اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ویرانی یک اثر زیبا در مراغه

قافله گرد و غبار غافلان برتن «مسجد چوبی ضریر»

مسجد چوبی ضریر مراغه زیر سایه بی‌توجهی مسئولان، به داد این مسجد تاریخی زیبا برسید.

قافله گرد و غبار غافلان برتن «مسجد چوبی ضریر»

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، مسجد تاریخی ضریر مراغه از زیباترین مساجد چوبی این شهر، در دوره صفویه در بافت تاریخی و با ارزش این شهر بنا شده و بیش از 400 سال، سجده‌گاه و محل عبادت مؤمنان خداجوی شهر مراغه بوده است.

سقف این مسجد چوبی با طرح‌های زیبای گل و بوته تزئین و با رنگ‌های طبیعی رنگ‌آمیزی شده که در نوع خود از مساجد بی‌نظیر در ایران است.

ولی این بنای تاریخی با ارزش ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران، این روزها در بدترین وضعیت ممکن به‌سر می‌برد.

بهار امسال به خاطر بارش باران بخش‌های الحاقی آن تخریب و فرو ریخت و از آن روز درب این مسجد تاریخی برای همیشه بسته شده و هیچ توجهی برای ساماندهی، مرمت و بازگشایی این مسجد نمی‌شه و همچنان به حال خود رها شده است.

در این مسجد محرم هر سال آیین‌های عزاداری و احسان و اطعام برگزار می‌شد ولی امسال برای اولین بار پس از سال‌ها مسجد ضریر به روی عزاداران حسینی بسته ماند و این بسته بودن با وضعیت کنونی شاید سال‌های سال ادامه داشته باشد.

جالب اینجاست که بخش‌های تخریب شده و الحاقی این مسجد تاریخی به پارکینگی برای توقف خودروها تبدیل شده که این امر به مرور زمان مشکلاتی می‌تواند برای شبستان و بخش تاریخی مسجد بوجود آورد.

رها شدن آجرهای بخش تخریب شده در مقابل مسجد و ریخته شدن زباله توسط برخی افراد ناآگاه به حیاط پشتی که از بخش‌های الحاقی این مسجد است مشکلاتی را علاوه بر خود مسجد برای همسایگان آن نیز به وجود آورده است.

مسجد تاریخی ضریر مراغه از مساجد زیبای تاریخی در این شهر است که اگر برای مرمت و بازسازی و ساماندهی آن کاری نشود همانند دیگر آثار تاریخی مراغه مثل خانه تاریخی شهابیان خدای نکرده به تلی از خاکستر تبدیل خواهد شد.

یکی از همسایگان محله مسجد ضریر مراغه به خبرنگار فارس گفت: بهار امسال بخش سرایداری و کفش‌کن مسجد تاریخی ضریر فرو ریخته و همچنان به حال خود رها شده است.

رضا نریمانی افزود: ساخت و ساز و گودبرداری‌های اطراف این مسجد در سال‌های گذشته از عوامل تخریب بخش‌های الحاقی یکی از زیباترین مساجد چوبی مراغه بوده است.

این فارغ‌التحصیل عمران در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دیوارها، سقف و بخش‌های مختلف این اثر تاریخی نیازمند مرمت و بازسازی اساسی است.

وی افزود: در صورت عدم توجه به این مسجد بیم آن می‌رود رطوبت و نفوذ آب باران و برف به شبستان زیبای آن نیز خسارت بزند.

مراغه دارای بیشترین مساجد تاریخی با سقف چوبی در استان آذربایجان شرقی است که این مساجد نیاز به اساسی به رسیدگی، مرمت و بازسازی دارند ولی همه آنها زیر سایه بی‌توجهی مسئولان در بدترین وضعیت ممکن به‌سر می‌برند.

انتهای پیام/60002/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول