اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌کل غله کرمان:

ماهانه 20 میلیون کیلو آرد در کرمان مصرف می‌شود

معاون بازرگانی اداره‌کل غله استان کرمان گفت: ماهانه 20 میلیون کیلو آرد در استان کرمان مصرف می‌شود.

ماهانه 20 میلیون کیلو آرد در کرمان مصرف می‌شود

به گزارش‌ خبرگزاری فارس از کرمان، ماشاءالله محمدی پیش از ظهر امروز در نشست توجیه کاهش مصرف نمک در نان اظهار داشت: ماهانه 23 میلیون کیلو گندم معادل 20 میلیون کیلو آرد در استان کرمان مصرف می‌شود که با بررسی سرانه مصرف نان هر شهروند، مقدار نمکی که از این طریق استفاده می‌کند، معادل حداکثر مجاز است.

وی افزود: باید در هر 100 کیلوگرم آرد بین یک‌هزار تا یک‌هزار و 800 گرم نمک استفاده شود که این مقدار کاهش یافته و با توجه به نوع آرد طی چهار ماهه آینده، امکان این وجود دارد که مصرف نمک در نان را در حداقل میزان نگه داریم. 

محمدی با اشاره به اینکه در نظر داریم میزان نمک مصرفی در نان را به 600 گرم در 100 کیلو آرد برسانیم، ابراز داشت: باید تا حدی که امکان دارد، مصرف نمک کاهش یابد تا در راستای سلامت جامعه گام برداشته شود.

وی عنوان کرد: نمک در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها تاثیرات مثبت و مخرب دارد که مصرف مجاز نمک حداکثر سه تا پنج گرم است.

آرد نامرغوب نیاز به نمک بیشتری دارد

در ادامه این جلسه تعدادی از نانواهای قدیمی و اعضای هیئت صنفی نانوایان استان کرمان مشکلات و پیشنهادات خود را در زمینه کاهش مصرف نمک در نان ارائه کردند.

یکی از نانوایان گفت: به دلیل کیفیت پایین آرد نانوا مجبور است به خمیر خود نمک بزند تا بتواند آن را پخت کند.

یکی دیگر از نانوایان افزود: اگر نمک نان تافتون را کم کنیم، امکان پخت آن وجود ندارد و به همین دلیل باید نمک این خمیر زیاد باشد.

یکی دیگر از نانوایان گفت: اگر آرد مرغوب و با‌کیفیت و دارای خواب خوب تحویل نانوایی‌ها داده شود، میزان مصرف نمک کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: اگر گندم برداشت شده ‌یک ماه تا سه ماه در سیلوها نگهداری و بعد آرد شود و بعد از آرد کردن نیز مدتی استراحت داشته باشد، کیفیت آن بالا می‌رود و میزان نمک کمتری نیاز دارد.

یکی دیگر از نانوایان بیان داشت: مرغوبیت نان در سفید بودن آن نیست، بلکه هر چه نان تیره‌تر باشد از لحاظ ویتامینی و مواد دیگر کیفیت بهتری دارد و تفاوتی بین آرد نان سنگک و ‌نان‌های دیگر نیست. 

انتهای پیام/‌80018/غ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول