اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد

تولید 8 هزار اثر هنری در ارتباط با فرهنگ وقف در کشور

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طی سال‌های اخیر 8 هزار اثر هنری شامل کتاب، رمان، داستان و فیلم در زمینه ترویج فرهنگ وقف تولید شده است.

تولید 8 هزار اثر هنری در ارتباط با فرهنگ وقف در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی ظهر امروز در همایش نقش حوزه‌های علمیه در توسعه فرهنگ وقف که در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفاء برگزار شد با بیان اینکه وقف صدقه جاریه است، اظهار داشت: این سنت حسنه پس از سال‌ها تلاش و کوشش اهل‌بیت (ع) و علمای اسلام نگاه داشته شده و به دست ما رسیده است.

وی افزود: برای تحقق استقلال مالی حوزه‌های علمیه باید به سنت حسنه وقف‌های حوزوی توجه شود؛ تا 150 سال بحث وجوهات چندان مطرح نبود و حوزه‌‌ها توسط درآمد موقوفات خود اداره می‌شدند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در زمینه وقف و تاثیر آن بر روی فرهنگ و تاریخ جوامع مسلمان‌نشین تاکید دارد، خاطرنشان کرد: حذف فقر، محرومیت و جهل از میان مردم هدف اصلی واقفان بوده است.

وی ادامه داد: طلاب در حوزه‌های علمیه و مساجد تحصیل می‌کنند که این اماکن از طریق وقف احداث شده‌اند و می‌توان گفت دانش و معرفت در جوامع ما مدیون وقف است.

محمدی با اشاره به تلاش برخی سردمداران دوره‌های قاجار و به‌ویژه پهلوی برای کمرنگ کردن فرهنگ وقف در جامعه عنوان کرد: سازمان اوقاف به تنهایی نمی‌تواند به جبران همه‌ی عقب‌ماندگی‌ها بپردازد هرچند امروز پویایی و اثربخشی اوقاف کاملاً مشهود است و در عمل این حقیقت را نشان داده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تجهیز بخش‌های مختلف این سازمان به فناوری‌های روز را مورد توجه قرار داد و افزود: سازمان اوقاف یکی از مجهزترین نهادها در کشور محسوب می‌شود و نظم جاری در امور هم نتیجه استفاده از همین فناوری‌هاست.

وی ادامه داد: اخیراً با سازمان منابع طبیعی هم به تفاهم رسیده‌ایم و تکلیف یک میلیون سند مورد اختلاف مشخص شده به طوری که در حال حاضر 350 هزار هکتار از موقوفات تعیین تکلیف شده‌اند.

محمدی با بیان اینکه ارتباط سازمان اوقاف با رسانه‌ها نیز سبب شده است تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف در جامعه تقویت شود، گفت: همین امر عاملی بوده است برای اینکه مردم بیش از گذشته نسبت به وقف اموال خویش مبادرت ورزند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: روحانیون به تبعیت از امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، در همه‌ی صحنه‌های انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتند و با وقف جان خویش در راه اعتلای نظام اسلامی کوشیدند و امروز هم وظیفه تبلیغ فرهنگ وقف را بر عهده دارند.

وی عنوان کرد: 2 طرح عظیم در سازمان اوقاف وجود دارد که در آینده نزدیک اجرایی خواهند شد و نخستین طرح تحول اقتصادی وقف است که البته در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی هستیم.

محمدی با بیان اینکه قباحت نپرداختن حق و حقوق وقف در برخی مناطق و در میان بعضی افراد ریخته شده است، گفت: این در حالی است که هیچ کس اجازه ندارد بر اساس تشخیص خود در موقوفات و درآمد آن‌ها دخل و تصرفی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: یکی از راه‌های ترویج فرهنگ وقف، تشویق مردم به شرکت در وقف‌های جمعی، خانوادگی و صنفی است.

وی افزود: روحانیون بهترین و مهمترین رسانه در میان جامعه دینی هستند و می‌توانند فرهنگ وقف را به خوبی تبیین کنند؛ 40 درصد موقوفات ما انتفاعی هستند و باید هزینه آن‌ها را نیز پرداخت کنیم و روحانیون در این میان باید با ترویج وقف منفعتی، زمینه تحول اقتصادی وقف را فراهم سازند.

محمدی با اشاره به موقوفات حوزوی و درآمدزا نبودن برخی از آن‌ها گفت: اگر صدقه جاریه به صدقه جامده تبدیل شود موجب ضرر خواهد بود بنابراین باید به حل مشکل فقهی و شرعی برخی از اینگونه موقوفات پرداخت و به همین دلیل شورای فقهی سازمان اوقاف راه‌اندازی شده است و اگر هم به مشکلی در بعضی موضوعات برخورد کنند آن را به محضر رهبر معظم انقلاب ارائه می‌کنند تا حل مشکل صورت بگیرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر هشت هزار اثر هنری شامل کتاب، رمان، داستان و فیلم در زمینه ترویج فرهنگ وقف تولید شده و سازمان اوقاف همچنان آماده همکاری با سایر نهادها به‌ویژه حوزه علمیه است تا فرهنگ این سنت حسنه و صدقه جاریه به خوبی در جامعه ترویج شود.

انتهای پیام/78004/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول