اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان:

اختلاف بین اوقاف و برخی دستگاه‌ها به خاطر بدهی آنان به اوقاف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با اشاره به وجود اختلاف در میان اوقاف و برخی دستگاه‌ها گفت: اختلاف با این دستگاه‌ها به خاطر بدهکاری آنها به اوقاف است که با پرداخت این بدهی، اختلافات هم از بین می‌رود.

اختلاف بین اوقاف و برخی دستگاه‌ها به خاطر بدهی آنان به اوقاف است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام رضا حاجی‌زین‌العابدینی ظهر امروز در جمع خبرنگاران وقف را یک سنت حسنه برشمرد و اظهار داشت: سنت وقف از زمان پیامبر گرامی اسلام بنا گذاشته شده است.

وی گفت: دایره و گستره وقف تنها به دین اسلام محدود نمی‌شود بلکه در ادیان و کشوهای دیگر با نام‌های دیگر وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان به فلسفه وجودی وقف اشاره کرد و افزود: خداوند متعال، مال را برای انفاق خلق کرده و یکی از مصادیق انفاق نیز وقف است.

وی تأکید کرد: بر اساس شرع، تولیت موقوفات و بقاع متبرکه برعهده سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وجود فقیر در جامعه به دلیل اجرا نشدن نیات واقفین است

زین‌العابدینی احیای موقوفات و به روز شدن آن‌ها، اخذ حق و حقوق موقوفات و اجرای امینانه نیات واقفین را از زیرفصل‌های موقوفات برشمرد.

وی با بیان اینکه پویایی موقوفات در گرو اجرای این سه امر است، گفت: اگر در جامعه‌ فقیر و نیازمند وجود دارد به این دلیل است که یکی از این سه مورد اجرا نمی‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه با موقوفات فعلی نمی‌توان نیازهای جامعه را برطرف کرد، گفت: نیازهای جامعه نیازمند وقف‌های جدید است چرا که نیات واقفین در گذشته بر اساس نیازهای جامعه آن زمان بوده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نیازهای ضروری جامعه را ازدواج، ایجاد خوابگاه‌های دانشجویی، توجه به بخش دارو و درمان و تحصیل افراد تشکیل می‌دهد.

زین‌العابدینی عنوان کرد: باید بر روی وقف‌های منفعتی جدید سرمایه‌گذاری کرد و طبق دستورالعمل، درصد درآمد موقوفات با همان موقوفه و نیت موقوفه سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی افزود: در همین راستا 10 پروژه سرمایه‌گذاری داشتیم که بالغ بر 25 هزار متر مربع احداث اعیانی با اعتبار بالغ بر 7 میلیارد تومان صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان پروژه استخر ملایر و پاساژ فدک ملایر را از جمله این موقوفات برشمرد.

وی طرح شناسایی موقوفات را از دیگر طرح‌های اوقاف برشمرد و عنوان کرد: بحث اخذ سند مالکیت برای موقوفات و بقاع متبرکه یکی از اهداف اوقاف است که برای جلوگیری از استفاده ناحق از اراضی موقوفات و بقاع متبرکه طراحی شده است.

131 موقوفه دارای سند مالکیت شدند

زین‌العابدینی ادامه داد: در 9 ماهه امسال 131 سند مالکیت برای این اراضی گرفته شده و 367 نقشه UTM برای آن‌ها تهیه شده است.

وی سامانه جامعه موقوفات و بقاع متبرکه را از دیگر برنامه‌های اوقاف برشمرد و خاطرنشان کرد: در مجموعه سازمان اوقاف حالت جزیره‌ای عمل می‌شد که با راه‌اندازی این سامانه تمام اطلاعات موقوفات ثبت شده و از حالت جزیره‌ای خارج می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از همه مردم خواستار همکاری بیشتر در راستای ترویج و توسعه فرهنگ وقف شد و اذعان داشت: باید بقاع متبرکه را به قطب فرهنگی تبدیل کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه عملکرد اوقاف در زمینه حفظ قرآن و مفاهیم آن خوب بوده است، ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان در مسابقات قرآنی بیش از 30 هزار نفر بوده است.

برپایی «ایستگاه همه واقف باشیم» در هفته وقف

زین‌العابدینی برنامه «ایستگاه همه واقف باشیم» را از برنامه‌های این هفته برشمرد و اظهار داشت: معنای وقف برای خیلی از افراد مشخص نیست چراکه وقف مصادیق زیادی دارد و تنها مربوط به مال نیست بلکه شامل اعتبار، قلم، عمر و .. هم می‌شود.

وی اعلام کرد: برپایی هفت خیمه معرفت، برگزاری همایش وقف و رسانه، نشست صنفی و علمی و انتشار اوراق وقفی از برنامه‌های هفته وقف اوقاف است.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اختلاف نظر اوقاف و میراث فرهنگی تا کی ادامه خواهد داشت، گفت: ما در کشوری هستیم که دارای قانون است و همه سازمان‌ها و ادارات باید در قالب همان قانون پیش روند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان ادامه داد: طبق قانون تولیت موقوفات و بقاع متبرکه با سازمان اوقاف و امور خیریه است اما برای خدمت‌رسانی بیشتر نیازمند تعامل با میراث فرهنگی هستیم.

وی به اختلافات بین اوقاف و بعضی از دستگاه‌ها اشاره کرد و افزود: اختلاف با این دستگاه‌ها به خاطر بدهکاری آنها به اوقاف است که با پرداخت این بدهی، اختلافات هم از بین می‌رود.

انتهای پیام/89029/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول