اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پیمان امنیتی؛ از اصرار واشنگتن تا انکار کرزی، پیروز میدان کیست؟

بحث امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن، تحلیل‌های متفاوتی را در پی داشته و در این بین برخی‎ خواستار امضای هر چه سریع‌تر این پیمان هستند‌ و برخی دیگر معتقدند که باید پس از عملی شدن شروط کرزی پیمان امنیتی امضا شود.

پیمان امنیتی؛ از اصرار واشنگتن تا انکار کرزی، پیروز میدان کیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، پیمان استراتژیک افغانستان و آمریکا که حدود یکسال قبل امضا شد، بسیاری از مسائل مربوط به 2 کشور را در خود گنجاند اما مسئله حضور نظامی آمریکا در افغانستان به دلیل اهمیت زیادی که داشت، در پیمان دیگری تحت عنوان «پیمان امنیتی» تدوین شد و بحث‎های فراوانی در خصوص آن جریان داشت و دارد.

پیش از برگزاری «لویه جرگه مشورتی» (که به منظور بررسی پیش‌نویس پیمان امنیتی با حضور حدود 2500 نفر از بزرگان و ریش‌سفیدان افغانستان چندی پیش در کابل برگزار شد)، نیز اختلاف نظرهای زیادی بین کابل و واشنگتن وجود داشت، رئیس جمهور افغانستان نیز نظر به اهمیت زیاد این پیمان برای افغانستان، تصمیم در مورد آن را برعهده «لویه جرگه مشورتی» گذاشت.

تصمیم واقعی لویه جرگه چه بود؟

این جرگه با شرکت هزاران تن از بزرگان اقوام، نمایندگان پارلمان و مجلس سنای افغانستان، اعضای کابینه و دیگر شخصیت‌های این کشور برگزار شد و اعضای جرگه به 50 کمیته جداگانه تقسیم شده و پنج روز تمام به بررسی پیمان امنیتی کابل-واشنگتن پرداختند.

در نهایت این جرگه در روز آخر، تصمیم نهایی‎ خود را در مورد این پیمان اعلام کرد و بر اساس تصمیم این جرگه، مصوب شد تا پیمان امنیتی با آمریکا با در نظر داشت شروطی که در قطعنامه 31 ماده‎ای این جرگه بیان شد، امضا شود.

توقف کشتار غیر نظامیان در قالب حمله به خانه‎های مردم و تسریع روند صلح افغانستان از جمله مهم‌ترین شروطی بود که لویه جرگه امضای پیمان امنیتی را مشروط به عملی شدن آنان کرده بود.

تعبیر نادرست از تصمیم جرگه بسیاری‎ را به اشتباه انداخت، در حالی که تصمیم واقعی جرگه امضای این پیمان در صورت عملی شدن شروط متذکر شده بود، اما بسیاری‎ امضای هر چه سریع‌تر این پیمان را تصمیم جرگه تعبیر می‎کنند.

بی‎احترامی آمریکا به تصمیمات جرگه

با گذشت زمان کمی از برگزاری این جرگه و تصمیم آن در مورد قطع حملات آمریکایی‎ها به خانه‎های مردم، نظامیان آمریکایی با انجام عملیات توسط پهپادهای خود در روستای «فقیران» منطقه «گرمسیر» ولایت «هلمند» افغانستان، یک کودک را کشته و 2 زن دیگر را زخمی کردند.

ادامه بی‎دریغ این حملات که در واقع بی‎احترامی آشکار به تصمیم نمایندگان مردم افغانستان است، خشم حامد کرزی را بیش از پیش برانگیخت.

کرزی با انتشار اطلاعیه‎ای در واکنش به این اقدام آمریکایی‌ها، گفت: انجام این حمله بی‎احترامی به تصمیم لویه جرگه افغانستان است و تا زمانی که این حملات متوقف نشود، افغانستان این پیمان را امضا نمی‎کند.

نکته جالب این است که آمریکایی‎ها با بی‎توجهی تمام به تصمیم جرگه، برای امضای پیمان نیز به این جرگه استناد می‎کنند.

پیمان امنیتی دوجانبه یا یک جانبه؟

این یک جانبه گرایی‎های آمریکا، دوجانبه بودن پیمان امنیتی را زیر سؤال می‎برد، واقعاً تعریف پیمان دوجانبه چیست؟ پیمانی که منافع 2 طرف در آن در نظر گرفته شود و 2 طرف توافق بر امضای آن داشته باشند.

«ایمل فیضی» سخنگوی حامد کرزی با انتقاد شدید از این یک جانبه گرایی‎های آمریکا اخیراً گفت: پیمان دوجانبه پیمانی است که مورد توافق 2 طرف باشد اما آمریکا فقط به دنبال منافع خود در این پیمان است و به شروط و نظریات افغانستان درباره این پیمان هیچ توجهی ندارد.

احتمالاً آمریکا چنین می‎اندیشد که افغانستان به خاطر مشکلات موجود، مجبور به امضای این پیمان است و هر گونه یکجانبه‎گرایی را نمی‎بیند.

اعمال فشار آمریکا برای امضای پیمان امنیتی

پس از تأکید افغانستان بر عملی شدن شروطش و تأخیر در امضای این پیمان، آمریکا از راه‎های مختلف از جمله گفت‎وگو، هشدار و حتی تهدید برای تحمیل امضای این پیمان به افغانستان استفاده کرد.

1- سفر مشاور امنیت ملی اوباما به کابل

در مراحل نخستین چانه‎زنی‎ها، آمریکا «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی باراک اوباما را به کابل فرستاد تا با حامد کرزی گفت‎وگو کند.

از مهم‌ترین شروط دولت و مردم افغانستان برای امضای این پیمان، حمایت عملی آمریکا از روند صلح افغانستان است.

کرزی در دیدار با مشاور امنیت ملی اوباما با تأکید بر شروط افغانستان، خواستار حمایت عملی آمریکا از روند صلح شده بود اما رایس به جای اینکه در مورد این شرط افغانستان گفت‎وگوهای بیشتری انجام دهد و یا حمایت عملی آمریکا را اعلام کند، گفت: آمریکا عصای جادویی ندارد تا یک شبه صلح را برای افغانستان به ارمغان آورد.

اما آیا واقعا حمایت آمریکا از روند صلح با امکانات زیادی که آمریکا در این باره در اختیار دارد، عصای جادویی می‎خواهد؟

2- آمریکا راه تهدید را در پیش گرفت

بعد از بی نتیجه بودن تمام اقدامات آمریکا برای امضای این پیمان، کاخ سفید راه تهدید را در پیش گرفت و به طور رسمی اعلام کرد: اگر افغانستان این پیمان را به زودی امضای نکند، تمام نظامیان آمریکایی این کشور را ترک خواهند کرد.

اما تأکید افغانستان بر شروط مذکور چنین نشان می‎دهد تا زمانی که آمریکا اقدامات جدی را برای عملی شدن شروط مردم افغانستان در پیش نگیرد، این اعمال فشارها و یا تهدیدها تأثیری نخواهد داشت.

3- هشدار ناتو برای امضای پیمان امنیتی

یکی دیگر از ابرازهای فشاری که آمریکا در اختیار دارد، سازمان ناتو است، ناتو نیز هم‌راستا با آمریکا چندی پیش اعلام کرد که عدم امضای این پیمان باعث خروج تمام نظامیان ناتو از افغانستان خواهد شد.

سخنگوی ناتو در کابل، از افغانستان خواست تا این پیمان را امضا کند و به دنبال آن کشورهای عضو ناتو نیز به صورت جداگانه با افغانستان پیمان امنیتی امضا خواهد کرد.

4- قطع تدارکات ارتش و پلیس افغانستان

با کارساز نبودن فشارهای قبلی، آمریکا این بار تدارکات و سوخت ارتش و پلیس افغانستان را قطع کرد.

اما در مقابل دولت و ملت افغانستان این اقدام را خلاف تعهدات قبلی آمریکا عنوان کردند.

5- سفر «جیمز دابینز» هم بی‎نتیجه ماند

در ادامه تلاش‎ها و فشارهای آمریکا، جیمز دابینز نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان به کابل آمد تا شاید بتواند نظر رئیس جمهور افغانستان را در مورد شروط تعیین شده عوض کند تا این پیمان بدون در نظر گرفتن شروط مردم افغانستان امضا شود اما دابینز پس از دیدار با حامد کرزی از بی‎نتیجه بودن دیدارش سخن گفت.

در جریان این فشارها، حتی آمریکا مسئله امضای پیمان امنیتی با وزرای کابینه افغانستان را مطرح کرد و به گونه‎ای خواست تا تلنگری به حامد کرزی بزند و او را بترساند اما امضای پیمان امنیتی با یک کشور در صورت مخالفت رئیس جمهور آن کشور امری مضحک به نظر می‎رسد و از نظر حقوقی و قانونی هم هیچ ارزش و اعتباری ندارد.

در تازه‎ترین مورد از این دست، مقامات آمریکایی هشدار داده‎اند که اگر افغانستان این پیمان را امضا نکند، 60 درصد خاک افغانستان به دست طالبان خواهد افتاد.

در تمام این فشارها و تهدیدها چیزی که اصلاً در نظر گرفته نشده شروط مردم افغانستان و لویه جرگه است که همان شروط حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان نیز هست.

در همین حال، آمریکا به جای چراغ سبز نشان دادن به خواسته‎های مردم افغانستان، تنها از موضع زور و قدرت اعمال فشار می‎کند.

حال اگر هم این پیمان میان 2 کشور امضا شود و آمریکا همچنان به شروط مردم افغانستان توجه نکند، پس از امضای آن، اعضای لویه جرگه اعلام خواهند کرد که این پیمان بدون توجه به خواست و قطعنامه لویه جرگه مشورتی امضا شده است.

«معین مرستیال» معاون حزب حق و عدالت افغانستان در همین خصوص معتقد است: حمایت آمریکا از روند صلح و عدم ورود به خانه‎های مردم افغانستان خواست مردم افغانستان است و آمریکا باید به این شروط پاسخ مثبت بدهد.

وی با تأکید بر شروط رئیس جمهور افغانستان، خواستار اقدامات عملی آمریکا در قبال روند صلح و توقف عملیات‎ها به خانه‎های مردم افغانستان شد.

کارشناسان نیز بر این باورند، در شرایط فعلی آمریکا باید شروط مردم افغانستان را شنیده و اقدامات عملی در این باره انجام دهد زیرا از راه اعمال فشار مشکلی حل نخواهد شد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول