اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شهیدمفتح، فتح باب وحدت حوزه و دانشگاه

با توجه به هجمه همه‌جانبه غرب علیه نظام اسلامی، وحدت ناگسستنی بین حوزه و دانشگاه امری ضروری است که باید با تأسی از شهیدمفتح، این مهم به عنوان مبنای فکری مد نظر باشد.

شهیدمفتح، فتح باب وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امروز 27 آذرماه سالروز شهادت آیت‌الله دکتر محمد مفتح است و به خاطر خدمات شایسته ایشان به حوزه و دانشگاه و ایجاد وحدت بین این دو بازوی فکری، علمی و فرهنگی جامعه، سالروز شهادت ایشان به عنوان روز «وحدت حوزه و دانشگاه» نامگذاری شده است.

این شهید بزرگوار در سال 1307 شمسی در همدان به دنیا آمد و در خانواده‌ای مذهبی بالیدن گرفت.

او از دوران کودکی نزد پدر بزرگوار خود به فراگیری ادبیات پرداخت، پس از گذراندن دوره ابتدایی، برای یادگیری معارف اسلامی به مدرسه «آخوندملاعلی» وارد شد، مدتی در همدان بود تا اینکه برای بهره‌مندی از اساتید بزرگ حوزه علمیه قم به مدرسه «دارالشفاء» این شهر مقدس وارد شد و توانست از محضر بزرگانی چون آیت‌الله بروجردی، علامه طباطبایی، سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای، سیدمحمد محقق (داماد) و امام خمینی(ره) بهره‌مند شود.

آیت‌الله مفتح علاوه بر نیل به درجه اجتهاد حوزه علمیه قم، در دانشگاه نیز موفق به اخذ درجه دکتری شد.

شهید مفتح در عرصه‌های انقلابی حضوری فعالانه داشت به طوری که همواره با بصیرت‌افزایی در بین مردم، زمینه را برای مقابله با جور و ستم و دفاع از مظلوم فراهم می‌کرد.

این شهید بزرگوار، با تشکیل شورای انقلاب، از سوی امام خمینی(ره) به عضویت این شورا درآمد و خدمات قابل توجهی را به انقلاب اسلامی ارائه داد.

شهیدمفتح پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌ها و اثرات در خور توجهی را در راستای پیوند حوزه و دانشگاه و ایجاد وحدت در میان این دو مجموعه اثرگذار از خود به یادگار گذاشت.

مجاهدت شهید مفتح در وحدت حوزه و دانشگاه، بستر را برای تقویت بیش از پیش پایه‌های انقلاب اسلامی و دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های آن فراهم کرد.

شهیدمفتح با درک خطر ایجاد شکاف بین حوزه و دانشگاه و تلاش دشمن در این زمینه، با زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی دقیق خود، این توطئه را نقش بر آب کرد و وحدت حوزه و دانشگاه را در دستور کار خود قرار داد.

آیت‌الله دکتر مفتح در نهایت به دست گروه تروریستی فرقان، یکی از عوامل استکبار در روز 27 آذر 1358، هنگام ورود به دانشکده الهیات،‌ هدف گلوله قرار گرفت و به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

وحدت حوزه و دانشگاه، تزریق‌کننده این تفکر متعالی در لایه‌های نظام فکری انقلاب بود که در نظام اسلامی باید حرکت‌های علمی مبنای دینی داشته باشند.

در راستای توجه به این مهم با تعدادی از مسئولان استان به گفت‌و‌گو نشستیم.

امام جمعه موقت همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: این مهم زمینه آزاداندیشی در فضای علمی کشور و ارتقای تعامل و همفکری را فراهم می‌آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جوادی با تأکید بر اینکه دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه باید برای حفظ این وحدت تلاش کنند، خواستار توجه به این مهم شد.

وی ادامه داد: شهید مفتح یادگار بزرگ و ارزشمندی چون وحدت حوزه و دانشگاه را برای ما و آیندگان به جای گذاشت که باید آن را همواره پاسداشت و در راه تقویت آن کوشید.

امام جمعه موقت همدان با اشاره به وجود رابطه قوی بین علم و دین خاطرنشان کرد: دین مبین اسلام بر علم‌آموزی دینی تأکید زیادی دارد که توجه به وحدت حوزه و دانشگاه زمینه‌ساز این مهم می‌شود.

وی وحدت حوزه و دانشگاه را به معنای وحدت در هدف خواند و ابراز داشت: ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته دینی و البته الگو از اهداف مهمی است که باید همواره نسبت به آن حساس بود.

امام جمعه تویسرکان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از خدمات ارزنده شهیدمفتح به انقلاب اسلامی سخن راند و اظهار داشت: این شهید بزرگوار در همه عرصه‌ها برای خدمت به اسلام و انقلاب حضوری فعالانه داشتند.

حجت‌الاسلام مرتضی موحدی با اشاره به تلاش دشمن برای متوقف کردن آیت‌الله مفتح گفت: تهدیدها و فشارهای دشمن نتوانست مانع از ادامه راه شهیدمفتح شود به همین دلیل ترور این شخصیت بزرگ را در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه جدایی حوزه و دانشگاه را موجب هلاکت ملت دانست و گفت: پیوند عمیق‌تر این دو مجموعه زمینه را برای اعتلای بیشتر نظام و تعالی و سعادت مردم فراهم می‌کند.

امام جمعه تویسرکان با بیان اینکه باید پیرو راه شهدا بود، اقتدار و امنیت امروز کشور را مرهون خون پاک شهدا دانست.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با فارس وحدت میان حوزه و دانشگاه را عامل تثبیت انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: توجه به این مهم عامل رشد انقلاب اسلامی نیز خواهد شد به طوری که امروز شاهد این رشد در حیات انقلاب اسلامی هستیم.

محمدمهدی مفتح تأکید کرد: دانشجویان و طلاب از رهگذر وحدت بین حوزه و دانشگاه می‌توانند از دیدگاه‌های هر دو قشر اطلاع یافته و زمینه پویایی تفکرات هر دو بخش فراهم شود.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای نفوذ در نظام فکری انقلاب اسلامی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در این زمینه نیز توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش شهیدمفتح برای ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه اظهار داشت: شخصیت بزرگ و اثرگذار شهیدمفتح باید برای نسل جوان تبیین شود.

با توجه به هجمه همه‌جانبه غرب علیه نظام اسلامی، وحدت ناگسستنی بین حوزه و دانشگاه امری ضروری است که باید همواره به عنوان مبنای فکری این دو مجموعه فرهنگی و علمی مد نظر باشد.

===========

مریم شهابی باهر

===========

انتهای پیام/89002/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول