اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادواره شهدا عملیات آزادسازی سوسنگرد در قزوین برگزار شد

یادواره شهدا عملیات آزادسازی سوسنگرد در قزوین برگزار شد.

یادواره شهدا عملیات آزادسازی سوسنگرد در قزوین برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یادواره شهدا عملیات آزادسازی سوسنگرد ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات، نمایندگان مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، استاندار قزوین، مدیران دستگاه‌های اجرایی و خانواده‌های شهدا و جانبازان برگزار شد.

در این مراسم ضمن تشریح چگونگی جانفشانی رزمندگان در آزادسازی این منطقه عملیاتی و مهم کشور از خانواده‌های معزز شهدا و جانبازان این عملیات نیز تقدیر به عمل آمد.

بعدازظهر روز 26 آبان‌ ماه سال 59 آخرین سربازان دشمن بعثی با سراسیمگی و ترس شهر سوسنگرد را ترک کردند و این شهر دوباره به دست رزمندگان اسلام افتاد.

شهر سوسنگرد یکی از شهرهای تابع شهرستان دشت آزادگان است که در اوایل جنگ کنترل آن به دست دشمن بعثی افتاد ولی با توجه به اینکه این شهر برای تصرف شهر اهواز که هدف اساسی عراق در جنگ بود بسیار مهم و حیاتی بود خارج شدن آن از دست دشمن برای رزمندگان ایرانی بسیار حائز اهمیت بود.

سرانجام پس از از خودگذشتگی آنها با تعداد نیروها و ادوات جنگی بسیار کمتر از دشمن موجب شد این شهر در 26 آبان ماه سال 59 از دست دشمن خارج شد و اینگونه رویای تصرف مرکز خوزستان از سوی عراقی‌ها با فداکاری سربازان ایرانی نقش بر آب شود.

منطقه‌ای که سوسنگرد در آن قرار داشت جبهه میانی خوزستان بود و منطقه‌ای وسیع شامل حمیدیه، سوسنگرد و بستان را شامل می‌شد، عراق با کنترل آن می‌توانست در هر قسمت از آن به جاده اصلی اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و بستان دست پیدا کند.

عراق در این منطقه دارای یک لشکر زرهی با سه تیپ، یک گردان نیروهای مخصوص، یک گردان پیاده، دو گردان کماندو، یک گردان شناسایی و 900 نفر از افراد جیش‌‌الشعبی مستقر کرده بود در حالی که تمام نیروهای ایرانی را تیپ سوم لشکر 92 زرهی، رزمندگان سپاه پاسداران، نیروهای ژاندارمری سوسنگرد و گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران تشکیل می‌داد.

انتهای پیام/2667/ح20/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول