اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه روز دانشجو

16 آذر تبلور عینی خیزش دانشجویی در برابر استکبار و استبداد

16 آذر یادآور یک روز تلخ در تاریخ معاصر رژیم منحوس پهلوی و برگ زرینی در کارنامه دانشجویان حق‌طلب است که می‌توان این روز را تبلور عینی خیزش دانشجویی در برابر استکبار و استبداد دانست.

16 آذر تبلور عینی خیزش دانشجویی در برابر استکبار و استبداد

به گزارش خبرگزاری فارس از فریمان، چند ماه پس از کودتای سیاه 28 مرداد، دربار رژیم پهلوی آماده میزبانی از «ریچارد نیکسون» معاون رئیس جمهور آمریکا شد تا بار دیگر سرسپردگی و وابستگی بی‌قید و شرط خود را به این کشور مستکبر و زیاده‌خواه اعلام کند.

دانشجویان بیدار و حق‌طلب دانشگاه‌های تهران اما آرام نگرفتند و در اعتراض به ورود وی در محوطه دانشگاه تجمع کردند که سربازان شاه با خشونت و گلوله جواب آنان را دادند.

در این روز سه تن از دانشجویان انقلابی و متعهد به شهادت رسیدند و ده‌ها نفر مجروح شدند.

16 آذر سال 32 غمگین در غم این حادثه تلخ بود اما ندای آزادی‌خواهی و حق‌طلبی و استکبارستیزی ملت قهرمان و بیدار ایران تا ابد بر سینه تارخ حک شد و روز دانشجو این گونه در تاریخ ایران به ثبت رسید. 

امروز شنبه 16 آذر، روز دانشجو است؛ به همین مناسبت خبرنگار فارس در فریمان در گفت‌وگو با تعدادی از دانشجویان فریمانی به بررسی حوادث این روز و به خصوص خوی استکباری آمریکای جنایتکار پرداخته است.

** شاخصه جنبش دانشجویی، استکبار ستیزی و ظلم‌ستیزی است

مسئول بسیج دانشجویی فریمان با بیان این که 16 آذر، یادآور گرگ‌صفتی و جنایتکاری آمریکا است، گفت: آنها حتی حاضر به شنیدن صدای اعتراض عده‌ای دانشجوی حق‌جو و حق‌طلب نبودند و این تصدیق حس بی‌اعتمادی به غرب و استکبار جهانی است که جنبش اصیل دانشجویی نسبت به سردمداران زر و زور و تزویر داشته‌ است.

احمد عمارلو 16 آذر را تبلور عینی خیزش دانشجویی در برابر رژیم مستکبر حاکم بر سرنوشت کشور و اعتراض در برابر ظلم و دیکتاتوری شاهنشاهی و استکبار خارجی دانست و گفت: خون‌های پاکی که در اعتراض به سیاست‌های ضد مردمی و ضد اسلامی شاه خائن و سفر «نیکسون» معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به تهران در 16 آذرماه 1332 به زمین ریخته شد، زمینه‌ساز حضور آگاهانه جنبش دانشجویی در خط مقدم استکبارستیزی شده است.

عمارلو گفت: مردم ما همواره از زمان کودتای سیاه آمریکائی تا مذاکرات اخیر هسته‌ای، خیانت‌ها و جنایات فراوانی از آنها دیده‌اند و هیچ‌گاه نخواهند توانست به این سادگی این سایه بی‌اعتمادی را از بین ببرند.

وی در ادامه درباره اهمیت 16 آذر گفت: دلیل این اهمیت، اعلام این مسئله به سران دولت‌های غربی است که جنایات سیاه آمریکا علیه ملت غیور ایران هیچ‌گاه از حافظه تاریخی این ملت پاک نخواهد شد و نه تنها عذرخواهی رسمی قادر به حل این مسئله نیست، بلکه جبران تمام خسارات وارده در این 60 سال هم ذره‌ای از دیوار بی‌اعتمادی را برطرف نخواهد کرد.

عمارلو در پایان با بیان اینکه شاخصه جنبش دانشجویی، استکبار‌ستیزی، ظلم‌ستیزی و مبارزه با آمریکا نماد این مبارزه است، تاکید کرد: جریانات دانشجویی امروز بیش از هر دوره آگاه به مسائل زمان بوده و در برابر سخن پراکنی‌های مسئولان زورگوی غربی افشاگری‌های صریحی خواهند داشت تا دروغ‌گویی آنها را به تمام جهانیان اثبات کنند.

هاشم شیرخانی دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی پیام نور فریمان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر جایگاه واقعی دانشجویان اظهار داشت: برای هر دانشجو می‌توان یک شماره دانشجویی، تعدادی استاد و حد ثابتی واحد درسی و در کل تمام امکاناتی که برای گذراندن یک دوره چهار ساله یا غیره را در نظر گفت اما گاهی حوادثی در تاریخ دیده می‌شود که دانشجو بالاتر از یک دوره دانشجویی نمود پیدا می‌کند و با خون خود چهره واقعی ظالمان دوران را در مقیاسی فراتر از زمان و تجربه‌ای برای آیندگان به ظهور می‌رساند.

شیرخانی گفت: شهیدان بزرگ‌نیا، قندچی و شریعت رضوی قربانی مهمان ناخوانده‌ای شدند.

دانشجوی رشته حقوق پیام نور فریمان با بیان خاطره‌ای از دکتر شهید چمران گفت: شهید چمران در رابطه با حادثه 16 آذر می‌گوید: «وقایع آن روز چنان در نظرم مجسم است که گویی همه را به چشم می‌بینم؛ صدای رگبار مسلسل در گوشم طنین می‌اندازد، سکوت موحش بعد از رگبار بدنم را می‌لرزاند، آه بلند و ناله جانگداز مجروحین را در میان این سکوت دردناک می‌شنوم.‌ دانشکده فنی خون آلود را در آن روز و روزهای بعد به رأی‌العین می‌بینم؛ نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران می‌آمد تا نتیجه بیست و یک میلیون دلار خرج کودتا را ببیند.»

سیدعقیل هاشمی‌زاده افزود: در مظلومیت دانشجویان دانشکده فنی همین بس که اولیای دانشکده، مستخدمان و چند نفری از دانشکده پزشکی می‏‌خواستند مجروحان را به دانشکده پزشکی برده معالجه کنند اما سربازان با تهدید به مرگ مانع این کار شدند و بدن مجروحان حدود دو ساعت در وسط دانشگاه افتاده بود و خون جاری بود تا بالاخره جان دادند.

درست فردای آن روز، نیکسون در همان دانشگاه، روی خون صداهای خفه شده راه رفت و دکترای افتخاری رشته حقوق دریافت کرد.

دانشجوی رشته حسابداری این مرکز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: ریشه استکبار آمریکایی و مرگ بر سیاست‌هایش را باید در 16 آذر دید.

محمد نیکویی افزود: اینکه در تعریف استکبار در صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری اشاره به «خودبرتربینی و نشناختن حد خود در مقابل خداوند و مردم» می‌شود ریشه قرآنی و تاریخی دارد، همان‌گونه که در قرآن، درباره نافرمانی ابلیس چنین آمده است: «ابی و استکبر و کان من الکافرین».

وی گفت: خوی استکباری آمریکا بود که 16 آذر را رقم زد و تنها فرق آن از سال 1332 با سیاست امروزش استفاده از روش‌های مختلف است.

انتهای پیام/2202/غ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول