اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

روایت متفاوت روزنامه‎های چاپ کابل از سفر «نواز شریف» به افغانستان

روزنامه‎های امروز چاپ کابل، بخش اصلی دیدگاه‎ها و سرمقاله‌های خود را به سفر نخست‎وزیر پاکستان به افغانستان اختصاص داده و در این زمینه نظرات متفاوتی ارائه کردند.

روایت متفاوت روزنامه‎های چاپ کابل از سفر «نواز شریف» به افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز چاپ کابل، بخش اصلی دیدگاه‎های خود را به سفر نخست‎وزیر پاکستان به افغانستان اختصاص داده و در این زمینه دیدگاه‌های‎ متفاوتی را ارائه کردند.

«نواز شریف» نخست‎وزیر پاکستان روز گذشته وارد کابل شد و با رئیس جمهور افغانستان و برخی دیگر از مقامات بلندپایه افغان، درخصوص همکاری‎های مشترک 2 کشور، روند صلح، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و برخی مسائل دیگر دیدار و گفت‎وگو کرد.

روزنامه «سخن جدید»، سرمقاله خود را به اظهارات نخست‎وزیر پاکستان در مورد صلح افغانستان اختصاص داد و این گونه نوشتن: این سفر (سفر نواز شریف به کابل) پس از آن به کابل انجام شد که هفته‌ پیش نوازشریف در دفتر نخست‎وزیری‎ خود در اسلام‎آباد با هیئت «شورای عالی صلح» افغانستان دیدار کرد و در ارتباط با این مسئله دولت پاکستان، شماری از مقامات ارشد طالبان را نیز از زندان آزاد کرد.

نویسنده سرمقاله سخن جدید، در ادامه به تیرگی روابط بین کابل-واشنگتن بر سر قرارداد امنیتی اشاره نموده و تصریح کرد که در چنین شرایطی، دیدار نواز شریف از افغانستان مهم ارزیابی شده و جانب افغانستان تلاش می‌‎کند با استفاده از نفوذ پاکستان برای از سرگیری مذاکرات با طالبان، پیش از خروج نظامیان خارجی از افغانستان، راه‎حلی برای این بحران دامنه‎دار پیدا کند.

وی در ادامه افزوده است: تجربه نشان داده که تلاش دولت افغانستان به تنهایی و بدون حسن‎نیت و همکاری‌‎های صادقانه پاکستان و کشورهای منطقه به نتیجه مطلوب نمی‎رسد و تأمین امنیت در افغانستان، مستلزم همکاری‌‎های قاطع اسلام‎آباد است.

روزنامه «آرمان ملی» نیز دیدگاه اصلی خود را به سفر نخست‎وزیر پاکستان اختصاص داده و نوشته است که نوازشریف به کابل آمد تا نشان دهد که پاکستان علاقه‎مند است تا هرچه زودتر صلح در افغانستان تأمین شود، گویا او پی برده است که آرامش در افغانستان به سود آن کشور است و می‎تواند ثبات و امنیت را به آن کشور نیز برگرداند.

سرمقاله‎نویس آرمان ملی اظهار امیدواری کرده که این سفر سرآغاز یک فصل تازه از روابط نیک میان 2 کشور همسایه باشد تا بتوانند همزیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشند.

به نظر می‎رسد که افق دید پاکستانی‎ها بازتر شده و پی برده‎اند که هیولایی که ثبات و آرامش را در منطقه از میان برداشته باید مهار شود در غیر این صورت منطقه همچنان در آتش خواهد سوخت.

روزنامه «افغانستان» در سرمقاله خود، سفر شریف به کابل را «سفری مهم بین 2 کشور» عنوان کرده و گفته است: افغانستان و پاکستان از جمله کشورهایی‎ هستند که بیش‎ترین میزان مسافرت رؤسای جمهوری و مقامات عالی‎رتبه را در منطقه داشته‎اند.

این مسافرت‎ها بدین خاطر است که هر 2 کشور به یکدیگر سخت نیازمند هستند و این امری قابل انکار نیست.

به نوشته افغانستان، دولت‎های افغانستان و پاکستان با تمام تمایزهایی که از یکدیگر دارند، از مسائل و مشکلات مشابهی رنج می‎برند و نیازمند راهکارهای مشابه نیز هستند، بدین جهت باید به این دید به حل و فصل مسائل بپردازند که واقعاً به یکدیگر نیازمند هستند؛ سفر شریف به افغانستان می‎تواند دارای نتایج مثبت و ارزنده‎ای برای هر 2 کشور باشد.

روزنامه «ماندگار»، نیز در سرمقاله‎ خود به چند و چون سفر نخست‎وزیر پاکستان به افغانستان پرداخته و پرسیده که سفر شریف بیانگر چه می‎تواند باشد؟

به نوشته ماندگار، گمان می‎رود که کرزی در این ملاقات هدف خاصی را دنبال می‎کند و آن نوعی بی‎اعتنایی دیپلماتیک به آمریکا است.

پاکستان از راه‌‎های گوناگون سعی دارد تا این پیمان با آمریکا به امضا نرسد، هرچند آمریکا تا کنون به روی خود نیاورده، اما بی‎گمان که از آن متأثر است.

نمی‌‎توان حکم کرد که سفر بی‎موقع و نامناسب شریف به کابل، پله معامله بر سر پیمان امنیتی را به سود کرزی سنگین می‎سازد اما می‎شود حدس زد که این سفر مثل گذشته در زمینه ادامه گفت‎وگوهای صلح، بی‎نتیجه اما روی تغییر شرایط امضای پیمان امنیتی قطعاً اثرگذار خواهد بود.

روزنامه «8صبح»، سفر نخست‎وزیر پاکستان بررسی کرده و نوشته است که شریف تا کنون چند مرتبه گفته که اقتصاد و امنیت کشورش بحرانی است و در ثبات افغانستان، منافع دارند.

شاید به همین دلیل است که وی در مورد تعطیلی پایگاه‌‎های گروه‎های تروریستی با مذاکره کرده است، کلید گشایش بن‌‎بست تلاش‌‎های سیاسی هم، همین مسئله است.

تا زمانی‎که ارتش پاکستان، پایگاه‌‎ها، شبکه‎های حمایتی و اردوگاه‌‎های آموزشی طالبان را در قلم‎روش نبندد و به رهبران این گروه فشار نیاورد، تلاش‌‎های سیاسی به پیروزی نمی‎رسد.

به نوشته 8صبح، تاکنون کسی نمی‎داند که ژنرال‎های پاکستانی در افکارشان تغییر آورده‌‎اند یا نه اما یک چیز روشن است و آن این ‎که حلقات قدرتمندی در ارتش پاکستان، طرف‌دار جنگ و بحران در منطقه‌‎اند، آنان هم سد راه تلاش‌‎های نوازشریف در بهبود روابط با هند می‎شوند و هم سد راه تلاش‌‎های او برای بهبود روابط با کابل.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول