اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط هنرمند شیرازی صورت گرفت

اتمام حجاری سنگ قبور ‌حضرات آیات ‌مرعشی‌نجفی و ‌‌موسوی‌گلپایگانی ‌‌

حجاری سنگ قبور مراجع بزرگ حضرات آیات شهاب‌الدین مرعشی نجفی و سید محمدرضا فقیه موسوی گلپایگانی توسط استادکار هنرمند شیرازی در کارگاه حجاری حرم مطهر حضرت سید علاء‌الدین حسین (ع) به اتمام رسید.

اتمام حجاری سنگ قبور ‌حضرات آیات ‌مرعشی‌نجفی و ‌‌موسوی‌گلپایگانی ‌‌

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، استاد محمد جواد شبیه، هنرمند حجار این دو اثر ارزشمند اظهار داشت: سنگ مقابر این دو مرجع عالیقدر به سبک کامل حجاری شیراز و سبک خط و گل، طراحی و حجاری سنتی شده و نمونه کار مربوط به دوره زندیه است.

وی افزود: سبک حجاری کار به روش سنتی و اجرای آن با استفاده از ابزارهای قلم و چکش بوده و هیچ‌گونه ابزارآلات برقی در خلق این اثر به کار گرفته نشده است.

این استادکار شیرازی اضافه کرد: در متن این مقبره‌ها، شرح حال، شجره‌نامه و خدمات ارزشمندی که این مراجع عظام در طول حیات طیبه و ارزشمند خود بر جای گذاشته‌اند حجاری شده است که خوشنویسی آن را حجت‌الاسلام حجت‌الله کشفی و سید احمد عبدالرضایی اجرا کرده‌اند.

این استادکار شیرازی ادامه داد: ابعاد سنگ مقبره حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی 190 در 80 با ضخامت 45 سانتی‌متر و حضرت آیت‌الله گلپایگانی 190 در 110 با ضخامت 40 سانتی‌متر است.

به گزارش فارس، از نمونه کارهای استاد محمد جواد شبیه می‌توان به ساخت زیر ضریح و مقبره اصلی حضرت فاطمه معصومه (س) به صورت منبت سنگی، ساخت ستون‌های باب‌القبله حرم مطهر حضرت ابا عبدالله‌الحسین (ع)، ساخت اسما 72 تن در بالای ضریح شش‌گوشه، اجرای طرح گره به متراژ 160 متر مربع در حرم مطهر کاظمین (ع)، ساخت مقبره‌های امامزادگان و حجاری مساجد بسیاری در فارس و سایر استان‌های دیگر اشاره کرد.

انتهای پیام/‌2448/ش/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول