اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بی‌توجهی محیط زیست بر منابع آبی و طبیعی شهربابک

تخلیه پسماند کارخانجات تهدیدی برای سفره‌های آب زیر‌زمینی شهربابک است

تخلیه پسماند کارخانجات در محیط زیست سفره‌های آب زیر‌زمینی منطقه شهربابک را آلوده می‌کند.

تخلیه پسماند کارخانجات تهدیدی برای سفره‌های آب زیر‌زمینی شهربابک است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک، بی‌توجهی محیط زیست و دیگر مسئولان مربوط در شهربابک نسبت به منابع آبی و طبیعی این شهرستان و ‌تخلیه پسماند کارخانجات در محیط‌زیست سفره‌های آب زیر‌زمینی منطقه را آلوده می‌کند.

‌مرتضوی‌نژاد از پزشکان متخصص استان یزد و از مؤسسان بیمارستان لاله تهران به یکی از مراجعان شهربابکی به مطبش گفته بود: بازار کار ما بیماران سرطانی شهربابکی هستند و علت آن وجود محیط زیست آلوده است که مردم، دام‌ها و گیاهان منطقه را آلوده کرده است.

وی می‌گوید: برخی بیماران سرطانی شهربابک در ماه حدود 13 میلیون تومان پول دارو باید بپردازند و برخی از آنها روز‌ی پنج نوبت قرص‌هایی را‌ مصرف می‌کنند که هر قرص 124 هزار تومان قیمت دارد و‌ هیچ‌گونه تخفیفی نیز در خرید آنها اعمال نمی‌شود‌.

‌ما‌ با وجود همه این دردها خوشحال بودیم که ریز‌گرد‌ها محدود به محیط زیست جنوب کشور ایران و‌ عراق است و محیط ما پاک است و به ما نمی‌رسد، غافل از اینکه در شهربابک با تخلیه پسماندهای برخی کارخانه‌های صنعتی ‌در محیط زیست یک تولید نهایی داریم ‌و آن ریز‌گرده‌های‌ شیمیایی است که حاصل این پسماند‌ها در غرب شهربابک است.

‌این آلودگی محیطی ‌سوای از آلودگی ذوب خاتون‌آباد در شرق شهربابک و دیگر مناطق است که‌ باید برای این محصول نهایی حق آلایندگی ویژه‌ای در نظر بگیرند و گمان نکنند اگر چیزی گفته نمی‌شود، یعنی وجود ندارد.

خودمان در منطقه تولید ریز‌گرده‌های شیمیایی‌ کرده‌ایم و به عبارت بهتر هر چند تولید نهایی در بخش‌های دیگر نداشتیم.

سید‌محمد حسینی یکی از شهروندان شهربابک در محل یکی از مکان‌های تخلیه پسماندهای کارخانجات شهربابک در کیلومتر 10 جاده خاکی به سمت رباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: اگر روند تخلیه پسماندها و مواد سمی و خطرناک کارخانجات که در اطراف شهربابک روزافزون شده است، گرفته نشود خسارات غیرقابل جبرانی به محیط زیست، دام‌ها و مردم وارد می‌شود. 

وی می‌گوید: اگر این مواد خطرناک نیستند، چرا آنها را اطراف معادن تخلیه نمی‌کنند و در جایی می‌ریزند که محل عبور دام‌ها است و موجب انتقال بیماری‌های انسان و دام می‌شوند.

حسینی عنوان کرد: از یک طرف چاه آب و از طرف دیگر منبع آب در این منطقه وجود دارد‌ و ناراحت این موضوع هستیم که شهربابک برای استان خودمان و دیگر استان‌ها محلی برای تخلیه این پسمانده‌ها باشد‌.

‌اگر برای پرداخت حق‌آلایندگی دنبال محصول نهایی کانسارهای مس می‌گشتند تا حق آلایندگی به ما بدهند محصول نهایی‌شان برای ما آلایندگی است و اینها همه سوای از زباله‌هایی است که در کنار این منطقه بدون توجه به بهداشت بازیافت می‌شود.

تخلیه پسماندهای کارخانجات صنعتی در حومه شهربابک نگرانی‌هایی را برای مردم به وجود آورده است که از ادارات محیط زیست و بهداشت شهرستان خواسته‌اند موضوع را هر چه سریع‌تر بررسی و به مردم اطلاع دهند.

‌وجود این پسماندها که زمان عبور از کنار آنها ریه انسان را می‌سوزانند با خشک شدن‌ به صورت ریز گرده در می‌آید و روستاها و حتی شهر را آلوده می‌سازد و با آغاز فصل بارندگی این مواد خطرناک سفره‌های آب زیر زمینی منطقه را آلوده می‌کنند.

انتهای پیام/80023/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول