اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آذربایجان؛ نبض طپنده عزاداری‌های حسینی

نطقه پهناور آذربایجان به خاطر برخورداری و برگزاری آئین‌ها و رسوم ماندگار خویش که به پشتوانه غم‌ها و شادی‌های مردمانش تکوین یافته زبانزد خاص و عام است.

آذربایجان؛ نبض طپنده عزاداری‌های حسینی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اخلاص و صداقت در برپایی آئین‌های عزاداری سید الشهدا سبب شده تا مردم گوشه و کنار جهان نگاه ویژه‌ای به آئین‌های مذهبی و ملی مردمان این سرزمین داشته باشند.

مراسم عزاداری مربوط به ایام محرم که در سالگرد شهادت سرور و سالار شهیدان همه ساله در جای جای این منطقه برگزار می‌شود از جمله آیین‌های فرهنگی است که با روح و روان و جسم مردمانش عجین گشته است.

بدین منظور باید آذربایجان و تبریز را قلب طپنده‌ دنیای تشیع، سلسله جنبان حرکت عظیم دستجات حسینی دانست. نبض تشیع علوی، حب‌علی و عشق حسینی و  خاندان اهل بیت عصمت و طهارت در قلب آذربایجان می‌طپد این را می‌توان از اشک و آه مردمانش، از نوحه‌های جانسوز مداحانش، از آواهای ماندگار کربلائی و از دستجات بلند سینه‌زنی و زنجیرزنی به نظاره نشست.

مردم ولایتمدار آذربایجان، از فردای روز غدیر خم خود را آماده حلول ماه محرم الحرام می‌کنند.

به عقیده بسیاری، فراموشی و عدم درک پیام غدیرخم، آبشخور حادثه کربلا بوده است  بنابراین با برافراشتن پرچم های سیاه از فردای روز غدیر خم در محلات، تکایا و جلوی مساجد، به پیشواز این ماه می‌روند.

مراسم «طشت گذاری و احرام‌بندی» از جمله همان آیین‌های اختصاصی است که بنیانگذار اصلی آن مردم آذربایجان هستند.

به گواه مردم کشورمان، عزاداری مردم آذربایجان و شهر تبریز، حال و هوای دیگری دارد.

صداقت در نوحه خوانی، ظرافت در مرثیه سرایی، معنویت در عزاداری و تنوع در تضرع مردم آذربایجان خود کتاب قطوری است در شرح دلدادگی و سرسپردگی مردم این خطه به آستان حضرت سید الشهدا(ع).

در طلیعه مراسم عزاداری نیز، نوحه ها و مرثیه های ویژه ای خوانده می شود. این مراسم شامل برپا کردن تکیه ها، برافراشتن علم ها و بیرق های سرخ (به نشانه شهادت)، سبز (به نشانه تشیع) و سیاه (به نشانه ی عزاداری) است. هر روز رفته رفته با نزدیک شدن به ماه محرم، و متعاقب آن تاسوعا و عاشورای حسینی، تنوع و زمان برپایی مراسم نیز افزایش می یابد.

یکی از مهمترین آئین های عزاداری در آذربایجان، بر پایی دستجات «شاه حسین گویان» است. این مراسم تقریباً درهمه شهرها و روستاهای آذربایجان برگزار می‌شود. در این نوع عزاداری جمعی از مردان از پیر و جوان گرفته تا میانسال و کودک، شانه در شانه هم قرار گرفته و در صف‌های طویل، طول خیابان و محله را طی می‌کنند. یکی از اعضای هیات با  استفاده از بلندگوهای سیار اشعار مذهبی، مداحی‌ها و نوحه‌های جانسوز را با آهنگ‌های دلنشین و حماسی قرائت می‌کند و شاه‌حسین گویان  جواب می دهند. حرکت آرام و طولی این دسته به همراه چراغ‌ها و فانوس‌هایی که در میان جمعیت روشن است، همواره عظمت دلسوختگان حسین را در اذهان متبادر می‌سازد.

در برخی دستجات، از طبل های بزرگ و کوچک و سنج و شیپور برای حفظ ریتم آهنگ نوحه ها استفاده می شود. و در برخی از دستجات، از چوب های بزرگی در دست استفاده می‌شود و با حرکت دادن سریع آن شاه‌حسین گویان، آمادگی خود را برای حضور در رکاب امام (ع) و جنگ با دشمنان اعلام می دارند.

در برخی از دستجات نیز نه از طبل و سنج خبری است و نه از چوب دستی ها. بلکه آئین شاه حسین گویان به همان حرکت طولی و شانه به شانه هم و نوحه سرایی و سینه زنی بسنده می‌شود.

مراسم شاه حسین گویان بسیاری از محلات به لحاظ عظمت، بزرگی دسته ها، تعداد افراد، توانایی نوحه خوانان، تنوع و سوز مرثیه ها، از شهرت بالایی در بین مردم  برخوردار است. به عنوان مثال هیئت های: کوچه باغ، تپلی باغ، اهراب، مارالان، قره آغاج و... برای خود اسم و رسمی داشته و از سابقه ای طولانی برخوردارند.

این مراسم، در شب‌های دهه اول محرم به اوج خود می‌رسد و تا صبح تاسوعا و عاشورا ادامه می‌یابد. بر طبل کوبیدن و چنین حرکت‌های تند و ریتمیک تا ظهر عاشورا تداوم می‌یابد و بعد از آن تقریباً به پایان می‌رسد. از بعد از ظهر عاشورا،  مراسم خیابانی و عزاداری‌های محله‌ای، به داخل مساجد منتقل می‌شود. معدود دستجات هم، به نشانه عزاداری و سوگواری از حادثه کربلا، با پای برهنه، آغشته کردن لباس خود با گِل و کاه گل، زمین گذاشتن طبل، چوب و سنج و بیرق های رنگی، به مراسم ظهر عاشورا، نور مضاعف می‌بخشند.

یکی از مهمترین نوحه‌های ذکر شده در هیئت‌ها، شعر زیبای استاد شهریار است که چنین سرود:

حسینه یئرلر آغلار گویلر آغلار

بتول و مرتضی پیغمبر آغلار

(زمین و آسمان در عزای حسین می گریند، بتول و مرتضی و پیغمبر می‌گریند)

و یا این جمله بیشتر به گوش می رسد:

هانسی گروهون بئله مولاسی وار؟!

شیعه لرین حضرت عباسی وار؟!

(کدامین گروه چنین مولایی دارند؟! شیعیان مولایی چون حضرت عباس دارند)

در همین ایام، زنان و دختران آذربایجان نیز، با برپایی مجالس عزاداری و نوحه‌خوانی در منازل شخصی‌ خویش در این آئین‌ها، شرکت می‌کنند.

آئین شبیه خوانی

یکی از زیباترین و پراحساس‌ترین آئین‌هایی که در جای جای آذربایجان برگزار می‌شود مراسم شبیه خوانی و تعزیه‌گردانی است که عمدتاً در روز عاشورا و گاهی در روز تاسوعا و حتی اربعین حسینی ( به عنوان نمونه در شهرستان تسوج) برگزار می‌شود.

مطابق سنت برجای مانده از سال‌های دور، گروهی از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت با پوشیدن لباس‌های رنگی و بر پا داشتن خیمه‌های ویژه، حماسه عاشورا را بازسازی می کنند. گروهی لباس قرمز پوشیده و در نقش سپاهیان عمر سعد و شمر ظاهر می‌شوند و برخی دیگر، نقش یاران امام حسین(ع)  را ایفا می‌کنند. عبارات شعرگونه و موزون و تعزیه ها و گفتگوهای میان یاران حضرت سید الشهداء و لشکریان کفر، یکی از زیباترین صحنه‌ها و تابلوهای رزمی، و نشانگر ایثار و شهادت طلبی امام و مظلومیت خاندان او و شقاوت قاتلان است.

در برخی شهرها و روستاها، با بهره‌گیری از صحنه های بدیع و ابتکاری و اشعار، نوحه‌ها و  مرثیه‌های سوزناک، شور وصف ناپذیر ارادت به اباعبدالله الحسین در بهترین ردیف و قافیه به سرایش در می‌آید.

احسان و نذورات عاشورایی

قربانی کردن گوسفند و احسان و صدقه دادن و ادای نذر، از معنوی‌ترین آئین‌های مردم آذربایجان است. پخش ناهار و نان و چای و شربت و شله زرد و سایر خوراکی‌ها، اهدای تجهیزات مربوط به آئین شبیه خوانی، لوازم مورد نیاز دسته‌جات و مساجد و هیئت‌ها همه و همه, در این ماه عزیز رونق می‌گیرد. نذرها و نیازها، به همراه دست‌های دعا، شفاعت طلبی و دست به دامن شدن‌ها، اینک بعد از 1400 سال از آن حماسه عظیم، گویای این نکته است که هنوز خون ایثار و آزادگی در برابر ذلت و تسلیم در کالبد جامعه اسلامی، جریان دارد.

قیام حسین(ع) حرکت ابا عبدالله و حماسه کربلا، زیباترین تصاویر، ماندگارترین روایت، موزون ترین شعر عشق و گویاترین تابلوی معرفت و قرب الی الله است که همواره در رگ‌های مردم آذربایجان و ایران زمین جریان خواهد داشت.

.............................

نگارنده: محمد امین خوش‌نیت

............................

انتهای پیام/60001/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول