اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پوهشگر مینابی:

نوحه‌های نشسته شناسنامه میناب است

محقق و پوهشگر مینابی گفت: نوحه‌های محلی نشسته، فرهنگ و شناسنامه منطقه میناب است.

نوحه‌های نشسته شناسنامه میناب است

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق هرمزگان، عباس کریمی صبح امروز در آئین اختتامیه سومین سوگواره نوحه‌های محلی نشسته در روستای حکمی میناب با تشریح واقعه کربلا و شیوه‌های عزاداری برای اهل بیت(ع) اظهار داشت: عزاداری برای ائمه هدی و امام حسین(ع) همواره در طول تاریخ روند تکاملی داشته است.

وی افزود: پس از واقعه عاشورا، گرامیداشت یاد شهدای کربلا و عزاداری برای این شهدا در زمان هر کدام از ائمه به سبک و شیوه‌ای خاص بوده است.

کریمی در ادامه زمان آل بوئیه را در تاریخ تشیع دارای اهمیت دانست و افزود: در این زمان عزاداری برای ائمه اطهار به صورت عمومی و علنی در می‌آید.

این محقق و پژوهشگر همچنین اظهار داشت: در زمان صفویه و حکومت صفویان نیز عزاداری، نوحه خوانی و مرثیه سرایی شکل جدیدی به خود می‌گیرد و با گسترش به ممالک اسلامی به اوج خود می‌رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح شیوه‌های عزاداری در منطقه میناب پرداخت و گفت: در میناب و روستاهای آن عزاداری به دو شیوه ایستاده و نشسته رایج است.

کریمی ادامه داد: در زمینه شکل گیری عزاداری ایستاده و نشسته در میناب تاریخ دقیقی وجود ندارد، ولی بر اساس اسناد موجود از زندگی شاعران، مداحان و مرثیه‌سرایان منطقه، حداقل می‌توان 200 سال را برای این سنت در میناب ذکر کرد.

وی از ملاحسین مسیحا، عبدالله منصف (پدرحسینعلی قضایی)، ملا معروف و قنبر به عنوان شاعران و نوحه سرایان دو قرن پیش در میناب نام برد و افزود: بسیاری از شاعران دیگر در میناب نیز گمنام هستند و تاریخی از آنان در دست نیست.

این محقق و پژوهشگر که چندین کتاب در زمینه نوحه‌های محلی میناب به رشته تحریر درآورده، افزود: متاسفانه برخی از معاصران اشعار شاعران قدیمی میناب را به نام خود ثبت و منتشر کرده‌اند.

وی سینه‌زنی و نوحه خوانی نشسته را بسیار ارزشمند دانست و عنوان کرد: طبق اسناد و متون موجود، میناب آغازگر این سبک از عزاداری است.

کریمی اظهار داشت: اگر در مناطقی خارج از میناب نوحه‌خوانی نشسته رواج دارد، متاثر و برگرفته از شهرستان میناب است.

وی با بیان این مطلب که عزاداری برای اهل بیت دارای اجر و پاداش فراوانی است، اظهار داشت: نوحه‌های نشسته و عزاداری به این شیوه در میناب در حال فراموشی است و باید برای احیا و حفظ آن تدابیری اتخاذ شود.

وی برپایی سوگواره نوحه‌های محلی نشسته و گردهم آمدن پیرغلامان و نوحه‌خوانان در کنار یکدیگر را اقدامی ارزشمند معرفی کرد و ادامه داد: نوحه‌های محلی نشسته، فرهنگ و شناسنامه میناب است و باید حفظ شود.

کریمی با بیان اینکه فرهنگ عنصری ایستا نیست و دایم در حال رشد است، افزود: نوحه‌های محلی نشسته نباید در حالت ایستایی باشد، بلکه برای حفظ و صیانت از آن و انتقال به آیندگان باید موجبات رشد آن را فراهم کنیم.

این محقق افزود: نوآوری، خلاقیت و پرداختن به سبک‌ها با ابتکاراتی که به سبک و سیاق موجود لطمه وارد نکند، می‌تواند در حفظ این شیوه از عزاداری موثر باشد.

وی برگزاری مسابقات با هدف حفظ سبک‌های عزاداری و نوحه‌های محلی نشسته ویژه قشر جوان و نوجوان را بهترین راه برای حفاظت از این آئین در میناب عنوان کرد و افزود: در این راستا باید متولیان امر به طور جدی وارد میدان شوند.

کریمی همچنین اصلاح برخی متون شعری و نوحه‌های موجود را متذکر شد و گفت: برخی از اشعاری که در نوحه‌های محلی خوانده می‌شود، متاسفانه بی‌اساس و نوعی تحریف است که شاعران و نوحه‌سرایان باید با حفظ قالب شعری و با بهره‌گیری و استفاده از منابع معتبر ضمن اصلاح این نوحه اشعار جذاب نیز بسرایند.

انتهای پیام/88004/ب30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول