اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس در آستانه روز جهانی معلولان گزارش می‌دهد

معلولان فراموش شده جامعه شهری / معلولیت موجب ترک تحصیل دختر جوان

پله‌ها را با زحمت بالا می‌رود، مثل همیشه عصا در زیر بغلش است، ترس از نگاه معنادار و ترحم‌آمیز همکلاسی‌ها پیشانیش را خیس عرق کرده است.

معلولان فراموش شده جامعه شهری / معلولیت موجب ترک تحصیل دختر جوان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شاید بارها و بارها هنگامی که از خیابان عبور می‌کنید، شاهد نگاه ترحم‌آمیز و معنادار مردم به نابینایی باشید که برای رد شدن از خیابان دستان عابری را می‌طلبد که اگر امکانات شهری بود، این عصا به دست نیازمند دستان دیگری نبود و...

یا شاید ممکن است برای انجام یک کار اداری به یکی از ادارات مراجعه کرده باشید مشاهده کنید که ویلچری در پشت پله‌ها به جامانده است و چندین نفر با ترحم و یا شاید حس انسان‌دوستی با کمک این معلول را به بالای پله‌ها می‌برند.

شاید ممکن است در زندگی روزمره خود مشاهده کرده باشید، معلول عصا به دستی را که با دیدن پله‌های متعدد ادارات با حسرت به پاهایش نگاه می‌کند.

ممکن است، دیده باشید، پله‌هایی که دختر جوان را مجبور به ترک دانشگاه می‌کند، نگاه معنی‌دار همکلاسی‌ها و مشکلات شهریه تنها بخشی از مشکلات این معلول زنجانی است.

«دیگر به دانشگاه نمی‌روم»، «بهتر است در خانه بمانم، چون در پیاده‌رو و خیابان جایی برای عبور من و امثال من وجود ندارد»، «خیلی دوست دارم به سینما بروم ولی...»، همه این جملات درد دل‌هایی است که معلولان دارند، اما سال‌های سال است که بی‌درمان مانده است.

همه این حسرت‌ها و گلایه‌ها را می‌شود برطرف کرد، اما هر روز با وجود اینکه هر کدام از ما شاهد این صحنه‌های تلخ و دردناک هستیم؛ ولی چرا کاری انجام نمی‌شود.

به گزارش فارس 12 آذر ماه روز جهانی معلولان است، بهانه‌ای شد تا به سراغ یکی از معلولین شهرمان بروم تا وضعیت زندگی شهری را از زبان او بشنوم.

جوان 23 ساله زنجانی است که از ناحیه پا دارای معلولیت است و به علت کوتاهی پای راست مجبور به استفاده عصا است.

این شهروند زنجانی که یکی از منتقدین مناسب‌سازی فضای شهری در زنجان است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: متاسفانه در استان زنجان، هیچ‌کس غمخوار جامعه معلولان نیست.

وی که دانشجو است، گفت: نگاه‌های ترحم‌آمیز همکلاسی‌ها، عدم مناسب‌سازی فضای دانشگاه برای معلولان و... از جمله مشکلات معلولان است.

* از همان زمان تولد معلول بودم

این جوان زنجانی که معلول مادرزاد است، ادامه داد: در سال‌های نخستین زندگیم به علت حمایت‌هایی که پدر و مادر از من انجام می‌دادند، متوجه معلولیت خود نبودم تا اینکه وارد مدرسه شدم.

وی خاطرنشان کرد: من نیز همانند سایر همسالان دوست داشتم به مدرسه بروم، اما وقتی نگاه‌های معنادار و خنده‌های پنهان همکلاسی‌هایم را می‌دیدم از رفتن به مدرسه منصرف می‌شدم.

* عدم فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه در زمینه مشکلات معلولان

این شهروند زنجانی با بیان اینکه در جامعه دیدگاه درستی نسبت به معلولیت و مشکلات آنها وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه در برخی از موارد نگاه‌های مردم و اطرافیان معلول موجب سرخوردگی او می‌شود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت نامناسب شهری برای تردد معلولان اضافه کرد: متاسفانه هیچ‌کدام از پیاده‌روهای شهری، فضای ادارات استان و خیابان‌ها برای تردد یک عابر مناسب‌سازی نشده‌اند.

این جوان زنجانی ادامه داد: با وجود وعده‌های مسئولان متاسفانه وضعیت شهری زنجان از نظر عبور و مرور دارای مشکلات عدیده‌ای بوده و برای یک عابر مناسب نیست.

وی با بیان اینکه معلولان نیز در جامعه سهمی دارند، تصریح کرد: در صورتی که تسهیلات لازم برای تردد معلولان در شهر و روستا وجود داشته باشد، این افراد محدویتی برای عبور و مرور نداشته و به راحتی می‌توانند امور روزمره خود را به انجام رسانند.

در همین راستا معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان در گفت‌وگو با فارس در زنجان گفت: بیش از یک میلیارد نفر جمعیت جهان به نوعی با معلولیت زندگی می‌کنند که این آمار در کشورهای در حال توسعه بالاتر است.

فرهاد میرزایی افزود: افراد معلول با انواع موانع فیزیکی، اقتصادی و نگرشی روبه‌رو هستند که باعث عدم مشارکت آنها در جامعه می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر معلولان به علت عدم دسترسی به برخی از امکانات شامل اشتغال، آموزش و... با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند، اذعان داشت: از همین رو بهزیستی در تلاش است با بهبود شرایط زندگی معلولان حضور این افراد را در جامعه پر رنگ‌ کند.

وی با اشاره به برنامه‌های اجرایی بهزیستی استان به مناسبت روز جهانی معلولین متذکر شد: برگزاری، هفته بزرگداشت پارالمپیک، تجلیل از معلولین موفق، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی معلولین در شهرستان‌های ابهر و زنجان، مسابقات ورزشی در همه شهرستان‌ها با حضور فعال معلولین و... از دیگر برنامه‌های اجرایی در روز معلولان است.

انتهای پیام/73005/ن20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول