اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کتابخانه‌های عمومی بزرگ‌ترین ثروت‌های بشر

کتابخانه‌های عمومی با در بر داشتن گستره عظیم منابع غنی و ارزشمند جهان بزرگ‌ترین ثروت‌های بشر یعنی فکر و اندیشه بوده و به عنوان پایگاه‌های فرهنگی کشور به گونه‌ای پاسداران هویت ایرانی ـ‌ اسلامی هستند.

کتابخانه‌های عمومی بزرگ‌ترین ثروت‌های بشر

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، کتابداری نوین ساختار کتابخانه‌ها را به عنوان یکی از اشکال گسترده ارتباط جمعی در نظر می‌گیرد و درباره قوانین، خواص و ماهیت این ارتباط با هدف شکل دادن به آگاهی جمعی و انتشار دانش به مطالعه می‌پردازد و در جامعه برای آن نقشی پویا قائل است.

از این میان کتابخانه‌های عمومی، نهادی فرهنگی است که با مجموعه‌ای منظم از منابع مکتوب و مضبوط در اشکال مختلف به منظور برآورده ساختن نیازهای اطلاعاتی، علمی، پژوهشی ، آموزشی، تفریحی و غنی‌سازی اوقات فراغت عموم افراد جامعه قطع نظر از سن، نژاد، جنسیت، مذهب، ملیت، زبان یا موقعیت اجتماعی آن‌ها، به ارایه خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی می‌پردازد.

کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان پایگاه‌های فرهنگی با هویت ایرانی-اسلامی نافذ و اثر‌گذار بر جامعه طبق سند چشم‌انداز نهاد در افق ایران 1404 هجری شمسی، در تلاش است تا ارتقادهنده آگاهی‌های عمومی از طریق دسترسی سریع، آسان و عادلانه یکایک ایرانیان به منابع اطلاعاتی مورد نیاز، با توجه به اقتضائات سنی، فرهنگی، جغرافیایی و جسمی باشند.

کتابخانه‌های عمومی به لحاظ ماهیت، نوع اداره، مالکیت و ضوابط و مقررات مترتب بر آن‌ها شامل دو دسته هستند: کتابخانه‌های عمومی نهادی شامل تمام کتابخانه‌های عمومی هستند که به موجب قانون توسط نهاد اداره می‌شوند و تمام هزینه‌های آن اعم از پرسنلی و غیره توسط نهاد تأمین و پرداخت می‌شود؛ مالکیت تمام اموال منقول و غیرمنقول اینگونه کتابخانه‌ها متعلق به نهاد بوده و یا حق انتفاع اموال غیرمنقول در اختیار نهاد است.

کتابخانه‌های عمومی مشارکتی، کتابخانه‌ای است که با تأمین مکان، تجهیزات و نیروی انسانی واجد شرایط، توسط افراد، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی با مشارکت نهاد در اموری نظیر: تأمین منابع کتابخانه‌ای، نرم‌افزار، تجهیزات، خدمات آموزشی کتابداری و حسب مورد، کمک‌های نقدی در قالب قرارداد مشارکت مدنی طبق ضوابط موضوع این شیوه‌نامه تأسیس و اداره می‌شود.

کارشناس امور کتابخانه‌های اداره‌‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در این خصوص گفت: با توجه به قدمت و سابقه درخشان استان قزوین در زمینه فرهنگ، کتابخانه‌های عمومی این استان از دیرباز محمل اندیشمندان، فرزانگان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی بوده است.

ندا امیرلو با اشاره به تعداد کتابخانه‌های استان قزوین اعلام کرد: در حال حاضر 27 باب کتابخانه‌های عمومی در سراسر این استان زیر پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ارائه خدمات به عموم مخاطبان می‌پردازند و 26 باب کتابخانه مشارکتی نیز در سطح استان به فعالیت مشغول هستند.

وی ادامه داد: چهار باب کتابخانه مشارکتی به نام‌های هلال‌احمر، مسجد جامع دانسفهان، شهید قاضی ارداق، شهیدرجایی طی 9 ماه اخیر به مجموعه کتابخانه‌های مشارکتی استان قزوین اضافه شده‌اند.

نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: حقیقت آن است که کتاب یکی از ارزشمندترین فرآورده‌های بشری و گنجینه بزرگ‌ترین ثروت‌های بشر، یعنی دانش و تحقیق است.

روح‌الله عباسپور ادامه داد: کتاب مادر تمدن‌ها و عصاره دانش‌ها بوده و از طریق کتاب‌ها است که گنجینه ثروت بشری غنای بیشتری می‌یابد.

نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرهنگ در حقیقت زیربنای هر جامعه است بنابراین مردم ما باید با کتاب بیش از آنچه امروز انس دارند، انس بگیرند زیرا طبق فرموده مقام معظم رهبری کتابخوانی برای یک ملت فریضه است.

عباسپور اضافه کرد: در جامعه لازم است کتاب‌خوان، پدیدآورنده کتاب و عرضه‌کننده آن گرامی داشته شود و دست‌اندرکاران حوزه کتاب نیز باید کار خود را با عنایت به تأثیر و اهمیت آن انجام دهند.

این مسئول تصریح کرد: غذای فکر و روح باید سالم و مقوی عرضه شود و با برنامه‌ریزی مناسب و مدون زمینه مناسب برای پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان فراهم شود که این امر از بسیاری آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی جلوگیری می‌کند.

نماینده مردم بویین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جدول‌گذاری، آسفالت و زیباسازی فضای شهری در عین حال که خوب است تنها نیازهای یک شهر نیستند بلکه باید تهیه و تأمین محیط‌های فرهنگی مناسب و حمایت از کتاب و کتابخوانی نیز هرچه بیشتر جدی گرفته شوند.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز با اشاره به تغییر نام برخی از کتابخانه‌های عمومی این استان به نام ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: کتابخانه­‌های عمومی کشور در شکل ظاهری و محتوایی خود باید هر یک نمایانگر فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی و تاریخ و جغرافیای فرهنگی منطقه خاص خود ­باشند.

محمدرضا مولایی ادامه داد: در این راستا وجه تسمیه یک پایگاه فرهنگی بیانگر هویت و جهت­‌گیری فرهنگی-اجتماعی آن مکان خواهد بود و در این خصوص هفت باب از کتابخانه‌های عمومی استان که پیشتر به نام‌های شهرهای محل استقرار خود نامگذاری شده بودند به نام ائمه معصومین(ع)، بزرگان و شهدا تغییر نام دادند.

وی اظهار داشت: سازماندهی اطلاعات به عنوان حلقه واسط در فرآیند اطلاع‌رسانی شناخته شده و عامل ایجاد ارتباط سیستمی بین فراهم‌آوری اطلاعات با اشاعه و توزیع اطلاعات است.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اضافه کرد: به منظور دستیابی هرچه سریع‌تر به محتوای منابع اطلاعاتی و بازیابی آن‌ها، منابع فهرست‌نویسی و رده‌بندی می‌شوند و نظر به لزوم یکپارچگی فهرست‌نویسی و رده‌بندی منابع اطلاعاتی در تمام کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین ایجاد فهرست مشترک منابع کتابخانه‌ها و دسترسی از تمامی نقاط کشور به مجموعه کتابخانه‌ها، نهاد کتابخانه‌های عمومی اقدام به راه‌اندازی سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور کرده است.

مولایی با بیان اینکه طبق استاندارد در استان قزوین نیازمند ساخت کتابخانه‌های بیشتری هستیم، گفت: در استان قزوین 9 باب از کتابخانه‌های نهادی زیر پوشش این سامانه قرار گرفتند که سامانه مذکور تحت وب بوده و در فاز اولیه آن تمامی علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را در تمامی کتابخانه‌های زیر پوشش این سامانه جست‌وجو و بازیابی کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: از کارکردهای آتی این سامانه ارسال درخواست عضویت از خارج از کتابخانه، درخواست تمدید و رزرو مدارک از طریق اینترنت و اموری از این قبیل است.

با توجه به اینکه کتابخانه‌ها به عنوان پایگاه‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شوند؛ به گونه‌ای پاسداران هویت ایرانی-اسلامی هستند که از این بعد نیز کتابخانه‌ها حائز اهمیت بوده و نقش به‌سزایی در ترویج و توسعه فرهنگ ایرانی-اسلامی ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/77003/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول