اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه سفر استاندار به طبس

تحول محسوس در طبس چگونه محقق می‌شود؟

استاندار تازه‌منصوب خراسان جنوبی پیش‌تر گفته است که می‌خواهد تحولی محسوس در شهرستان طبس ایجاد کند؛ اما اینجا این سؤال مطرح می‌شود که تحقق چنین تحولی چگونه ممکن است.

تحول محسوس در طبس چگونه محقق می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، وجه‌اله خدمتگزار استاندار تازه‌منصوب استان خراسان‌جنوبی به همراه تعدادی از مدیران کل استان، امروز به شهرستان طبس سفر می‌کند.

این نخستین سفر خدمتگزار به شهرستان طبس پس از انتصابش به‌عنوان استاندار خراسان‌جنوبی است.

برنامه‌های سفر استاندار به طبس شامل شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان طبس، سخنرانی در جمع مردم پس از نماز ظهر و عصر در محل مسجد جامع شهر طبس و شرکت در جلسه‌ای با حضور برخی از صنعت‌گران است.

شهرستان طبس کمتر از هشت ماه است که به استان خراسان جنوبی پیوسته است و به همین دلیل طبسی‌ها انتظار توجهی ویژه و مشاهده تحولی محسوس در طبس را دارند که البته استاندار نیز در نخستین روز انتصابش گفته بود: مردم شهرستان طبس پس از الحاق به خراسان جنوبی منتظر یک تحول عمده بودند که من این حق را برای شهرستان طبس مسلم می‌دانم و تلاش خواهم کرد تا این توقع به‌جای طبسی‌ها محقق شود.

اما اکنون این سؤال به ذهن خطور می‌کند که تحول محسوس در طبس چگونه محقق می‌شود و استاندار برای نیل به این هدف باید دقیقاً پیگیر چه موضوع‌هایی باشد.

وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متعدد و متنوع در شهرستان طبس به‌ویژه در زمینه ذخایر معدنی بر کسی پوشیده نیست اما شاید تاکنون آن‌طور که شایسته است برای بهره‌برداری مطلوب از این ظرفیت‌ها و نیز ایجاد صنایع وابسته اقدام نشده است.

اکنون یکی از مهم‌ترین معضل‌های شهرستان طبس موضوع بیکاری است که احمد طالبیان‌مقدم معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس نیز اخیراً نرخ بیکاری در این شهرستان را 14 درصد اعلام کرده است. به‌نظر می‌رسد اگر استاندار در راستای بهره‌گیری مطلوب‌تر از ظرفیت‌های معدنی طبس و نیز ایجاد صنایع وابسته پیگیری و توجه ویژه‌ای داشته باشد و برای این منظور تسهیلات مناسب در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و بروکراسی اداری مربوطه هم کاهش یابد، تأثیر بسزایی در اشتغال‌زایی شهرستان طبس داشته باشد و شاید تا حدی سبب تحول محسوس نیز بشود.

علاوه بر این، تحقیقات اکتشافی اولیه، وجود ذخایر نفت و گاز به میزان قابل‌توجه در شهرستان طبس را تأیید کرده است، اما ظاهراً برای ورود به عملیات بهره‌برداری از این ذخایر مشکلاتی وجود دارد که شاید مهم‌ترین دلیل کم‌توجهی نسبت به این موضوع، اولویت دولت برای بهره‌برداری از ذخایر نفتی مشترک در نقاط مرزی بوده است.

اما از آن جا که این ذخایر ظاهراً بسیار غنی است، ضرورت دارد تا نگاهی فراگیرتر به بهره‌مندی از این ظرفیت صورت گرفته و در راستای اجرای عدالت اجتماعی، بهره‌برداری از ذخایر منطقه محروم طبس نیز در دستور کار قرار گیرد. در واقع بهبود وضعیت اشتغال و توسعه شهرستان طبس، تصمیم‌گیری جدی دولت برای ورود به عملیات بهره‌برداری از ذخایر نفت و گاز موجود در این شهرستان را می‌طلبد.

از موضوع صنعت و اشتغال که بگذریم، برخی خدمات عمومی در طبس به‌ویژه در حوزه بهداشت و درمان نیز مستلزم توجه بیشتری است؛ ضمن اینکه شهرستان طبس با داشتن وسیع‌ترین حوزه راهداری کشور اما دارای جاده‌هایی بسیار نامطلوب است که رسیدگی بیشتری می‌طلبد.

اما شاید حیاتی‌تر از همه، موضوع بحران جدی آب در شهرستان طبس است که حتی به گفته کارشناسان مربوطه در صورت عدم انتقال آب به طبس، تداوم حیات در این منطقه در آینده نزدیک با خطر جدی مواجه خواهد شد که باز هم به گفته کارشناسان در این راستا اجرای خط دوم انتقال آب سرشاخه‌های کارون به استان یزد و امتداد آن تا شهرستان طبس، بهترین راهکار برای رفع بحران کم‌آبی در طبس است؛ موضوعی که ظاهراً با جدا شدن شهرستان طبس از استان یزد دارد کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شود.

اما بگذارید کمی از توقع‌مان کم کنیم! از همه این موارد که بگذریم، در قالب مصوبه الحاق شهرستان طبس به استان خراسان جنوبی، موضوع ارتقای فرمانداری طبس به معاونت استانداری و فرمانداری ویژه نیز به تصویب رسیده است، اما تاکنون جز تغییر تابلو فرمانداری طبس که تنها در حد تغییر عنوان بوده، اختیارات و امتیازهای بیشتری برای معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس درنظر گرفته نشده است.

برخی ادارات دولتی شهرستان طبس نیز به معاونت اداره کل ارتقا یافته‌اند که آن‌طور که بررسی شده ظاهراً برای این ادارات هم تاکنون اختیارات اضافه‌ای در نظر گرفته نشده است.

شاید حداقل انتظار مردم طبس برای احساس تحول، عملی شدن اختیارات و امتیازهای معاونت استانداری و فرمانداری ویژه و همچنین ادارات ارتقاء یافته به معاونت اداره کل باشد.

به امید احساس تحول در طبس...

----------------------------

نویسنده: مجید عصاری

---------------------------

انتهای پیام/90001/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول