اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پالایش عزاداری‌ها از شبهات / عزاداری سنتی، سنتی پسندیده

باید عزاداری‌ها را از شبهات دشمن پالایش کرده و مراقب رد پای آنان در مراسم عزاداری محرم که با هدف ایجاد انحراف صورت می‌گیرد بود.

پالایش عزاداری‌ها از شبهات / عزاداری سنتی، سنتی پسندیده

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محرم، یادآور حماسه امام حسین(ع) و 72 تن از یاران وفادارش است که با ایثار خود برای قرن‌های بعد درس آزادگی و گذشت را برجای گذاشتند.

حماسه امام حسین(ع) یک دانشگاه است که هنوز بعد از گذشت سالیان دراز حرف‌های نگفته زیادی دارد که باید از آن پرده برداشته شود.

این روز‌ها مردم خود را برای عزاداری کاروان کربلا آماده کردند و لباس‌های مشکی را به تن کرده و شهر را در غم از دست دادن مولای خود، سیاه‌پوش کرده‌اند.

هر گروه و هیئتی به شکلی در هر کوی و برزن به سبک و سیاق خود، برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند اما در این میان آنچه مورد توجه است تلاش دشمن برای نفوذ فرهنگ خرافی درون فرهنگ عاشورا است.

با توجه به اینکه شیعه با اهل بیت(ع) عجین شده، دشمن از این فرهنگ می‌ترسد و سعی دارد تا با وارد کردن برنامه‌ها و فرهنگ‌های خرافی این سنت دیرین شیعه را تحت شعاع منافع خود قرار دهد.

همین موضوع یکی از خطرناک‌ترین آسیب‌هایی است که عزاداری برای امام حسین(ع) را تهدید می‌کند.

وارد شدن خرافات و افراط و تفریط در مراسم عزاداری عاشورا یکی از تهدید‌هایی است که باید به آن پرداخته شود.

در گذشته عزاداری به این شکل بود که مردم در تکیه‌ها جمع می‌شدند و به عزاداری می‌پرداختند و یا به شکل نمادین گروه‌های نمایشی وقایع کربلا را برای مردم به تصویر می‌کشیدند.

هدف در این نوع عزاداری، رساندن پیام عاشورا به مردم بود و بس....

در گذشته عزاداری اباعبدالله حسین(ع) سنتی برگزار می‌شد و با تمام سادگی خود، مفهوم عاشورا را به سادگی اما عمیق، انتقال می‌داد.

اما در چند سال اخیر در گذر زمان نوع عزاداری‌ها تغییر کرده و در برخی مواقع افراط و تفریط‌هایی در آن می‌شود.

در همین خصوص با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان به گفت‌وگو نشستیم.

حجت‌الاسلام علی دشتکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه برای داشتن یک جامعه ایده‌آل و اسلامی باید راه امام حسین(ع) را پیمود، ادامه داد:

وی گفت: محوریت اصول و ارزش‌های الهی ـ اسلامی از طریق تبیین فرهنگ عاشورا صورت می‌پذیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان بیان منبری و شفاهی را یکی از راهکارهای انتقال فرهنگ عاشورا دانست و ابراز داشت: با استفاده از هنر، شعر و مداحی نیز می‌توان در این زمینه وارد عمل شد.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای وارد کردن خرافه در فرهنگ عاشورا ابراز داشت: مبلغان و مداحان، بایستی به اهمیت موضوع توجه کرده و در این زمینه با تخصص لازم در راستای مقابله با این وضعیت کوشا باشند.

دشتکی ابراز داشت: در بحث شعر و مداحی ابتدا باید به فارسی و عربی تسلط داشت زیرا تا به مباحث ادبی تسلط پیدا نکنیم ورود آسیب‌های محتوایی را احساس نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: پیشگیری از آسیب‌ها و انحرافات در گرو تسلط کامل بر اوضاع تاریخی است، پس باید مداحان و مبلغان  به امور دینی و نهضت حسینی تسلط کامل داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان یادآور شد: برخی از موضوعات هم در بحث شکلی عزاداری است که باید مورد توجه باشد.

وی گفت: مداحان و مبلغان باید برای جلوگیری از آسیب‌ها و انحرافات سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند.

مهدی روحی یکی از مداحان اهل بیت(ع) نیز اظهار داشت: دستگاه امام حسین(ع) آنقدر قداست و عظمت دارد که یکی از تاثیرگذارترین مباحث فرهنگی در جامعه بوده است.

وی بیان داشت: به همین دلیل دشمنان همیشه سعی کردند با ورود به این موضوع ایجاد فتنه‌هایی در خصوص ایجاد خرافات به دنبال ایجاد این دستگاه خدشه وارد کنند.

این مداح اهل بیت تصریح کرد: دستگاه اهل بیت(ع) آنقدر زیبا و پاک است که اگر لکه‌ای بر آن بیفتد به راحتی قابل مشاهده است به همین دلیل کوچکترین آسیب وارده به این دستگاه، بسیار زود مشهود می‌شود.

وی با اشاره به ورود برخی خرافات‌ها به عزاداری‌ها تصریح کرد: اما با وجود همه این مسائل هیچ وقت از کیفیت این حرکت فرهنگی کاسته نشده است.

روحی با بیان اینکه مداحی یک هنر است، ادامه داد: نوآوری‌ها باید بر اساس سنت‌ها باشد.

وی گفت: بسیاری از مداحان با استفاده از نوآوری‌های خوب و با رعایت خط قرمزها قشر جوان را بیشتر به این مجلس جذب می‌کنند.

با گذر زمان نهضت حسینی در بین نسل‌های جوان و نوجوان پرشورتر می‌شود و همین مسئله نیز باعث می‌شود تا دشمنان به این بخش توجه جدی داشته باشند تا با ورود انحراف و خرافات به آن خدشه وارد کنند، پس باید مراقب بود.

گزارش از فاطمه جانی

انتهای پیام/89007/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول