اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس خبر داد

راه‌اندازی مرکز شبیه‌سازی زلزله در شیراز

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: در صورت تزریق اعتبارات لازم و راه‌اندازی مرکز آموزشی مدیریت بحران، کارگاه آموزشی شبیه‌سازی زلزله راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی مرکز شبیه‌سازی زلزله در شیراز

حسن فیاض پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار کرد: در حال حاضر احداث مرکز آموزشی مدیریت بحران در شیراز با مشکلات مالی مواجه شده است و در مرحله تملک و تسطیح زمین باقیمانده که منتظر تزریق اعتبارات لازم هستیم.

وی افزود: در صورت آغاز عملیات اجرایی در این مرکز، کارگاه آموزش شبیه‌سازی زلزله، سیل، بوران و کولاک راه‌اندازی می‌شود که مردم و دانش‌آموزان در عمل در شرایط مشابه بحران واقعی به تمرین بپردازند.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر نقشه ساختمان مرکز مدیریت بحران جنوب که قرار است در شیراز احداث شود آماده شده است که یکی از بهترین نقشه‌ها از نظر سازه‌ای در سطح کشور محسوب می‌شود و به تأیید سازمان مدیریت بحران رسیده است.

به گفته وی، مرکز مدیریت بحران جنوب کشور در حال حاضر در مرحله پی‌ریزی است و نامه‌نگاری‌هایی به وزارت کشور انجام شده تا مرکز کنترل و مدیریت حوادث استان در جنوب کشور نیز فعال شود.

فیاض‌پور اضافه کرد: هر سال هشتم آذرماه به عنوان روز مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس مشخص شده است و برای پانزدهمین سال متوالی این مانور به همت پژوهشکده زلزله‌شناسی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و سازمان مدیریت بحران کشور برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در یک روز و با یک مانور اهدافی که باید در بحث آموزش دانش‌آموزان، معلمان، مربیان و مدیران به آن برسیم، محقق نمی‌شود امسال برنامه‌ها در طول یک هفته تنظیم شده‌است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس ادامه داد: 9 برنامه این هفته در فارس از دیروز با همایش تخصصی «زلزله و ایمنی در مدارس» با حضور 800 نفر از مدیران مدارس شیراز آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: در 200 مدرسه به طور همزمان کارگاه‌های آموزشی توسط هلال احمر، آتش‌نشانی و اورژانس در حال برگزاری است و در سطح این استان در تمام مدارس دوره‌های آموزشی رفتارهای صحیح مواجهه با بحران برای دانش‌آموزان و اولیا مدارس آموزش داده می‌شود.

به گفته این مسئول، در تعدادی از مهدکودک‌ها نیز همین آموزش‌ها داده شده و جزواتی در زمینه رفتار در بحران و شیوه‌های مواجهه و مقاوم‌سازی غیرسازه‌ای با زلزله توزیع شده است.

فیاض‌پور تصریح کرد: مقاوم‌سازی غیرسازه‌ای انجام اقدامات و تدابیری است که هر فرد با جابه‌جایی برخی اشیا و تغییر فضاها می‌تواند انجام دهد تا از جان خود هنگام زلزله محافظت کند از جمله اینکه کیس، مانیتور، چراغ، کمد و سایر اشیای درون یک اتاق از طریق تسمه، پیچ، رول پلاک یا تدابیر ساده دیگر به گونه‌ای مستحکم شود که به سادگی با هر تکان و لرزشی فرو نیفتد.

وی افزود: در این هفته یک انیمیشن آموزشی برای خردسالان تهیه شد که در سیمای مرکز فارس پخش می‌شود.

فیاض‌پور ادامه داد: روز دهم آذرماه مانور پایان هفته زلزله و ایمنی در فارس برگزار می‌شود که آموخته‌های دانش‌آموزان در این مدت مورد آزمایش قرار گیرد.

وی گفت: برای تدوین سند جامع مدیریت بحران فارس فراخوان داده شده است و منابع مالی آن نیز تامین شده که پس از شرکت دانشگاه‌ها گزینش انجام شده و مشاور طرح انتخاب می‌شود.

انتهای پیام/2448/ز40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول