جامعه اسلامی باید احیا شده و در مسیر اصلی خود به کار گرفته شود، اظهار داشت: وقف یکی از سنت‏های با ارزش و مهم اسلام است و این سنت مهم اسلامی باید حفظ و احیا شود.

عبداللهی با بیان اینکه اگر فرهنگ توجه و اهمیت دادن به وقف در جامعه ایجاد شود، مشکلات و نیازهای فقرا و مستمندان به وسیله وقف رفع می‏شود، گفت: مهم‏ترین و باارزش‏ترین وقف باید برای مکان‏های علمی باشد.

وی وقف را عملی صالح و مصداق روشنی از تعاون دانست و افزود:گسترش فرهنگ اسلام و سیره اهل بیت (ع) در سرزمین ما بسیار ارزشمند است.

خبرنگار روزنامه خراسان در سمنان ادامه داد: رسانه‏ها مقدمات و شرایطی را برای نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه فراهم  می‏کنند و بر همین اساس، نقش آنها ویژه است.

وی با اشاره به اینکه نقش رسانه‏ها در ترویج و احیای فرهنگ وقف بسیار اثرگذار است، افزود: تمام اصحاب رسانه می‏توانند نقش تعیین کننده‏ای در این راستا ایفا کنند.

خبرنگار روزنامه خراسان در سمنان با اعلام اینکه باید فرهنگ وقف و آثار آن به خوبی برای مردم تبیین و معرفی شود، اظهارداشت: باید به مقوله وقف نگاه همه‏جانبه صورت گیرد و این امر، سهم بسیار زیادی می‏تواند در جامعه ایفا کند.

عبداللهی تصریح کرد: یکی از مأموریت‏های اصلی رسانه‏ها، اشاعه فرهنگ وقف است.

هدایت افکار عمومی؛ وظیفه امروز

بسیار واضح است که رسانه‎ها شامل صدا و سیما، خبرگزاری‎ها، مطبوعات، پایگاه‎های خبری و ... با هدایت افکار عمومی، ضمن تبیین و تبلیغ اصل وقف به صورت هنرمندانه و عالمانه می‏توانند نقش موقوفات را در جلوگیری از انباشت ثروت، تبدیل ثروت فردی به پشتوانه عمومی و در نهایت، حرکت در مسیر آرمان عدالت‎خواهی اسلامی هموار کنند.

این اقدامات باید انجام شود تا شاهد ترویج و رشد این سنت الهی و آثار مثبت آن، بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و رفع بسیاری از نیازمندی‌های مستمندان و گشوده شدن گره‌های اقتصادی با این سنت حسنه در جامعه باشیم.

انتهای پیام/2249/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول