اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی:

اربعین حسینی فرصتی برای پاسداشت قیام کربلا است

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: افراد باید در نظر داشته باشند که روز اربعین فرصتی برای احیای دوباره جانفشانی‌های اباعبدالله الحسین(ع) و یاران ایشان در سرزمین کربلا است.

اربعین حسینی فرصتی برای پاسداشت قیام کربلا است

حجت‌الاسلام محمدمهدی نادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی اظهار کرد: اربعین به معنای چهلم است و عدد 40 در معارف اسلامی رمز و اسراری دارد و در روایات مختلف روی این عدد تاکید شده است.

وی با اشاره به موارد مورد تایید عدد 40 گفت: اگر فرد مومن دعایی را 40 بار در مدت 40 روز بخواند، پس از این مدت گشایش حاصل می‌شود و از موارد دیگر می‌توان ذکر کرد که پیامبر اکرم(ص) در سن 40 سالگی به رسالت رسید.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به اهمیت زیارت اربعین اشاره کرد و افزود: امام حسن عسگری(ع) در سخنی ویژگی‌های مومنان را پنج مورد ذکر کرده و یکی از این موارد زیارت اربعین است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در مورد اینکه کاروان اسرا در مسیر برگشت از شام به کربلا رسیدند اختلافی بین محققان وجود دارد، برخی معتقدند کاروان روز اربعین رسیده و عده‌ای معتقدند چند روز بعد رسیده است.

نادری ادامه داد: زیارت روز اربعین مستحب موکد است و این مسئله از نظر روایات و معارف اسلامی امری قطعی است، به همین دلیل علمای ما از قدیم از این امر مواظبت می‌کردند و اصرار بر انجام زیارت اربعین داشتند تا روز اربعین به زیارت مشرف شوند.

وی با بیان اینکه کاروان اسرا از کوفه تا کربلا پیاده مسیر مذکور را طی می‌کردند گفت: این سنت از قدیم بوده و سپس قوی‌تر شده و اکنون شیعیان در کشورهای مختلف اصرار عجیبی برای انجام زیارت اربعین و پیاده‌روی از نجف تا کربلا دارند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد:‌ این امر سبب می‌شود یاد و نام امام حسین(ع) و خط فکری نهضت عاشورا زنده بماند و اینکه ائمه اطهار(ع) به زیارت اربعین تاکید کرده‌اند، به این دلیل است که می‌خواستند به هر مناسبتی یاد و خاطره کربلا و جریان عاشورا در اذهان مردم زنده شود و مردم به هر بهانه‌ای به سوی جریان عاشورا و کربلا توجه و سوق داده شوند.

وی عنوان داشت:‌ امروز نزدیک 20 میلیون نفر زائر روانه کربلا هستند در حالی که در بزرگترین گردهمایی که ایام حج است، سه میلیون نفر حضور پیدا می‌کنند.

نادری خاطرنشان کرد: کسانی که برای اباعبدالله الحسین(ع) از ابتدای محرم عزاداری می‌کنند با عزاداری 40 روزه و اربعین به کمال می‌رسند و روز اربعین بهانه‌ای برای احیای یاد و خاطره کربلا و اباعبدالله الحسین(ع) است.

وی با تاکید بر احیای جریان کربلا در بین مردم با زیارت اربعین گفت: کسانی که به زیارت اربعین مشرف می‌شوند، فضای معنوی و پیاده‌روی بر آنها تاثیر می‌گذارد و در نتیجه تاثیر زیارت بر روح و روان شیعیان قابل مشاهده است.

انتهای پیام/78003/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول