اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ظرفیت‌‌های غیرقابل انکار بم در پرورش دام و طیور

بم یکی از شهرستان‌های صادرکننده گوشت قرمز استان کرمان است که ظرفیت‌‌های غیرقابل انکاری در پرورش دام و طیور دارد.

ظرفیت‌‌های غیرقابل انکار بم در پرورش دام و طیور

به گزارش خبرگزاری فارس از بم، شهرستان بم دارای شرایط خاص اقلیمی، ذخایر مناسب و قابل ملاحظه آب‌های زیرزمینی، سطح قابل توجه زیرکشت یونجه و علوفه، مراتع ییلاقی، جمعیت بالای دام عشایری و ظرفیت‌‌های فراوانی در امر پرورش دام و طیور است.

بم یکی از شهرستان‌های صادرکننده گوشت قرمز استان کرمان است و پرورش دام و دامداری پس از کشاورزی به عنوان دومین منبع تامین معاش بسیاری از شهروندان محسوب می‌شود.

با بررسی دقیق جمعیت دام و طیور شهرستان مشخص می‌شود که بم اهمیت ویژه‌ای در سطح استان کرمان دارد و همچنین در زمینه عرضه فرآورده‌های خام دامی نیز موقعیت خاص و بسزایی را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

ظرفیت‌های بم در تولید فرآورده‌های خام دامی غیرقابل انکار است

مسعود اسدی‌پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در حال حاضر یک واحد کشتارگاه دام، یک واحد کشتارگاه طیور، سه واحد کارخانه فرآورده لبنی، سه واحد کارخانه خوراک دام و طیور، 195 مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و پنج سردخانه نگهداری فرآورده خام دامی در سطح شهرستان بم فعال هستند.

وی از فعالیت سه داروخانه، دو مرکز درمانی و یک مرکز مایه‌کوبی خبر داد و گفت: با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و نیز سرمایه‌گذاری لازم در امر پرورش و نگهداری انواع دام و طیور با ایجاد زمینه اشتغال مناسب در سطح شهرستان کمک قابل توجهی به خودکفایی کشور در تامین فرآورده‌های خاص دامی می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم تصریح کرد: ظرفیت‌های این شهرستان در امر تولید انواع فرآورده‌های خام دامی غیرقابل انکار است و مدیریت صحیح این ظرفیت‌ها راه‌گشای حل بسیاری از مشکلات جاری در امر پرورش دام و طیور و نیز کنترل بسیاری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام می‌شود.

اسدی‌پور هدایت سیستم‌های سنتی دامداری به سمت سیستم‌های صنعتی را عامل افزایش سطح بهره‌وری و کنترل بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی عنوان کرد و گفت: پراکندگی واحدهای دامداری، سنتی بودن سیستم‌های پرورش دام و طیور و عدم حمایت کافی از صنعت دامپروری از جمله تهدیدها و موانع موجود هستند.

وی بیان داشت: خشکسالی متوالی بسیاری از مراتع و چراگاه‌های منطقه را تخریب و بیماری‌های متابولیکی فراوانی جمعیت دامی شهرستان را تهدید می‌کند و ادامه این وضعیت منجر به وارد آمدن خسارات هنگفتی به دامداران و عشایر شهرستان می‌شود.

قاچاق دام تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته است

وی ادامه داد: از سوی دیگر بحث قاچاق و حمل غیرمجاز دام نیز با توجه به موقعیت این شهرستان و قرار گرفتن آن در مسیر قاچاق دام از مرزهای شرقی کشور به سوی استان‌های مرکزی تبعات جبران ناپذیری را برای صنعت دامپروری این شهرستان به همراه داشته است.

اسدی‌پور خاطر نشان کرد: خطر انتقال برخی بیماری‌های دامی و مشترک از جمله بیماری تب برفکی یا تب کریمه کنگو و نیز بروز تغییراتی در ذخایر ژنتیکی دام منطقه و تغییر در نژاد دام بومی شهرستان وجود دارد چراکه این شهرستان در گذشته یکی از مراکز عمده پرورش گاو نژاد جرزی بود و در حال حاضر به ندرت مواردی از این نژاد را در این شهرستان می‌توان دید. 

وی بر حمایت ویژه از دامداران و مرغداران از طریق تأمین سموم و داروهای ضد انگلی برای مبارزه با عوارض ناشی از خشکسالی و همچنین کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی و مشترک تاکید کرد.

اسدی‌پور با اشاره به کشتار دام در سطح منطقه گردشگری دهبکری خواستار احداث یک باب کشتارگاه دام در این منطقه شد.

انتهای پیام/2446/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول