اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‎های کانون‎های فرهنگی هنری مساجد:

سالانه 4 میلیارد تومان کتاب برای ‌کتابخانه‎های مساجد ارسال می‎شود

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی ستاد عالی کانون‎های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: ‌سالانه 4 میلیارد تومان کتاب برای ‌کتابخانه‎های مساجد ارسال می‎شود.

سالانه 4 میلیارد تومان کتاب برای ‌کتابخانه‎های مساجد ارسال می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سیدابوالفضل هاشمی ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 10 هزار کتابخانه باز و بسته در مساجد وجود دارد که 5 هزار و 265 باب کتابخانه زیر پوشش کانون‌های مساجد هستند. 

وی با بیان اینکه 14 میلیون جلد کتاب در کتابخانه‎های مساجد وجود دارد، بیان داشت: از سال گذشته با صدور مجوز رسمی برای کتابخانه‎های مساجد با دستور وزیر وقت ارشاد مجوز فعالیت رسمی برای یک هزار و 400 کتابخانه صادر شد.

هاشمی عنوان کرد: سال جاری نیز 30 درصد کتابخانه‎های باقیمانده که یک هزار و 200 کتابخانه را در بر می‎گیرد، با سفرهای نظارتی شناسایی شده و در صورت رعایت شاخص‎ها، مجوز فعالیت آنها صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه 10 درصد به تعداد کتابخانه‎های مساجد کشور افزوده می‎شود، تصریح کرد: تهیه و تکثیر نرم‎افزار کتابخانه‎ها با تیراژ وسیع، تجهیز سخت‎افزاری کتابخانه‎ها، تهیه نظام‎نامه جامع کتابخانه‎های مساجد جزو برنامه‌ها است.

هاشمی با اشاره به فعالیت 16 هزار کانون فرهنگی و هنری در سطح کشور اظهار داشت: بیش از 95 هزار مکان مذهبی در کشور وجود دارد که همه به طور بالقوه امکان داشتن کتابخانه را دارند.

وی عمده‎ترین مشکل کتابخانه‎های مساجد را ورود بعضی از نهادها به حریم این کتابخانه‎ها دانست و گفت: مسجد سنگر است و مسجدی‎ها نباید اجازه دهند این سنگر به دست افراد دیگر بیفتد و نباید دیگران امکانات به‎ وجود آمده توسط مردم را که با حمایت ستاد عالی پشتیبانی شده به نام خود ثبت کنند.

هاشمی بیان داشت: از وزیر ارشاد نیز درخواست می‎کنیم ‌که شخصاً به کتابخانه‎های مساجد رسیدگی کنند تا ظرفیت این مجموعه‎ها را دیده و حمایت بیشتری از کتابخانه‎ها داشته باشند.

وی دبیرخانه‎های مساجد را بازوان اجرایی وزارت ارشاد در استان‎ها دانست و گفت: اصرار ما برای عدم ورود دیگر نهادها به کتابخانه‎های مساجد این است که وقتی کتابخانه به طور مثال دو تولیت پیدا کند در همه زمینه‎ها اعم از خدمات، اعضا و تعداد کتاب‎ها دو برابر آمار داده می‌شود و این کار برنامه‎ریزی‎ها را سخت‎تر و مدیریت‎ها را دچار اشکال می‌کند.

هاشمی ابراز داشت: در حال حاضر 12 هزار و 500 کتابدار در کتابخانه‎های مساجد کشور فعالیت بسیاری را به صورت افتخاری انجام می‌دهند و ما تنها توانستیم با توافق صندوق حمایت از هنرمندان 2 هزار کتابدار را بیمه کنیم.

هاشمی با اشاره به وجود ممنوعیت خرید کتب آموزشی و دانشگاهی توسط وزارت ارشاد خاطر نشان کرد: با این وجود برای نخستین بار این منابع توسط وزارت ارشاد خریداری و به کتابخانه‎های مساجد ارسال شد که امیدواریم این روند در آینده ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه ستاد عالی کانون‎های فرهنگی و هنری مساجد کشور تنها نهادی است که در شورای خرید کتاب وزارت ارشاد نماینده دارد، افزود: معتقدیم باید کتاب‎های مفید و کاربردی در کتابخانه‎های مساجد وارد شود.

هاشمی بیان داشت: ما در این شورا کتاب‎های خود را به صورت مستقل و بر اساس نیازهای کتابخانه‌های مساجد انتخاب می‎کنیم.

وی خاطر نشان کرد: طبق توافق‌نامه، سالانه 4 میلیارد تومان کتاب از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دریافت و به کتابخانه‎های مساجد ارسال می‎کنیم.

انتهای پیام/80017/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول