اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ماه عزاداری حسینی صورت می‌گیرد

عزاداری خیابانی و شبانه، رسم دیرین مردم خلخال

در ماه ماتم حسینی عزاداری شبانه و خیابانی شاهحسین (شاخصی) یکی از رسومات خاص عزاداری در خلخال است.

عزاداری خیابانی و شبانه، رسم دیرین مردم خلخال

حال و هوای شهرمان بوی محرم می‌دهد و نوید از تکرار بوی عطش، دلدادگی و شجاعت و حادثه پر تکرار عزاداری امام حسین و یارانش.

هر چند اگر در رسانه‌ها این عزاداری‌ها را ببینیم می‌توان در عصر کنونی از متنوع‌ترین دریچه‌ها مراسمات خاص عزاداری را دید اما دیگر در خانه نمی‌توان نشست، عشق به حسین، بوی محرم و اینکه یک سال دیگر محرمی دیگر از راه رسیده است، اگر حتی هوا هم مساعد نباشد مهم نیست، مهم دل بستن به آستان عبودیت و بندگی و فیض بردن از دامن پاک و بخشنده حسینی است.

ماه محرم با همه سنگینی سوگ از دست دادن سومین امام شیعیان جهان با برگزاری آیین‌های خاص عزاداری در خلخال آغاز شد و ادامه می‌یابد.

عزاداری در محرم حسینی نشان از اعتقاد دیرینه مردم خلخال دارد و چند روز قبل از محرم مردم خلخال در قالب دستجات و هیئت عزاداری خود را آماده استقبال از ماه عزای حسینی می‌کنند در این میان برپایی ایستگاه‌های صلواتی که به صورت خودجوش در بین اهالی رایج است حال و هوای دیگری به خیابان‌های خلخال بخشیده است.

 

بعد از ظهر هر روز دستجات عزاداری از مساجد شهر خلخال در مسیر خیابان‌های معلم و میدان مسجد جمعه و میدان آزادی شهر خلخال که محل اصلی تجمع مردم است جمع شده و یکدل و یکصدا به عزاداری می‌پردازند.

و اما به یاد شب‌های کربلا و بزرگ قافله سالار صحرای نینوا مراسم شاه حسین در خلخال و روستاهای خلخال یکی از رایج‌ترین رسومات مردم در عزاداری‌ها محسوب می‌شود.

از شب گذشته مراسم شاه‌حسین که در زبان محلی و ترکی به آن «شاخصی» گفته می‌شود از مساجد محلات مختلف خلخال که با حضور گسترده جوانان برگزار می‌شود عزاداری‌ها شکل گرفته و ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، دستجات بزرگتر از مساجد بزرگ شهر خلخال که عمدتاً از مسجد شهیدلر، مسجد جامع و مسجد جمعه و سایر مساجد اطراف شهر خلخال به میدان مسجد جمعه و میدان آزادی می‌رسد گاهاً طول دسته به کیلومترها می‌رسد و ایستگاه‌های صلواتی در مسیر دستجات نیز با چای داغ و شیر و خرما از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

در این میان دیگر هیچ کس رنگی ندارد، همه یک رنگ شده‌اند، دل‌ها همه یک مرید دارد، همه اهالی خیره به نگاه فیض و کرم صاحب ماه محرم داشته و با توسل جستن با عزاداری‌ها انتظار گوشه چشمی از این آستان دارند.

این رسم در روستاهای شهر خلخال نیز رایج بوده و مراسم شاخصی در روستای اندبیل، گورانسراب، خوجین، علی‌آباد همزمان با مرکز شهر انجام شده و بعضاً اهالی شهر برای دیدن این سنت قدیمی عزاداری به روستاهای شهرستان نیز سفر می‌کنند.

عزاداری اهالی خلخال به لحاظ شیوایی و رسوم خاص خود موجب شده است که مسئولان نیز در سال‌های اخیر توجه بیشتری به امر ساماندهی دستجات عزاداری و مراسمات تجمعی در شهرستان خلخال داشته و یکی از بارزترین این مراسمات مراسم هفت محرم سالروز تجمع حسینیان خلخال همزمان با تقویم تاریخی و بسته شدن آب بر روی قافله کربلا بود که به صورت گسترده در سال گذشته برگزار می‌شود و امسال نیز با تلاش مسئولان اجرایی و فرهنگی شهرستان خلخال اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، طبق سنت قدیمی در خلخال و نزدیک شدن ماه محرم و عزاداری‌های پرشور مردم اهالی خلخال سعی دارند هر جای ایران که باشند در ماه محرم در زادگاه خود در شهر و روستا و مسجد محله خود باشند و به عزاداری بپردازند و این حضور موجب شده که گردشگری مذهبی در شهرستان خلخال نیز رونق یافته و مراسمات عزاداری این شهرستان به علت رسیدن به روزهای پایانی دهه اول محرم اوج بیشتری یافته و در روزهای تاسوعای حسینی و عاشورا به نهایت اوج خود می‌رسد.

با توجه به اهداف مهم اداره تبلیغات اسلامی و اعزام مبلغان دینی و روحانیون به روستاها در راستای ترویج شعائر اصیل اسلامی و مذهبی دین مبین اسلام در روستاهای نزدیک خلخال به دلیل حضور روحانیون در مساجد روستا اهالی در مساجد نیز حاضر شده و از سخنرانی و آموزه‌های دینی و مذهبی فیض می‌برند.

از اولین روز آغاز ماه محرم حضور گسترده و فعالیت مسئولان در شهرداری و شورای اسلامی در کنار نیروهای نظامی و انتظامی در شهرستان خلخال برای برقراری نظم و امنیت و ترافیک نیز به چشم می‌خورد.

این نیروهای تلاشگر نیز در کنار سایر اقشار نقش عمده در برقراری نظم دستجات عزاداری و برپایی عزاداری به نحو احسن داشته و وقتی اهالی دور از منزل و موطن خود هستند این نیروها وظیفه پاسداری از اماکن عمومی و منازل و شهر را بر عهده دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، از امروز نذورات و احسانات مردمی در خلخال نیز آغاز شده و مردم طبق آیین‌های گذشته خلخال با پخت غذاهای گرم از مردم و اهالی پذیرایی می‌کنند.

==========================

گزارش و عکس از : سید مصطفی مرادخانی

==========================

انتهای پیام/62008/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول