اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیشکسوت عکاسی در قزوین:

معماران بزرگ دنیا وام‌دار عکاسان هستند

استاد و پیشکسوت عکاسی در قزوین گفت: معماران بزرگ در دنیا خود را وام‌دار عکاسان می‌دانند؛ چراکه در واقع عکاسان کار آنها را معرفی کرده‌اند.

معماران بزرگ دنیا وام‌دار عکاسان هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عکاسی معماری عنوان نخستین نشست عکاسان حوزه هنری استان قزوین بود که امشب با تدریس حسین رحمانی، استاد و پیشکسوت عکاسی قزوین در تالار حافظ حوزه هنری تشکیل شد.

رحمانی در این نشست با بیان اینکه در عکاسی معماری باید ارتباطی بین طراح معمار و عکاس وجود داشته باشد، اظهار کرد: در ایران رسم بر این شده که عکاسی معماری را عکاسی از بناهای تاریخی می‌دانند؛ اما این نمی‌تواند همه عکاسی معماری باشد.

رحمانی افزود: در واقع عکاسی از بناهای تاریخی یکی از زیرشاخه‌های عکاسی معماری است و با توجه به نوع معماری و طراحی آن، می‌توان بیشتر به جزئیات آن پرداخت.

وی با تقسیم این نوع از عکاسی به دو بخش فضای بیرونی و فضای داخلی، ادامه داد: عکاس باید بتواند روح و حسی را به نمایش بگذارد که بنا بر اساس آن ساخته شده است و تنها به شکل ظاهری بنا اکتفا نکند.

این مدرس عکاسی با بیان اینکه عکاسی معماری در جهان چه در رویکرد قدیم و چه رویکرد جدید آن، با رشد طراحی و معماری همراه و همسو بوده است، تصریح کرد: معماران بزرگ در دنیا خود را وام‌دار عکاسان می‌دانند؛ چراکه در واقع عکاسان کار آنان را معرفی کرده‌اند.

رحمانی با اشاره به لزوم آشنایی نسبی عکاس در این حوزه با مسائل معماری عنوان کرد: وی هنگام کار در حیطه معماری باید بتواند با اصطلاحات و واژگان تخصصی این رشته ارتباط برقرار کند.

وی خاطرنشان کرد: شناخت عملکرد معمار برای عکاس مهم است و کمک گرفتن از یک معمار تا حد زیادی به ارتقای کیفی کار عکاس کمک می‌کند.

این مدرس عکاسی یادآور شد: عکاسی معماری یکی از شاخه‌های پرهزینه عکاسی محسوب می‌شود؛ چراکه در اصول عکاسی معماری، ابزار مناسب می‌تواند در خروجی کار عکاس حرفه‌ای تعیین‌کننده باشد؛ در حالی که شاید در ژانرهای مستند و خبری شاید این گونه نباشد.

رحمانی بیان کرد: هنگام بحث در خصوص عکاسی معماری نخستین موضوع، ابزار و تجهیزات کامل است که نقش تعیین‌کننده‌ای در کار عکاس حرفه‌ای دارد.

وی اضافه کرد: افراد مبتدی و صرفاً علاقه‌مند به عکاسی معماری نباید انتظار داشتن دوربین قطع بزرگ و تجهیزات کامل را داشته باشند؛ اما در گام‌های نخست می‌توانند خود عکاسی معماری را به صورت صحیح و اصولی بیاموزند.

این مدرس عکاسی افزود: دوربین‌های رایج مورد استفاده در این نوع از عکاسی را دوربین‌های قطع بزرگ و قطع متوسط تشکیل می‌دهند و دوربین قطع کوچک به دلیل کوچک بودن سطح حسگر در این عرصه کارایی کمتری دارند.

رحمانی عنوان کرد: در عکاسی از یک بنا ابتدا باید شرایط جوی آن منطقه، شرایط فصل، زاویه خورشید، زمان‌های مختلف نوری و زاویه دید مناسب آن را یافت و سپس نسبت به آغاز کار عکاسی اقدام کرد.

در پایان این نشست آثار عکاسان مطرح معماری و استاد حسین رحمانی به صورت اسلاید پخش شد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

گفتنی است، بخش زیادی از عکس‌های ماندگار بناهای تاریخی استان قزوین با لنز دوربین همین هنرمند به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/77011/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول