اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط متخصصان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران؛

دانش اسید‌کاری، ساخت افزایه‌ها و طراحی نرم‌افزار اسیدکاری بومی‌سازی شد

پروژه دانش اسید‌کاری، ساخت افزایه‌ها و طراحی نرم‌افزار اسیدکاری در دو فاز بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی فرایند اسید‌کاری و فاز ساخت و دانش ساخت افزایه‌های مورد استفاده در این فرایند بومی‌سازی شد.

دانش اسید‌کاری، ساخت افزایه‌ها و طراحی نرم‌افزار اسیدکاری بومی‌سازی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهدی بحرینی رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، هدف از این تحقیق بنیادی-کاربردی را بررسی و بومی‌سازی فرایند اسیدزنی و افزایه‌های مورد استفاده در این عملیات و تعیین شرایط بهینه تزریق از طریق نتایج آزمایشگاهی و مدلسازی فرایند دانست و افزود:  از اهداف جانبی این پروژه می‌توان به ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل در زمینه افزایه‌های اسیدی و فرایند اسیدکاری اشاره کرد.

بحرینی گفت: با توجه به وارداتی بودن این مواد و تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب، تحقیقات جامعی بر روی بومی‌سازی دانش اسید‌کاری، ساخت افزایه‌ها و طراحی نرم‌افزار اسیدکاری انجام گرفته است.

رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تصریح کرد: همچنین دستگاه دیسک دوار نخستین نمونه دستگاه تست سینتیک واکنش اسید با سنگ و نخستین نمونه بومی دستگاه سیلابه‌زنی با اسید موجود در کشور است که با طراحی و نظارت تیم نظارتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی و توسط تیم مجری پروژه از دانشگاه شیراز ساخته شد.

وی با بیان اینکه دانش فنی ساخت این دستگاه‌ها برای نخستین‌بار در کشور طی این پروژه به دست آمده است، بیان داشت: افزایه‌های ساخته شده شامل افزایه ضد خوردگی و کمک ضد خوردگی، افزایه امولسیون‌شکن، افزایه ضد لخته، افزایه کندکننده سرعت، افزایه کنترل‌کننده یون آهن و افزایه چند کاره است.

بحرینی خاطرنشان کرد: در پروژه افزایه ضد خوردگی و کمک ضد خوردگی بعد از بررسی و انتخاب مواد موثر تست‌های لازم به‌وسیله سل ساخته شده توسط گروه اسیدکاری، انجام شده و ترکیب نهایی ماده ضد خوردگی و کمک ضد خوردگی مشخص شد.

رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران خاطرنشان کرد: افزایه‎های ساخته شده کاملاً بومی بوده و با داشتن قیمت مناسب، راندمانی قابل قبول دارند، این افزایه مورد آزمایش و تایید شرکت ملی حفاری قرار گرفته است.

وی در رابطه با افزایه امولسیون‌شکن تصریح کرد: ساخت افزایه امولسیون‌شکن DE-313 با توانایی مناسب در شکست امولسیون‌های تشکیل شده، سازگار با افزایه‌های دیگر، مقاوم در برابر قدرت اسیدی محلول‌های قوی و پایداری در مقابل حضور املاح موجود در شورابه مخزن، از نکات در خور توجهی می‌باشد که از دیگر موفقیت‌های این طرح است.

رئیس حلقه کیفی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در توضیح افزایه ضدلخته خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تشکیل لخته در طی فرایند اسید‌کاری، افزایه ضد لخته AS-313 با قدرت بالا در پراکنده‌سازی کمپلکس‌های توده‌ای آسفالتین و کاهش‎دهی سرعت تشکیل لجن‌های آسفالتینی در محیط اسیدی تولید شد.

 افزایه کند کننده سرعت برای کاهش سرعت واکنش اسید با سنگ و امکان نفوذ هر چه بیشتر اسید غیر مصرفی‌ یا همان "‌اسید زنده‌" به سراسر ماتریس مخزن‌، افزایه کندکننده RE-313 با ترکیبی کاملاً بومی طراحی و ساخته شد، این افزایه با داشتن قیمتی مناسب، دارای راندمان بسیار بالایی بوده و با کاهش میزان اسید مصرفی موجب استفاده کمتر از دیگر افزایه‌ها شده و هزینه عملیات را کاهش می‌دهد.

همچنین افزایه کنترل‌کننده یون آهن قادر است در مدت زمان کوتاه، یون فریک با غلظت ppm 2000 در محلول اسید کلریدریک 28 درصد وزنی را به صورت کامل به یون فروس تبدیل کند.

بر اساس این گزارش از موارد مهمی که در این پروژه محقق شد طراحی و بومی‌سازی دانش ساخت افزایه چند کاره  MU313 به عنوان یکی از افزایه‌های مورد استفاده در اسیدکاری مخازن است، کارایی افزایه ساخته شده در غلظت‌های پایین هیدروکلریک اسید بسیار موثرتر بوده و میزان بازدهی آن از محصول شرکت بی.جی سرویس  بهتر است.

انتهای پیام/66006/خ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول