اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه خورموج:

روحیه ضد استکباری داشتن از ویژگی‌های انقلاب است

امام جمعه خورموج گفت: یکی از ویژگی‌های این انقلاب استکبارستیزی است که از اصول اولیه انقلاب شکوهمند اسلامی و روحیه ضد استکباری داشتن است.

روحیه ضد استکباری داشتن از ویژگی‌های انقلاب است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی، عبدالحسین مصلح  ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خورموج گفت: از جمله جریان‌های مهم سیاسی  که پس از کودتای 28 مرداد 32 در مقابل دیکتاتوری نظامی وابسته به آمریکا در ایران شکل گرفت، جنبش دانشجویی است.

امام جمعه خورموج خاطرنشان کرد: در تاریخ 24 آبان اعلام شد که نیکسون معاون رئیس‎جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور به ایران می‏آید تا نتایج پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است ببیند.

وی ادامه داد: دانشجویان بعد از کودتای سیاه 28 مرداد تصمیم گرفتند هنگام ورود نیکسون معاون رئیس‎جمهور وقت آمریکا به ایران نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند.

وی افزود: دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند و این وقوع تظاهرات هنگام ورود نیکسون را حتمی می‏نمود.

رئیس حوزه‎های علمیه شهرستان دشتی یادآور شد: دو روز قبل از آن واقعه تلخ 14 آذر زاهدی تجدید رابطه با انگلستان را رسماً اعلام کرد و قرار شد که دنیس رایت کاردار سفارت انگلستان چند روز بعد به ایران بیاید و از همان روز 14 آذر تظاهراتی در گوشه و کنار به وقوع پیوست که در نتیجه در بازار و دانشگاه عده‏ای دستگیر شدند و این وضع در روز 15 آذر هم ادامه داشت.

وی اضافه کرد: بیشتر اعتراضات از دانشکده پزشکی، داروسازی، حقوق و علوم آغاز شد و صبح شانزده آذر، هنگام ورود به دانشگاه، دانشجویان متوجه تجهیزات فوق‌العاده سربازان و اوضاع غیر عادی اطراف دانشگاه شدند و وقوع حادثه‏ای را پیش‎بینی می‏کردند.

مصلح گفت: فضا به‌ شدت آبستن حوادث و درگیری بود و بعد از گذشت مدتی برای جلوگیری از تنش و درگیری چندین دانشکده تعطیل و در ادامه سراسر دانشگاه‌ها تعطیل شد.

وی افزود: در جریان درگیری 16 آذر عده زیادی از دانشجویان که تحت فشار و حمله قرار گرفته بودند و سه نفر از دانشجویان به نام‌های بزرگ‎نیا، قندچی و شریعت رضوی به شهادت رسیدند و 27 نفر دستگیر و عده زیادی مجروح شدند.

امام جمعه خورموج افزود: روز 16 آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت شد.

وی ادامه داد: جنبش دانشجویی در طول 60 سال گذشته همواره با سه ویژگی و خصوصیت وجود دارد که همواره در این مراسم‌ها آن را تقویت می‌کنیم.

مصلح افزود: یکی از ویژگی‌های این انقلاب استکبارستیزی است که از اصول اولیه انقلاب شکوهمند اسلامی و روحیه ضد استکباری داشتن است.

وی یادآور شد: حضرت امام (ره) در سال‌های 41 و 42 فریاد علیه اسرائیل، آمریکا و کاپیتولاسیون سر دادند و از آن روز این مسیر حق را تعیین کردند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی دشتی تاکید کرد: اگر کسی در کشور داعیه انقلابی‌گری داشته باشد اما روحیه ضد استکباری در او نباشد او دروغ می‌گوید که نیروی انقلابی است.

وی تصریح کرد: شما دانشجویان وارث خون شهدای دانشجو در 16 آذر سال 32، 15 خرداد 42 و تداوم آن قبل از پیروزی انقلاب افرادی مانند استاد نجات الهی‌ها و سایر شهدای دانشجو هستید.

مصلح گفت: با توجه به حاکمیت استبدادی رضاخانی در این برهه زمانی و عدم امکان بروز و ظهور حرکت‌های اجتماعی و نیز عدم امکان دستیابی به طبقه‌های متوسط و پایین جامعه به تحصیلات عالی به نخبگان عملاً در این دوره از تاریخ ایران حرکت جدی از دانشگاه و دانشجو دیده نمی‌شود.

مصلح یادآور شد: عمدتاً بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است که زمینه حضور همه فرزندان این ملت در دانشگاه‌ها فراهم شده است.

انتهای پیام/66001/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول