اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان در گفت‌‏وگو با فارس:

توافق ایران، افغانستان و هند منجر به جهش اقتصادی منطقه خواهد شد

کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان، توافق بازرگانی افغانستان، ایران و هند را در راستای شکوفایی اقتصادی 3 کشور و منطقه مهم خواند و گفت: این توافق همگرایی منطقه‎ای را نیز تقویت می‏‌کند.

توافق ایران، افغانستان و هند منجر به جهش اقتصادی منطقه خواهد شد

«سید مسعود» کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان، در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: پس از امضای توافق‌نامه 3 جانبه بین ایران، افغانستان و هند بیشتر کشورهای آسیایی شاهد نوعی تغییر در عرصه اقتصادی خواهند بود.

مسعود افزود: افغانستان، ایران و هند 3 کشوری هستند که میزبان همگرایی منطقه‎ای بوده و در عین حال این همگرایی بر اقتصاد آن‎ها تأثیرات خوبی به وجود خواهد آورد.

به اعتقاد وی، امکان آن وجود دارد تا پس از امضای این توافق‌‏نامه اکثر کشورهای آسیایی کالاهای بازرگانی خود را از این راه انتقال داده و این مسئله سبب جمع‌شدن کالاهای کم‎کیفیت در این کشورها خواهد شد.

به گفته وی، با امضای این توافق‎نامه میان 3 کشور چند کشور همسایه آنها نیز می‏‌توانند از مفاد این پیمان سود برده و کالاهای این کشورها را خریداری کنند.

توافق‎‏نامه 3 جانبه آغاز تغییر در زندگی اقتصادی افغان‎ها

به گفته مسعود، در کنار آن که امضای این توافق‏نامه به منافع کشورهای دیگر است، اما منافع افغانستان در آن بیش‎تر به نظر می‎رسد.

وی افزود: مردم افغانستان با آن که در حال حاضر دارای وضعیت خوب اقتصادی نیستند، اما گفته می‎شود خوشبینی‏‌هایی وجود دارد تا پس از امضای این توافق‌‏نامه تغییرات خوب اقتصادی در زندگی افغان‎ها به وجود آید.

این استاد دانشگاه افزود: نه تنها امضای این توافق‏نامه 3 جانبه میان افغانستان، ایران و هند بر تحکیم روابط این 3 کشور تأثیر دارد، بلکه ایران همواره با مردم و دولت افغانستان همکاری کرده است.

ایران و همکاری‎ در بازسازی افغانستان

به گفته وی ساخت برخی از جاده‎ها، دانشگاه‌ها، نمایشگاه‎ها و دیگر همکاری‎های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بر زندگی مردم این کشور تغییرات خوبی به جای گذاشته است.

مسعود در ادامه خاطرنشان کرد: امضای این توافق نامه 3 جانبه نه تنها در امور سیاسی و اقتصادی این کشورها تغییر به وجود می‌آورد، بلکه می‎تواند در زمینه همکاری‎های فرهنگی و... نیز تغییراتی به وجود آورد.

این کارشناس افغان اظهار داشت: دولت افغانستان باید همواره کوشش کند تا رضایت کشورهای منطقه از جمله ایران را با خود داشته و همچنین تلاش کند تا روابط خود را با آن کشور گسترش دهد.

وی گفت: با امضای این توافق‎نامه اعتماد دولت ایران به دولت افغانستان افزایش یافته و نگرانی‏‌های ایران مبنی بر امضای توافق‏نامه امنیتی میان کابل-واشنگتن کاهش خواهد یافت.

هفته گذشته در حاشیه اجلاس سازمان «اکو» در تهران توافق‎‏نامه 3 جانبه بازرگانی بین افغانستان، ایران و هند به امضا رسید.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول