اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از بیماری جدید نخیلات آبپخش گزارش می‌دهد

1.2 میلیون اصله نخل آبپخش در آستانه نابودی

کشاورزان و مسئولان آبپخش با ابراز نگرانی از نابودی نخیلات بر اثر آفت جدید خواستار همکاری مسئولان جهادکشاورزی استان بوشهر برای مقابله با این معضل شدند.

1.2 میلیون اصله نخل آبپخش در آستانه نابودی

به گزارش خبرگزاری فارس از آبپخش، آبپخش از مناطق مهم کشاورزی در استان بوشهر است و بیش از 40 درصد خرمای استان بوشهر در این منطقه تولید می‌شود.

آبپخش بیش از 1.2 میلیون اصله نخل دارد و سالانه حدود 45 هزار تن خرما و رطب در این نخیلات تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

در سال‌های اخیر، کمبود آب مهم‌ترین معضل نخیلات بوده و کم‌آبی تاثیر بسیار زیادی بر روی کمیت و کیفیت تولیدات کشاورزی داشته است.

امسال و پس از فصل برداشت محصول خرما، نخیلات منطقه آبپخش دچار حمله حشراتی ریز به نام "عسلک" شده و این حشرات خطرات زیادی برای نخیلات دارند و کشاورزان آبپخش از این مسئله به شدت نگران هستند.

کشاورزان و مسئولان آبپخش با مراجعه به خبرگزاری فارس با ابراز نگرانی از نابودی نخیلات بر اثر آفت جدید خواستار همکاری مسئولان جهاد کشاورزی استان بوشهر برای مقابله با این معضل شدند.

*بیماری جدید در مدت کوتاهی نخیلات را نابود می‌کند

یک تولید کننده خرما به خبرنگار فارس گفت: تنها امید مردم آبپخش به نخیلات است و اگر این نخیلات از بین بروند همه سرمایه مردم نابود می‌شود.

اسماعیل رضایی افزود: این بیماری که به تدریج تمام نخیلات را فرا می‌گیرد می‌تواند در فاصله زمانی کوتاهی موجب نابودی همه نخیلات شود.

تولیدکننده دیگری در آبپخش نیز بیان کرد: از مسئولان شهرستان و استان انتظار داریم به کمک ما بیایند و از این آفت ما را نجات دهند.

غلام رستگار ابراز داشت: 1.2 میلیون اصله نخل آبپخش در آستانه نابودی قرار گرفته‌اند و اگر فکری اساسی نشود بسیار ناراحت‌کننده است.

رستگار نیز یادآور شد: مسئولان جهادکشاورزی استان باید نسبت به سمپاشی نخیلات اقدام کنند تا این آفت ریشه‌کن شود.

وی اضافه کرد: اگر تعدادی از نخلداران با هزینه شخصی اقدام به سمپاشی کنند، باز هم مشکل خودشان حل نمی‌شود زیرا این آفت از نخیلات همسایگان نیز سرایت می‌کند و نیازمند ریشه‌کنی است.

*نمونه‌برداری از آفت جدید نخیلات انجام شده است

رئیس جهادکشاورزی شهرستان آبپخش نیز اظهار کرد: بلافاصله پس از گزارش کشاورزان مبنی بر وجود این نوع آفت، با مدیریت جهاد استان ارتباط گرفتیم و کارشناسان باتجربه به این منطقه اعزام شدند.

محمداسماعیل شفیعی افزود: نمونه‌برداری از آفت مورد اشاره انجام گرفته و به زودی تدابیر لازم برای مقابله با این نوع آفت انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: جهادکشاورزی آبپخش در سال‌های اخیر با تمام توان در راستای ارائه خدمات و جلب رضایت کشاورزان کوشیده است.

رئیس جهادکشاورزی آبپخش خاطرنشان کرد: ارائه خدمات مشاوره به کشاورزان از مهم‌ترین فعالیت‌های جهاد کشاورزی آبپخش است که با استقبال گسترده کشاورزان این بخش مواجه شده و اکثریت قریب به اتفاق کشاورزان این بخش از این گونه خدمات بهره می‌برند.

شفیعی بیان داشت: مشاوره‌های صورت گرفته در کشاورزی علمی تاثیرات فراوانی داشته و کشاورزان با تمام توان در راستای عمل به فنون و ملزومات علمی کشاورزی در فرآیند فعالیت‌های یک ساله خود گام برداشته‌اند و این امر در بهبود وضعیت کشاورزی بخش آبپخش تاثیر گذار بوده است.

وی افزود: افزایش حجم تولیدات کشاورزی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کشاورزان این بخش است که با بهره‌گیری از قواعد اصولی و علمی کشاورزی میسر است و کشاورزان آبپخشی به همین منظور این مسائل را مورد توجه قرار داده‌اند.

*لزوم اقدام سریع جهادکشاورزی استان برای مقابله با این آفت

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم اقدام سریع جهاد کشاورزی استان برای مقابله با این آفت تاکید کرد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد افزود: باید این آفت ریشه‌کن شود تا کشاورزان دغدغه کمتری داشته باشند.

وی به خشکسالی‌های اخیر نیز اشاره کرد و گفت: خشکسالی‌های مداوم تاثیر بسیار زیادی بر سفره‌های آبی این شهرستان داشته و این امر کشاورزی و به تبع آن زندگی مردم منطقه را با تهدید جدی روبه رو کرده است.

موسوی‌نژاد یادآور شد: مشاهده نخیلات خشکیده و بی‌ثمر این شهرستان دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد در واقع اگر پیش از این هر اصله نخل 100 کیلو محصول می‌داد اکنون به یک سوم این مقدار کاهش یافته است.

این نماینده مجلس گفت: باید نسبت به تقویت منابع آبی و تامین به موقع آب کشاورزان اهتمام ورزیم و به ویژه باید نسبت به تامین آب نخیلات فعالیت بیشتری انجام شود.

موسوی‌نژاد بیان کرد: حمایت از کشاورزان باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد و به ویژه در ارائه تسهیلات کم‌بهره و با بازپرداخت بلندمدت باید تلاش بیشتر و بهتری انجام شود.

*تمام امید مردم منطقه آبپخش به وجود این نخیلات است

رئیس شورای اسلامی شهرستان آبپخش نیز اظهار داشت: کشاورزان آبپخش نیازمند حمایت قاطع مسئولان هستند و انتظار داریم مدیریت جهادکشاورزی استان ورود کند.

مصطفی رضایی افزود: تمام امید مردم منطقه آبپخش به وجود این نخیلات است و اگر نخیلات نابود شوند کشاورزی منطقه نیز نابود می‌شود.

وی خواستار تسریع در رسیدگی به وضعیت کشاورزان و نخلداران منطقه شد.

جهادکشاورزی در کنار کشاورزان است

مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: حمایت از تولیدکنندگان کشاورزی در استان وظیفه سازمان است و اجازه نمی‌دهیم مشکلی برای این عزیزان به وجود بیاید.

نوذر منفرد افزود: برای رفع مشکل اخیر نیز جهاد کشاورزی استان تا رفع کامل آفت و مرتفع شدن نگرانی کشاورزان، تلاش خود را انجام می‌دهد و جای نگرانی نیست.

وی یادآور شد: نمونه‌برداری از نخیلات به سرعت انجام شده و به زودی سموم مورد نظر برای مقابله با آن تامین خواهد شد.

آفت شناسایی شده و سموم مقابله به زودی تامین می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر نیز بیان کرد: تعدادی از کارشناسان برجسته سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر بلافاصله پس از گزارش رسیده به منطقه آبپخش اعزام شدند.

محمد منوچهری افزود: آفت نخیلات شناسایی شده و بر اساس نظر کارشناسان، اسفندماه زمان مناسبی برای مقابله با این آفت است و به فضل خدا به زودی با تامین سموم مورد نظر نسبت به ریشه‌کن کردن بیماری اقدام می‌کنیم.

وی ابراز داشت: سطح زیر کشت نخلستان‌های بوشهر 40 هزار و 300 هکتار است که سالانه 175 هزار تن محصول از آنها برداشت می‌شود.

منوچهری افزود: از این میزان محصول، هفت‌هزار و 300 تن به‌صورت خارک و 42 هزار و 800 تن به صورت رطب برداشت شده است و مابقی آن نیز خرما می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 165 هزار تن محصول از نخلستان‌های استان برداشت شد، اما در سال جاری نه‌تنها با افزایش 10 هزار تنی روبه‌رو است، بلکه کیفیت آن نیز به مراتب از سال گذشته بهتر است.

گزارش از مجید رضایی

انتهای پیام/2452/ر40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول