اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف جیرفت عنوان کرد

اخذ سند مالکیت 487 هزار مترمربع موقوفات جیرفت

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت گفت: تاکنون سند مالکیت 487 هزار و 360 متر مربع از موقوفات منطقه اخذ شده است.

اخذ سند مالکیت 487 هزار مترمربع موقوفات جیرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، مهدی شریف ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های اخیر در زمینه اطلاع‌رسانی وقف اقدامات خوبی انجام نشده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته به وقف‌های زیادی عمل شده است، اما در این راستا اطلاع‌رسانی خوبی انجام نشده است و به دلیل این مسئله سئوالاتی مانند اینکه به وقف‌ها عمل می‌شود یا نه، مطرح می‌شود.

شریف با بیان اینکه وقف هم مانند امورات دیگر جامعه برای تحول نیاز به تبلیغ دارد و رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی می‌توانند، ایفا کنند، تصریح کرد: با همکاری رسانه‌ها بیشتر موقوفات احیا شده در منطقه تثبیت و انتقاداتی هم که شده در انجام بهتر کارها کمک کرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های کاری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت تثبیت موقوفات منطقه بوده است اگر سند داشته باشیم، می‌توانیم با احقاق حق موقوفات، نیات واقف را عمل کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت گفت: در زمینه سنددار کردن موقوفات منطقه تفاهمنامه‌هایی با اداره‌های منابع طبیعی و ثبت اسناد و املاک جیرفت منعقد کردیم با تفاهمی که با اداره منابع طبیعی جیرفت داشتیم، 630 هکتار از اراضی موقوفه منطقه احیا شد.

شریف با بیان اینکه افراد سودجو از اختلاف موجود بین اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت و اداره منابع طبیعی برای تصرف اراضی موقوفه استفاده می‌کردند، عنوان کرد: تفاهمنامه با اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان جیرفت منجر به اخذ بیش از 20 سند مالکیت موقوفات شد که کمترین آن 12 هکتار و بیشترین آن 175 هکتار است.

وی با اشاره به اخذ سند مالکیت برای 487 هزار و 360 متر مربع از موقوفات منطقه تاکنون ابراز داشت: در زمینه موقوفات امامزاده سیدسلطان احمد ساردوئیه 9 روستا که 6 دنگ وقف این امامزاده بودند، سند مالکیت آنها اخذ شده است.

شریف با اشاره فراهم شدن امکان دریافت سند اعیانی برای مستأجران موقوفات منطقه ادامه داد: کسانی که در بافت مسکونی قرار دارند، می‌توانند با پرداخت حق و حقوق موقوفه با معرفی به ثبت اسناد و املاک سند تک برگ دریافت کنند و این اقدام در منطقه ساردوئیه در حال انجام است.

وی در بحث بقاع متبرکه شهرستان جیرفت افزود: همه بقاع متبرکه منطقه ثبت نهایی شدند و سند آنها به نام اوقاف و امور خیریه در حال صدور است.

شریف با اشاره به راه‌اندازی سایت سامانه جامع عملیات موقوفات و بقاع متبرکه از دو سال پیش گفت: این اقدام در راستای شفاف‌سازی تمام عملیات‌های مالی و غیرمالی موقوفات و بقاع متبرکه انجام شده است.

وی بیان داشت: در زمینه ساماندهی مساجد و نظارت روی این اماکن از سال گذشته کمیسیون تأیید صلاحیت شهرستان جیرفت ایجاد شده است و امین اوقاف را در اماکن مذهبی مشخص می‌کند که 81 مسجد منطقه در این راستا بررسی و حکم امانت برای آنها صادر شده است و بیش از 504 نفر با این نظرت کار خود را آغاز کرده‌اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت اظهار داشت: 338 مسجد در شهرستان جیرفت و 104 مسجد در شهرستان عنبرآباد وجود دارند و حدود 55 روستا هم در منطقه فاقد مسجد هستند و در بحث اعتبارات از سال 86 تاکنون به یک‌هزار و 74 مسجد در حوزه جنوب کمک شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا 2 میلیارد و 296 میلیون تومان به مساجد جنوب کرمان کمک شده و در سال جاری اعتبار 251 میلیون تومانی محقق نشده است و جمعا فقط 27 میلیون تومان آن تا پایان سال محقق می‌شود.

شریف با اشاره به اهمیت جهت‌دهی به وقف‌های جدید ابراز داشت: در برخی موارد در وقف‌ها واقف دوراندیشی نکرده و نیتی را عنوان کرده است که بعد از چند سال به تغییرات جامعه امکان اجرای آن وجود ندارد و چون مطابق با نیاز جامعه نبوده، متوقف می‌شود و جهت‌دهی به نیت واقفان اولویت کاری ما در وقف‌های جدید بوده است.

شریف با اشاره به برنامه‌های وقف در سال جاری تصریح کرد: همایش «همه واقف باشیم» در این هفته برگزار، موقوفه یک مرکز قرآنی در منطقه کلرود و تربیت خانه سلطان سیداحمد ساردوئیه در هفته وقف افتتاح می‌شوند.

انتهای پیام/80002/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول