اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور:

مدیریت بحران در پایان برنامه پنجم توسعه به مدیریت ریسک تبدیل می‌شود

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: امیدوارم در پایان برنامه‌ پنجم و آغاز برنامه‌ ششم توسعه، مدیریت بحران در ایران به مدیریت ریسک تبدیل شود.

مدیریت بحران در پایان برنامه پنجم توسعه به مدیریت ریسک تبدیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مرتضی اکبرپور ظهر امروز در مراسم آغاز به‌کار نخستین دوره آموزش عمومی مدیریت بحران در محله در استان قزوین اظهار داشت: از 43 نوع بلایای طبیعی در جهان 33 نوع آن در ایران رخ می‌دهد که موجب شده ایران یکی از 10 کشور بلاخیز جهان به شمار رود.

وی افزود: بنابر آمار رسمی، در 90 سال بیش از 200 هزار نفر از مردم ایران بر اثر وقوع بلایای طبیعی کشته شده‌اند که از این تعداد حدود 76 درصد بر اثر زلزله، 13 درصد بر اثر سیل و 11 درصد بر اثر سایر بلایای طبیعی جان خود را از دست داده اند.

از دست دادن جان 53954 نفر بر اثر تخریب خانه‌ها در بلایای طبیعی

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور اضافه کرد: همچنین بر اساس این آمارها از سال 84 تا 88 تعداد 53 هزار و 954 نفر جان خود را بر اثر تخریب خانه‌ها در بلایای طبیعی از دست داده‌اند.

اکبرپور بیان کرد: سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان سازمان وابسته به وزارت کشور برای ایجاد مدیریت یکپارچه در امر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی و انسجام در زمینه‌های اجرایی و پژوهشی، اطلاع‌رسانی متمرکز و نظارت بر مراحل مختلف مدیران بحران و سازماندهی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده تشکیل شده است.

این مسئول بیان کرد: باید دقت داشت که حوادث مختلف اعم از حوادث طبیعی و غیرطبیعی در هر شرایطی در کمین انسان است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور افزود:‌ در این بین مردم در مقابله با حوادث نقش مهمی ایفا می‌کنند به طوری که در بیشتر کشورهای دنیا مقابله با حوادث مختلف با رویکرد مردم محوری است.

اکبرپور اضافه کرد: پس از وقوع زلزله بم، رهبر معظم انقلاب فرمانی صادر کردند که بر اساس آن دولت موظف شد سازمان و ساختار منسجمی زیر نظر رئیس جمهور برای مقابله با حوادث ایجاد کند.

این مسئول عنوان کرد: بنابر این لایحه تشکیل سازمان مدیریت بحران که با استفاده از تجربیات 37 کشور دنیا تهیه شده بود، در سال 87 برای تصویب به مجلس ارائه شد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور تصریح کرد: بر اساس این قانون رئیس جمهور، رئیس شورای عالی و 14 وزیر و 13 ارگان و نهاد تحت نظارت رهبری در نیروهای مسلح از اعضای شورای عالی مدیریت بحران کشور به شمار می‌روند.

اکبرپور ادامه داد: این شورا هر سال دو بار با حضور رئیس جمهور وقت تشکیل جلسه داده و مسائل و موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این مسئول اضافه کرد: در استان‌ها نیز شورای هماهنگی تشکیل شد که ریاست آن بر عهده استانداران بوده و مدیران دستگاه‌های اجرایی اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور ادامه داد: به دلیل ساماندهی بحث مدیریت بحران، در زلزله‌های بعد از بم و در زلزله‌های کرمان، بوشهر، آذربایجان و هرمزگان تلفات بسیار کاهش یافت.

اکبرپور با بیان اینکه تعدادی از بندهای قانون مدیریت بحران کشور هنوز اجرایی نشده است، ابراز کرد: به دلیل هماهنگ نشدن دستگاه‌های اجرایی مرتبط تعدادی از بندهای قانون مدیریت بحران کشور هنوز اجرایی نشده که موجب موازی‌کاری در این بخش نیز شده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی اجرای طرح آموزش عمومی در خصوص مقابله با حوادث عنوان کرد:‌ تنگناهای موجود در پیش روی اجرای طرح آموزش عمومی مقابله با حوادث و پیشگیری از آن تا حدی موجب بروز مشکل شده است که امیدواریم در سال 93 با اختصاص بودجه بیشتر به این امر، روند اجرای این دوره‌ها تسریع یابد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: امیدوارم در پایان برنامه‌ پنجم و آغاز برنامه‌ ششم توسعه، مدیریت بحران در ایران به مدیریت ریسک تبدیل شود.

انتهای پیام/77010/ح40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول