اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه دماوند:

خرافه‌‏زدگی از عزاداری‏‌های حسینی در دماوند زدوده شود

امام جمعه دماوند گفت: حسینیه‌ها باید از تک بعدی شدن دور شوند و خرافه‌‏زدگی از عزاداری‏‌های حسینی در دماوند زدوده شود.

خرافه‌‏زدگی از عزاداری‏‌های حسینی در دماوند زدوده شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علاءالدینی صبح امروز در گردهمایی مسئولان فرهنگی شهرستان دماوند در سالن جلسات دانشگاه پیام نور مرکز دماوند بیان کرد: برای استفاده بهینه از ظرفیت حسینیه‌ها و تکایای دماوند در فصل تابستان، به مدت 40 روز پذیرای 2 هزار طلبه در شهر خود هستیم.

وی تصریح کرد: تنها یک هزار و 500 نفر در این طرح در حسینیه محله قاضی حضور خواهند داشت که بسیاری از این تعداد، از طلاب خارج از کشور بوده که در جامعه‌المصطفی العالمیه در حال تحصیل هستند.

امام جمعه دماوند تصریح کرد: این ایده توسط حجت‌‏الاسلام والمسلمین محسن قرائتی که به بهانه شرکت در یک مراسم ختم در یکی از تکایای دماوند حضور داشت، مطرح و بررسی شد.

علاءالدینی این فرصت را علاوه بر خروج حسینیه‌ها از تک بعدی شدن و تنها پرداختن به عزاداری امام حسین (ع) که یک آسیب جدی در این بخش است،‌ فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی شهرستان دماوند در کشور و حتی در برخی از کشورهای اسلامی خواند.

امام جمعه دماوند به سخنرانی آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری در خصوص آسیب‌‏های عزاداری‏های محرم اشاره کرد و افزود:‌ وی این آسیب‌‏شناسی را به دو شیوه محتوایی و شکلی مورد دقت قرار داده و در بخش محتوایی، ترسیم ناقص و یک‏جانبه از سیمای معصومان را مورد انتقاد قرار داده بود.

علاءالدینی همچنین به خطبه‏‌ای از امام زین‌العابدین (ع) اشاره و اظهار کرد: حضرت سیدالساجدین (ع) در این خطبه دریچه‌های متفاوتی را به روی همه گشودند و علم را در کنار حلم و آبرو و وجاهت را در کنار فصاحت که در زمان کنونی میدانی در عرصه دنیای تبلیغات است، آوردند.

وی در خصوص خرافه‌‏زدگی و غلوآمیز شدن عزاداری‏‌های ماه محرم در شهرستان دماوند تصریح کرد:‌ متأسفانه در محرم سال جاری خبرهایی در خصوص ادعاهای دروغین در شهرستان شنیدیم که با اقدام فوری نیروی انتظامی، افرادی شناسایی شدند و دروغ بودن ادعاهایشان مشخص و برخورد جدی با آنان صورت گرفت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دماوند، عزاداری‏های شب‏های محرم شهرستان دماوند را در استان تهران بی‏‌نظیر و کم‏‌نظیر خواند و گفت: برنامه اطعام در 28 شب، عده زیادی از افراد پیر و جوان، زن و مرد و کودک و بزرگ‏سال را گرد هم ‌آورد و منبرها و عزاداری‏های خوبی برگزار شد.

وی از نظر کمیت نیز به وجود صدها مجلس روضه و حضور ده‌‏ها هزار نفر و صدها هزار قربانی در دماوند اشاره و بیان کرد: خود قربانی هم یک آسیب و هم یک فرصت است.

امام جمعه دماوند افزود: یک‏سری خرافات در خصوص ریخته شدن خون قربانی در همان محل که در خود قرآن هم رد شده است، وجود دارد که باید ساماندهی و فرهنگ‏سازی شود.

علاءالدینی در این زمینه پیشنهاد کرد: بهتر است همانند محل قربانی عید قربان، محلی برای قربانی‏‌های محرم ساماندهی شود؛ چراکه خون‌‏های ریخته شده به صف‏‌های عزاداری کشیده می‌‏شود و از نظر بهداشتی در سطح شهر مشکل ایجاد می‌کند.

گفتنی است؛ این نشست با محوریت آسیب‌ها و فرصت‌های عزاداری‏های ماه محرم در دانشگاه پیام نور مرکز دماوند و با حضور مسئولان برگزار شد.

انتهای پیام/2568/ط30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول