اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان:

موردی از بیماری طاعون در ریگان مشاهده نشده است

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: تاکنون هیچ موردی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال جاری در ریگان مشاهده نشده است.

موردی از بیماری طاعون در ریگان مشاهده نشده است

محسن دهقانیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یکی از بیماری‌های ویروسی مهلک و کشنده است که عامل این بیماری به گروه موربیلی ویروس تعلق دارد.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان خاطر نشان کرد: این ویروس با عوامل بیماری‌های طاعون گاوی، سرخک انسان، دیستمپرسگ و گوشتخواران وحشی به شکل نزدیکی وابسته است.

وی بیان داشت: این بیماری موجب درگیر شدن دام سبک می‌شود که در این میان بزها حساس‌تر هستند و نوزادان کمتر از پنج ماه می‌توانند دارای ایمنی غیرفعال به این بیماری باشند.

دهقانیان تصریح کرد: نوزادان بین چهار تا 12 ماه به این بیماری بسیار حساس هستند بیماری به دو صورت حاد و تحت حاد بروز می‌کند که دوره کمون بیماری سه تا شش روز است.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: از جمله نشانه‌های بالینی این بیماری می‌توان به افسردگی شدید، تب بالا، ترشحات چشم و بینی، زخم در دهان، تنفس نامنظم و سرفه، اسهال خونی و بدبو و در نهایت مرگ اشاره کرد.

وی تاکید کرد: این ویروس به راحتی از طریق مدفوع، ترشحات دهان، بزاق بینی و... دام آلوده به دام سالم منتقل می‌شود و از دیگر نشانه‌های بالینی این بیماری لاشه دام مبتلا به این بیماری تحلیل رفته و دچار لاغری مفرط است.

دهقانیان با بیان اینکه هیچ موردی از این بیماری در سال جاری در این شهرستان مشاهده نشده است، افزود: از جمله اقدامات لازم برای کنترل و پیشگیری از این بیماری مهم می‌توان به کنترل حمل و نقل دام و قرنطینه دامداری و رعایت اصول مدیریت بهداشتی دامداری‌ها و توجه به اصل بهسازی و نوسازی اماکن دامی اشاره کرد.

وی ابراز داشت: با توجه به موقعیت ویژه شهرستان و ارتباط آن با استان‌های مرزی کشور از دامداران و عشایر شهرستان تقاضا می‌شود از خرید دام‌های فاقد هویت به گله خودداری کنند و برای حمل و جابه‌جایی آنها با شبکه دامپزشکی این شهرستان هماهنگی لازم را به عمل آورند.

دهقانیان خاطر نشان کرد: شبکه دامپزشکی ریگان برای پیشگیری از این بیماری در دام‌های مناطق هم‌مرز با سیستان و بلوچستان و مناطق با اولویت بیشتر از جمله روستاهای تک‌فرهاد، چه‌شور، پیرکهن، کشنل و ... اقدام به واکسیناسیون 5 هزار رأس دام منطقه تا پایان سال جاری می‌کند.

انتهای پیام/80014/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول