اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اربعین بزرگ‌ترین بیانیه‌ صادر شده علیه ستم

اربعین، بزرگ‌ترین بیانیه‌ صادر شده علیه ستم و گویاترین سندی است که تاریخ تا آخرین برگ حیات انسان بر زمین، برای حقانیت حق می‌تواند به آن استناد کند.

اربعین بزرگ‌ترین بیانیه‌ صادر شده علیه ستم

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، اربعین معنی تمام و کمال و تداعی اوج توانایی و رسایی است، اگر تا اربعین خون در تمام آوندهای زمین جریان نمی‌یافت، زمین توان چرخش نداشت و زمان توان سیر نمی‌یافت و خاک، رمقی برای رویاندن و شکوفایی نداشت.

اربعین، روز قیامت قلب‌ها و وجدان‌ها و روز ادراک اسوه بودن کربلا و کشف و فهم شیوه زنجیر گسستن است.

اربعین، جلوه‌گاه توان انسان در زنجیر شکنی، تصویر پرواز و تابلوی زیبای رستن و آزادگی است.

به راستی آیا بی‌‌حسین (ع) می‌توان به اربعین رسید؟ آیا بی‌حسین (ع) ، محرم کمال خواهیم بود؟ هرگز! بی‌حسین(ع)  هیچ حرکتی بهشت نیست.

اگر آن روز، کاروان جابر و حضرت زینب (س) پای پر آبله به کربلا نمی‌رسیدند، امروز گام‌های دلشدگان، خود را در این راه نمی‌فرسودند و سینه‌های سوخته و گداخته از شعله‌های شیفتگی، برای دمی دیدن کربلایت، سینه‌خیز و افتان و خیزان راه هماره خطر خیزت را نمی‌سپردند.

* شهادت امام حسین (ع) بدون بعد اسارت اهل بیتش به کمال نمی‌رسید

امام جمعه شهر آبیک به خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: در آستانه خروج امام حسین (ع) از مکه مکرمه شخصیت‌های طراز اول مسلمانان مانع حرکت ایشان شدند و اظهار کردند که در مکه بمانند و به جای دیگری جز کوفه و کربلا بروند.

حجت‌الاسلام سید ابوتراب موسوی می‌افزاید: امام حسین (ع) پاسخ‌هایی فرمودند ولی سؤال‌کنندگان قانع شدند ولی امام حسین (ع) فرمودند که خدا می‌خواهد خون من به پای درخت اسلام ریخته شود و در این راه شهید شوم.

وی ادامه می‌دهد: پرسیدند چرا زن و فرزندانت را با خود می‌بری که امام حسین (ع) پاسخ دادند خدا می‌خواهد اهل بیتم اسیر شوند که باید گفت شهادت امام حسین (ع) بدون بعد اسارت به کمال و نتیجه نمی‌رسید و هر دو روی یک سکه هستند.

امام جمعه شهر آبیک تصریح می‌کند: اهل بیت امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) پس از واقع عاشورا اسیر شدند و نخست به کوفه برده شدند و بنا به گفته برخی از محققان مسیر طولانی دو هزار و 200 کیلومتر با وضعیت نامطلوب حمل و نقل آن روز را طی کردند، زجرها و آزارها کشیدند، توهین‌ها شنیدند، کتک‌ها خوردند، سخنان استهزا شنیدند و سرزنش‌ها شدند.

موسوی اضافه می‌کند: اسرای کربلا 10 روز در شام ماندند و این مأموریتی بود که از سوی خدا صادر شده بود و حضرت زینب (س) در بدو اسارت کوفه را دگرگون کرد و در پایان اسارت شام را دگرگون ساخت چراکه حقایق، هدف، مرام و مسیر شهادت امام حسین (ع) را برای کوفیان و شامیان بازگو کرد و دشمنان این امام همام را معرفی و رسوا کرد.

همراه با ورود حضرت زینب (س) و کاروان اسرا در روز اربعین به مزار شریف امام حسین (ع)، کاروانی از مدینه نیز به زیارت ایشان آمدند که جابر از صحابه پیامبر اکرم (ص) نیز همراه آنان بود.

امام جمعه شهر آبیک بیان می‌کند: پیامبر اسلام (ص) پیش از شهادت امام حسین (ع) به برخی از خواص خود از جمله جابربن عبدالله انصاری خواص زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین را سفارش کرده بود که از جایگاه ارزشمند و ثواب بالایی برخوردار است.

در کتاب «چهل روز عاشقانه» نوشته محمدرضا سنگری آمده است که روز بیستم ماه صفر است، جابر از غسل فرات بازگشته است و گام‌ها را آهسته بر می‌دارد و با هر گام ذکر می‌گوید و کم‌کم به مزاری که سی و هفت روز پیش، سرانگشت امام سجاد (ع) بر آن نگاشت «هذا قبر الحسین بن علی‌بن ابی طالب الّذی قتلوه عطشاناً» نزدیک می‌شود.

شانه‌های پیر می‌لرزد و گونه‌ها را به خاک مزار نزدیک می‌کند و سه بار فریاد الله‌اکبر سر می‌دهد و بیهوش بر زمین می‌افتد سپس بار دیگر می‌گرید و سه بار یا حسین زمزمه می‌کند.

هیچ پاسخی نمی‌آید، جابر گونه بر خاک می‌گذارد و سوگمندانه می‌نالد که آیا دوست جواب دوست را نمی‌دهد؟ که پاسخ خویش را خودش می‌دهد؛ چگونه می‌توانی پاسخم گویی که میان سر و بدنت فرسنگ‌ها فاصله است.

امام جمعه شهر آبیک فلسفه اربعین را زنده نگه داشتن مکتب، شهادت و اسارت امام حسین (ع) ذکر می‌کند و می‌افزاید: در روز عاشورا هر قومی در شهر و محله خود عزاداری می‌کند ولی در روز اربعین همه از شهرها و محله‌های خود خارج شده و به سمت کربلا می‌روند.

موسوی می‌گوید: در روز اربعین خیابان‌های کربلا مملو از جمعیت است و با شور و شکوه خاصی به سوگواری و عزاداری امام حسین (ع) مشغول هستند.

وی ادامه می‌دهد: انسان باید در روز اربعین علاوه بر قرائت زیارت خاصه امام حسین (ع) در این روز به عزاداری امام حسین (ع) بپردازد تا انگیزه قیام این امام عزیز در وی تداعی شده و هیچ‌گاه فراموش نمی‌کند.

این مسئول اضافه می‌کند: گرچه در روایات اسلامی زیارات امام حسین (ع) سالی دو بار مستحب موکد است ولی می‌توان در روز اربعین با قرائت زیارت خاصه امام حسین (ع)، از راه دور ایشان را زیارت کرد گرچه در روز عرفه، شب‌های جمعه و اعیاد قربان و غدیر امام حسین (ع) زیارت خاصی دارند که مطلوب است انسان بر قرائت آن زیارت‌نامه‌ها استمرار ببخشد.

امام جمعه شهر آبیک اظهار می‌‌کند: عاشورا ایجاد شد تا قیام حضرت مهدی (عج) به قطعیت برسد چراکه روز عاشورا مادر، ریشه و اصل است و مهدویت فرع آن است و روی آن بنا نهاده شده است و فرهنگ عاشورا و مهدویت به هم متصل بوده و ارتباط تنگاتنگ با هم دارند.

* امام حسین (ع) درخت اسلام را آبیاری کرد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: اربعین امام حسین (ع) از جایگاه ویژه‌ای در بین شیعیان برخوردار است چراکه امام حسین (ع) با تمام وجود برای حفظ اسلام در برابر دشمنان ایستاد و درخت اسلام را احیا و آبیاری کرد.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی می‌افزاید: کاروان اسرا یعنی کاروانی که از شام و کوفه به سمت کربلا حرکت می‌کنند در روز اربعین به مزار مبارک امام حسین (ع) آمده و به نوحه‌سرایی و عزاداری می‌پردازند.

وی ادامه می‌دهد: مطلوب است مردم شهرستان آبیک در مراسم عزاداری و سوگواری اربعین حسینی خرافات خود را زدوده و به شکل سنتی، زیبا و در شأن امام حسین (ع) سوگواری کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک که معتقد است سرنوشت انسان‌ها در مراسم شهادت اهل بیت (ع) رقم می‌خورد، خاطرنشان می‌کند: در روز اربعین نیز مردم با شرکت در مراسم عزاداری، عشق و علاقه خود را به امام حسین (ع) نشان داده، نذورات خود را توزیع کرده و حاجات خود را از درگاه خدای متعال درخواست می‌کنند گرچه نباید از اهداف قیام امام حسین (ع) به ویژه اقامه نماز اول وقت، اجرای امر به معروف و نهی از منکر و پرداخت زکات غفلت بورزند.

حسینی اذعان می‌کند: اربعین امام حسین (ع) یک موضوع کاملاً عبادی، سیاسی و معنوی است و تمام ابعاد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که مطلوب است انسان در راستای تقویت اعتقادات دینی و نزدیک شدن به اهل بیت (ع) بکوشد چراکه عزاداری برای امام حسین (ع) به منزله عزاداری برای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

بنابراین گزارش، مردم و هیئت‌های مذهبی شهرستان آبیک همزمان با مردم سراسر کشور در روز اربعین در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها در رثای محبوب‌ترین و عزیزترین وجود، امام حسین (ع) سینه‌زنی، مداحی عزاداری کرده و در سوگ مظلوم دنیا اشک ماتم می‌ریزند.

مردم شهرها و روستاهای شهرستان آبیک در روز اربعین همراه با امام زمان (عج) اقامه عزا کرده و به آستان مقدس حضرت امام حسین (ع) عرض می‌کنند که یا حسین! فرزند عزیز تو مهدی بر تو خون می‌گرید، ما را دریاب تا با اقتدا به عزیز پنهان، در نهان و آشکار منزلت والای اشک ریختن بر تو را درک کنیم.

نمی‌توان باور کرد که کربلا، سرزمین موعودِ موعود نباشد، اگر اسلام، حیات خویش را همین جا یافته است، اگر بقای دین در این نقطه تضمین شده است، چگونه ممکن است آخرین قافله بزرگ تاریخ رهسپار این خاک نباشد؟

نمی‌دانیم شاید اربعین آخرالزمان، همه قافله‌ها و هرچه کاروان و حرکت است به کربلا پایان پذیرد و آن روز کربلا نام آشنا و نسیم جاری در تمام جان‌ها و قلب‌ها باشد. شاید.

انتهای پیام/77006/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول