اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پارلمان افغانستان خواستار جلوگیری از مبادله دلار آمریکا در بازارهای این کشور شد

برخی اعضای پارلمان افغانستان از دولت این کشور خواستند تا به سبب افزایش بهای مواد غذایی و سوخت از مبادله دلار آمریکا در بازارهای افغانستان جلوگیری کند.

پارلمان افغانستان خواستار جلوگیری از مبادله دلار آمریکا در بازارهای این کشور شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «منور شاه بهادری»، عضو پارلمان افغانستان در نشست امروز چهار شنبه این مجلس گفت، دولت افغانستان باید از مبادله دلار آمریکا در بازارهای این کشور جلوگیری کند.

این در حالی است که اکثر افغان‎ها در خرید و فروش خانه‎ و ماشین از دلار آمریکا استفاده می‌کنند، اما در برخی مناطق «کلدار» پاکستانی و «ریال» ایران نیز مبادله می‌شود.

  بهادری ضمن ابراز نگرانی از افزایش مبادله دلار آمریکا در بازارهای افغانستان گفت: دولت افغانستان در 12 سال گذشته از مبادله ارزهای خارجی در بازارهای این کشور جلوگیری نکرده، اما اکنون بایستی از مبادله دلار آمریکا جلوگیری به عمل آورد.

گفته می‎شود، استفاده از ارزهای خارجی در بازارهای افغانستان سبب افزایش بهای مواد غذایی و سوخت شده است.

عضو پارلمان افغانستان باور دارد که اگر دولت این کشور مبادله دلار آمریکایی را در بازارهای افغانستان ممنوع اعلام کند، بهای مواذ غذایی و سوخت، ثابت باقی می‌مانند.

وی تاکید کرد که متاسفانه با افزایش بهای مواد غذایی و سوخت، مردم افغانستان قادر به خرید این کالاها نیستند.

به گفته بهادری بهای آب، برق، گاز به صورت روز افزون رو به افزایش است و دولت افغانستان تاکنون اقدامی جدی در این مورد انجام نداده‌ است.

«غلام حسین ناصری»، عضو دیگر پارلمان افغانستان نیز افزایش بهای مواد غذایی و سوخت را در بازار های این کشور نگران کننده خواند و خواستار حل هر چه زودتر این معضل از سوی دولت این کشور شد.

وی اظهار داشت که در طول 12 سال اخیر مردم افغانستان، شاهد افزایش بهای مواد غذایی و سوخت تا این حد نبوده‌اند.

عضو پارلمان افغانستان تصریح کرد که هفته اخیر تنها بهای یک کیلو لوبیا 22 افغانی (معادل هزار تومان) افزایش یافته که اکثر مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند.

به نظر می رسد، بهای گاز مایع نیز در بازار های کابل رو به افزایش است و در جریان 2 ماه گذشته بهای یک کیلوگرم گاز مایع در بازار از 45 افغانی به 85 افغانی رسیده است.

به اعتقاد ناصری، افزایش بهای مواد غذایی و سوخت در بازارهای افغانستان، متاثر از وضعیت افغانستان پس از 2014 است.

وی تاکید کرد که حامد کرزی هرچه زودتر در مورد پیمان امنیتی با آمریکا تصمیم بگیرد و چنانچه امضای پیمان امنیتی را به سود افغانستان می‌داند بایستی آن را زودتر امضا کند و در غیر این صورت در اوضاع اقتصادی مردم این کشور تصمیم گیرد.

رئیس جمهور افغانستان در پایان لویه جرگه مشورتی اعلام کرد که پیمان امنیتی با آمریکا را به زودی امضا نمی‌کند و در عین حال برای امضای آن شروطی را تعیین کرد.

این در حالی است که دولت آمریکا بر امضای پیمان امنیتی از سوی حامد کرزی در ماه جاری میلادی تاکید می‌کند.

تعداد مخالفین امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن در افغانستان رو به افزایش است.

«فضل الهادی مسلم‌یار»، رئیس مجلس سنای افغانستان، 2 روز قبل در یک نشست خبری مخالفت صریح خود را با امضای پیمان امنیتی با آمریکا اعلام کرد.

«سید فضل الله وحیدی»، والی هرات نیز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در هرات گفت که او مخالف منافع آمریکا در افغانستان است.

گفتنی است، تاکنون اکثر روحانیون، جریان‎های سیاسی و جامعه مدنی افغانستان مخالفت خود را با امضای پیمان امنیتی با آمریکا اعلام کرده‎اند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول