اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نگاهی به دستاوردهای سفر یک روزه نخست‌وزیر پاکستان به افغانستان

«نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در سفر یک روزه خود به کابل، موضوعات مختلفی از جمله سرنوشت «ملا برادر»، پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، مبارزه با تروریسم و روابط اقتصادی ۲ کشور را با طرف افغان مورد بحث و بررسی قرار داد.

نگاهی به دستاوردهای سفر یک روزه نخست‌وزیر پاکستان به افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته به دعوت حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان در سفری یک روزه عازم کابل شد.

در این سفر، «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور بین‌الملل، «طارق فاطمی» معاون ویژه در امور خارجه، «جلیل عباس جیلانی» معاون وزیر خارجه، «محمود خان اچکزی» نماینده مجلس و رئیس «حزب ملی عوامی» و تنی چند از مقامات ارشد پاکستانی، نواز شریف را همراهی می‌کردند.

وی پیش از عزیمت به سمت کابل، در جمع خبرنگاران در فرودگاه اسلام‌آباد تصریح کرد که پاکستان تمام تلاش خود را خواهد کرد تا در زمینه بهبود روابط و نیز پایان موفقیت‌آمیز روند صلح به کشور همسایه و برادر خود کمک کند.

نواز شریف در بدو ورود به کابل مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهور افغانستان قرار گرفت و پس از آن روسای جمهور 2 کشور برای گفت‌وگو درباره مسائل مورد علاقه 2 جانبه و منطقه‌ای با یکدیگر دیداد کردند.

حامد کرزی با نواز شریف نخست پاکستان در خصوص گسترش روابط 2 جانبه، پروسه صلح افغانستان، توسعه همکاری‌های تجاری و ترانزیتی و همچنین مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و از بین بردن مراکز تروریست‌ها بحث و تبادل نظر کرد.

حامد کرزی و نخست وزیر پاکستان پس از بحث و رایزنی در خصوص مسائل مورد علاقه دو طرف، در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کرده و دیدگاه کشورهای خود را در خصوص مسائل منطقه‌ای بیان کردند.

در این کنفرانس خبری که در کابل برگزار شد، کرزی ضمن خوش آمدگویی به نخست وزیر پاکستان، گفت که پس از انتخاب نواز شریف در پست نخست وزیری پاکستان، روابط کابل- اسلام آباد بهبود یافته است.

کرزی افزود: من امروز با نخست وزیر پاکستان در رابطه با مسائل مختلف صحبت کردم، در مورد پیشبرد پروسه صلح و اقدامات عملی در این رابطه و همچنین نقش مشترک افغانستان، آمریکا و پاکستان در پروسه صلح نیز گفت‌وگوهایی صورت گرفت.

رئیس جمهور افغانستان افزود: هر 2 نفر به طور آشکار بیان کردیم که تروریسم و افراط‌گرایی برای افغانستان و پاکستان خطرناک است و درباره نابودی مراکز تروریست‌ها در منطقه نیز بحث و تبادل نظر کردیم.

رئیس جمهور افغانستان گفت: آرزو دارم که افغانستان و پاکستان بتوانند در مبارزه مشترک بر ضد تروریسم و نابودی مراکز تروریست‌ها موفق شوند.

کرزی با اشاره به اینکه هر ۲ کشور با همکاری خوب در این زمینه می‌توانند به موفقیت برسند، بیان داشت: نخست‌‌وزیر پاکستان به خاطر همکاری با افغانستان، از «صلاح الدین ربانی» رئیس شورای عالی صلح به پاکستان دعوت کرد.

*«ملا برادر» و شورای عالی صلح افغانستان

رئیس‌جمهور افغانستان گفت: چند روز پیش، صلاح‌الدین ربانی به پاکستان سفر کرد و بنابراین ما دوباره درباره روند صلح مذاکره کردیم.

کرزی تصریح کرد: ما درباره نحوه همکاری افغانستان، پاکستان و آمریکا برای ایجاد صلح در منطقه نیز گفت‌وگو کردیم.

رئیس‌جمهور افغانستان همچنین با تأکید بر آغاز رسمی پروسه صلح، خواهان آزادی کامل «ملا عبدالغنی برادر» مرد شماره 2 سابق طالبان و آزادی سایر طالبان افغان از زندان‌های پاکستان شد.

کرزی موضوع از بین بردن پناهگاه‌های تروریسم را نیز مهم دانست و بر مبارزه جدی پاکستان و افغانستان در این زمینه تأکید کرد.

در همین حال، نواز شریف در پاسخ به درخواست کرزی بیان داشت که زمینه دیدار ملا برادر را با خانواده وی فراهم کرده است. نخست‌وزیر پاکستان گفت که با آزادی کامل ملابرادر موافق است اما این موضوع باید با آمریکا نیز در میان گذاشته شود.

شریف تأکید کرد: نماینده کرزی و دولت افغانستان می‌توانند با ملا‌برادر ملاقات کنند و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد و ما همچنان به درخواست‌های رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی زندانیان طالبان عمل خواهیم کرد.

به گفته وی، مقامات 2 کشور درباره یک مکانیسم مشترک به توافق رسیده‌اند تا نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان بتوانند به دیدارهای خود با ملا برادر ادامه دهند و 2 طرف تلاش می‌کنند تا این میکانیسم به‌صورت درست اجرایی شود.

*همکاری با افغانستان، اولویت دولت پاکستان است

نواز شریف نیز در این نشست خبری در سخنانی بیان داشت: پاکستان خواهان روابط دوستانه با افغانستان در یک فضای دوستانه بوده که بر مبنای اصول احترام متقابل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یکدیگر استوار باشد.

وی گفت: یک افغانستان صلح‌آمیز، با ثبات و متحد برای پاکستان سودمند است و به همین دلیل در آغاز دوره کاری‌ام، همکاری سازنده با افغانستان را در صدر اولویت‌ها قرار دادم.

نخست‌وزیر پاکستان افزود: دیدگاه ما برای همجواری صلح آمیز و مرفه، زمانی تحقق می‌یابد که صلح و ثبات در افغانستان تأمین گردد و روابط استوار به روحیه همکاری میان دو کشور ایجاد شود.

نواز شریف تأکید کرد: پاکستان برای مبارزه با تروریسم مصمم است و در این زمینه با افغانستان همکاری خواهد کرد.

* پاکستان در پیمان امنیتی کابل- واشنگتن دخالت نمی‌کند

نواز شریف همچنین درباره پیمان امنیتی کابل- واشنگتن گفت: پاکستان هیچ دخالتی در امضای پیمان امنیتی واشنگتن- کابل ندارد و این موضوع به خود دولت این کشور مربوط می‌شود.

وی افزود: برای ادامه استقرار پایگاه‌های آمریکای بعد از سال 2014 نیز خود دولت افغانستان تصمیم‌گیرنده خواهد بود.

نواز شریف در پاسخ به این سئوال که آیا اسلام‌آباد اجازه حضور سربازان آمریکایی در افغانستان را پس از سال 2014 خواهد داد، گفت: افغانستان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت است و تصمیم در رابطه به این موضوع به مردم، رئیس جمهور و دولت افغانستان مربوط می شود. ما در کنار مردم افغانستان ایستاده ایم و در آینده نیز خواهیم ایستاد.

نخست‌وزیر پاکستان افزود: ما هیچگونه اهداف دیگری را در افغانستان دنبال نمی‌کنیم بلکه منافع ما منفعت مردم افغانستان است و من به تصمیم مردم افغانستان احترام می‌گذارم.

نواز شریف تصریح کرد: پاکستان در افغانستان از هیچ گروهی حمایت نمی‌کند و سیاست بی‌طرفی را پیش گرفته است. وی افزود: تفاهم سیاسی و مذاکره با گروه‌های مختلف افغان لازمه برقراری امنیت پایدار در افغانستان می‌باشد بنابراین مردم افغانستان باید خودشان برای آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

نخست وزیر پاکستان عنوان کرد: ما خواهان گسترش روابط با افغانستان بر پایه برادری، برابری، استقلال، تمامیت ارضی، منافع مشترک و احترام متقابل هستیم.

نواز شریف گفت: پاکستان بعد از سال 2014 افغانستان را تنها نمی‌گذارد و تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت در این کشور به کار خواهد بست.

* گسترش تبادلات تجاری کابل و اسلام‌آباد تا مرز 5 میلیارد دلار

نواز شریف در بخش دیگری از سخنان خود درباره روابط تجاری و اقتصادی 2 کشور گفت: پاکستان خواهان تکمیل پروژه‌های مشترک با افغانستان از جمله پروژه برق «کاسا 1000» و «خط لوله گاز تاپی» است و مقامات 2 کشور در این باره گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند.

وی گفت: گسترش مسیرهای ارتباطی بین پاکستان و افغانستان همچنین افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور در اولویت سیاست‌های اسلام‌آباد قرار دارد.

شریف تصریح کرد: پاکستان کمک‌های خود به افغانستان را از 385 میلیون دلار به 500 میلیون دلار افزایش داده است و تا سال 2015 حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به 5 میلیارد دلار خواهد رسید.

همچنین 2 کشور توافق کردند تا راه‌های مواصلاتی بین افغانستان و پاکستان را گسترش دهند. 2 طرف همچنین درباره ساخت بزرگراه بین پیشاور و کابل و نیز ایجاد خط آهن بین «پیشاور»، «جلال‌آباد»، «چمن» و «اسپین بولدک» نیز مذاکره کردند.

وی همچنین اعلام کرد که اسلام‌آباد مدت اقامت مهاجران ثبت‌نام شده افغان در پاکستان را تا دسامبر 2015 تمدید کرده است.

پس از این نشست خبری، نواز شریف و هیئت همراه وی در ضیافت نهاری که توسط کرزی تدارک دیده شده بود، شرکت کردند.

در این ضیافت شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز شرکت داشتند.

کرزی در این جلسه گفت: امیدوارم افغانستان و پاکستان چنانچه برادر و همسایه هستند در زندگی روزمره خود نیز به بهترین روابط دست پیدا کنند.

نخست‌وزیر پاکستان نیز ضمن تشکر از مهمان نوازی و استقبال گرم رئیس جمهور افغانستان، گفت: من پیام دوستی و حسن نیت پاکستان را با خود آورده‌ام و این را مأموریت خود می‌پندارم که با رهبری دولت افغانستان جهت تحقق آرزوهای ملت افغانستان و پاکستان، در راستای رفاه و آسایش 2 کشور کار کنم.

نواز شریف همچنین خاطرنشان کرد که رکن دیگر سیاست اسلام‌آباد تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری است و 2 کشور در همین راستا توافق کرده‌اند تا سطح تبادلات تجاری خود را تا حد قابل‌توجهی افزایش دهند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول