اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

40 هزار مسجد در کشور کم داریم/30 هزار مسجد امام جماعت ندارند

نماینده اصفهان در مجلس گفت: کمبود حدود 40 هزار مسجد نسبت به جمعیت کشور احساس می‎شود و 30 هزار مسجد در کشور هستند که امام جماعت ندارند.

40 هزار مسجد در کشور کم داریم/30 هزار مسجد امام جماعت ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام سالک بعد از ظهر امروز در همایش تبیان و مساجد، اظهار کرد: خدا را شاکرم که در جلسه‎ای که رنگ و بو و عطر و طراوت مفاهیم مسجد و نماز را دارد توفیق شرکت دارم.

وی افزود: مسجد اولین پایگاه‎هایی است که در اسلام  توسط پیامبر(ص) براساس تقوا ساخته شد و پایگاه وسیع ارتباطات اجتماعی، مرکز عبودیت خالصانه امت اسلامی و پایگاه حاکمیتی پیامبر (ص)اکرم (ص) بود.

نماینده اصفهان در مجلس ادامه داد:  همچنین  مسجد ضرار اولین مسجدی بود که توسط پیامبر (ص)ویران شد، اگر چه در و دیوار این مسجد گناهی نداشت، اما عقاید ناپاک و ترویج تفکر نفاق و شرک باعث شد که این مسجد خراب شود.

وی گفت: مسجد در نظام اسلامی پایگاه بسیار مهمی در سه بخش اساسی است،  یکی برای عبودیت و بندگی است که با انس با کلام قرآن و برپایی نماز و انس با خدا از طریق ادعیه و قرائت قرآن صورت می‌گیرد.

سالک تصریح کرد: موضوع دوم پایگاه حاکمیتی‌بودن مسجد است، مسجد در زمان پیامبر(ص) پایگاهی برای مشاوره سیاسی و اجتماعی بود، همچنین مکان مشاوره با مردم در مسائل مختلف تلقی می‎شد و قضاوت بین دعاوی مردم نیز در مساجد شکل می‎گرفت  که امام علی (ع) این رسالت را نهادینه کرد که هم اکنون نیز پا برجا است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد:  قدرت بازدارندگی مسجد در برابر فحشا، دشمنان، نفاق و بسیاری از مسائل بالا است، مسجد با تشکل حزب‌الله و حضور در صحنه می‎تواند کارهای بزرگی رقم بزند،  کما اینکه انقلاب اسلامی ما نیز از مسجد آغاز شد.

وی تصریح کرد: در زمانی مسجد پایگاه اطلاع‌رسانی مردم بوده است، به عنوان مثال در مسجد مقدمات شهادت امام علی(ع) فراهم می‎شود، صلح امام حسن(ع) در مسجد شکل می‎گیرد و در زمان جنگ نرم معاویه حادثه کربلا را پایه‌گذاری می‎کند ، این امر نشان می‎دهد مسجد می‎تواند پایگاه بزرگ اطلاع‌رسانی در رشد علم و بصیرت باشد و درعین‌حال به دست دشمنان افتاده و به پایگاه نفاق تبدیل شود.

*مساجد به سلاح روز مسلح باشند

سالک در ادامه گفت:  مساجد باید به سلاح روز و فناوری مسلح باشند، به عنوان مثال رشد مساجد در آلمان در زمانی 5 مسجد بود، اما اکنون صدای اذان صبح در آلمان مانند مساجد کشورهای اسلامی بلند است، زیرا  فضای کنونی به سمت اسلام  گرایش دارد.

وی با اشاره به روند رو به رشد اسلام در جهان اضافه کرد: در زمانی تنها 30 خانواده در سنگاپور مسلمان بودند، اما بیش از 2 هزار و 500خانواده هم اکنون  در سنگاپور شیعه امیرالمؤمنین(ع) هستند،  این روند در کشورهای دیگر هم به این شکل است که نشان می‎دهد قدرت مساجد یک قدرت الهی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  طرحی تحت عنوان احداث، تکمیل و تجهیز مساجد و گسترش نمازخانه‎ها  و مساجد بین راهی بررسی می‎شود و طرحی با 40 ماده در مجلس در این خصوص پیگیری می‎شود که به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده شده است.

*30 هزار مسجد امام جماعت ندارد/حوزه‎های علمیه دست به کار شوند

وی ادامه داد: 65 هزار مسجد در کشور وجود دارد، 30 هزار مسجد امام جماعت ندارد که این یک معضل است و تلاش حوزه علمیه را می‎طلبد.

وی گفت: نسبت به جمعیت کشور،  حدود 40 هزار مسجد نیز کم داریم و مساجد اهل سنت در کشور به نسبت بعضی شهرها بالا است در شرایطی که  حدود  6 هزار مسجد اهل تشیع بسته شده است و این مسئله جای نگرانی دارد.

سالک در ادامه گفت: تعدادی  از مساجد نیز جزئی از میراث فرهنگی هستند که مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: با شیوع تفکر غربی و اروپایی فرهنگسراها شکل گرفتند که این امر باعث شد با مرام مساجد فاصله گرفته شود، البته برخی فرهنگسراها فعالیت‎های خود را با مساجد هم راستا کردند، اما هنوز هم جای کنترل بیشتری وجود دارد.

نماینده اصفهان در  مجلس در خصوص رواج اینترنت و اینترانت در مساجد گفت: اگر کنترلی بر روی پرتال مساجد نشود، مقدمات انحرافات شکل می‌گیرد و باید افرادی که در این دستگاه قرار می‌گیرند  به این امر توجه داشته باشد.

وی عنوان کرد: نقش امام جماعت بسیار پررنگ‌تر از سایت و اینترنت است،  اینترنت نباید جای امام جماعت را در بگیرد زیرا سبک زندگی دینی با رفتار یک روحانی می‎تواند نشان داده شود.

انتهای پیام/63019/ج40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول