اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت ‌الله نوری همدانی:

انقلاب اسلامی عقب‌ماندگی‌های علمی این کشور را جبران کرد

مرجع عالیقدر عالم تشیع گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و به همت جوانان این کشور بسیاری از عقب‌ماندگی‌های علمی، تحقیقی و پژوهشی این سرزمین و خلأهای پیش آمده برطرف شد.

انقلاب اسلامی عقب‌ماندگی‌های علمی این کشور را جبران کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان اردبیل، آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار با جمعی از معلمان و فرهنگیان در اردبیل اظهار داشت: مراکز آموزشی و علمی باید در جهت احیای عظمت علمی اسلام و مسلمانان حرکت کنند.

وی تصریح کرد: فضای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید یک فضای اسلامی باشد و در این فضاها باید افرادی تعلیم داده شوند که بتوانند در آینده‌ای نزدیک عظمت علمی اسلام را احیا کنند.

آیت الله نوری همدانی خاطر نشان کرد: دین مقدس اسلام در زمان جاهلیت ظهور کرد و امتی تشکیل شد که بهترین امت‌های جهان بوده که از افراط و تفریط به دور بودند.

این مسئول اضافه کرد: در زمان تأسیس چنین امتی اروپا غرق جاهلیت بود و آمریکا اصلاً وجود نداشت و این موضوع تمدن اسلام و تقدم علوم اسلامی را بر تمدن امور غیر‌ اسلامی مقدم می‌سازد.

وی بیان کرد: در زمان صدر اسلام در کل اروپا یک کتابخانه وجود نداشت اما کتابخانه‌های کشورهای اسلامی از جمله بغداد و قاهره پر از کتاب‌های علمی و پژوهشی در تمامی زمینه‌ها بود.

مرجع عالیقدر شیعه یادآور شد: شیعیان علوم اسلامی را پی‌‌ریزی و پایه‌گذاری کردند که این یک افتخار برای اسلام و مسلمانان است که عظمت اسلام را به نمایش می‌‌گذارد.

آیت الله نوری همدانی در توصیه‌ای خطاب به نخبگان و دانشجویان ادامه داد: نخبگان و دانشجویان نباید عظمت و قدرت صدر اسلام را فراموش کنند و باید بدانند که چرا مسلمانان رفته رفته دچار عقب‌افتادگی شده‌اند و چه نقشه‌های شومی در این راه توسط دشمنان اسلام به کار گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام شش اصل را برای پیشرفت و ترقی تمدن معین کرده است، گفت: اصل اول علم است که پیامبر اکرم (ص) فرا گرفتن علم را بر کلیه زنان و مردان مسلمان واجب و لازم کرده است.

آیت الله نوری همدانی افزود: اصل دوم ایمان و اعتقاد به ارزش‌ها و اصول است که قرآن کریم می‌‌فرماید هرگز به خود سستی راه نداده و هرگز احساس ناامیدی نکنید و همواره به خدا امید داشته باشید.

وی با بیان اینکه اصل سوم حکومت اسلامی است، اظهار داشت: تمام قدرت، سیاست، اقتصاد و علم یک مملکت به قوی بودن حکومت آن برمی‌‌گردد که این در حکومت اسلامی باید یک رهبر عالم، فقیه و توانمند سکانداری جامعه را بر عهده داشته باشد.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: اصل چهارم وحدت و اتحاد است که باید مسلمانان با هم اتحاد داشته باشند و نگذارند نفاق و تفرقه بین آنها ایجاد شود و قرآن همواره تأکید می‌‌کند که مسلمانان هرگز با هم وارد اختلاف نشوند.

وی خاطر نشان کرد: اصل پنجم قدرت جهادی و نظامی است که باید به قدری قوی و محکم باشد که دشمن همیشه از این مسئله رعب و ترس داشته باشد و خشونت را درک کند.

این مرجع عالیقدر شیعیان اصل ششم را اعتراض و ایستادگی شدید در مقابل دشمنان اسلام بیان کرد و ادامه داد: قرآن می‌‌فرماید هرگز سلطه‌پذیر نباشید و با سلطه‌گران با زبان نرم صحبت نکنید که این امر موجب می‌‌شود دشمنان به شما تسلط نیابند.

آیت الله نوری همدانی اضافه کرد: متأسفانه با گذر زمان این شش اصل را دشمنان از اسلام گرفتند و کم کم مسلمانان هم از علم عقب افتادند و هم دچار فقر اقتصادی شدند که جهل و نادانی ریشه همه عقب‌ماندگی‌‌هاست.

وی بیان کرد: نتیجه غرب‌زدگی این است که مسلمانان به بهانه روشنفکر شدن دین و اعتقاد خود را از دست داده‌اند و این امر موجب شده ایمانشان به خدا ضعیف شود.

آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: امروزه تقریباً همه حکومت‌های اسلامی دست ‌نشانده غرب و آمریکا هستند و کسانی که در کشورهای اسلامی حکومت می‌‌کنند زیر سیطره و فرمان غرب و آمریکا هستند.

مرجع عالیقدر تشیع با اشاره به اتفاقات کشور سوریه نیز گفت: چرا دشمنان در سوریه جنگ به راه انداخته‌اند؟ جواب این سئوال این است که سوریه هم مانند ایران در برابر صهیونیست‌ها مقاومت می‌‌کنند.

وی با اشاره به فضای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی افزود: فضای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید یک فضای اسلامی باشد و در این فضاها باید افرادی تعلیم داده شوند که بتوانند در آینده‌ای نزدیک عظمت اسلام را برگردانده و پاس دارند و هدف همه ما این است که یک مملکت قوی و سرشار از نخبگان و دانشگاهیان داشته باشیم.

آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: هدف نهایی نهادهای آموزشی، پرورشی و دانشگاهیان باید ساختن افراد در جهت بازیابی دوباره مجد و عظمت تمدن اسلامی باشد.

وی تصریح کرد: مطالب درسی باید در راستای ترغیب آینده‌سازان برای جبران عقب‌ماندگی‌ها تنظیم شود.

این مرجع عالیقدر شیعیان خاطر نشان کرد: در زمانی که اروپا غرق در جهالت و آمریکا هنوز به وجود نیامده بود دین اسلام در زمان جاهلیت در میان مردم غرق در نادانی طلوع کرد و به دنبال آن امتی تأسیس شد که بهترین امت‌های جهان نام گرفت، امتی که از افراط و تفریط به دور و مجهز به مادیت و معنویت بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مرجع عالیقدر شیعیان اضافه کرد: تمدن اسلامی و امت مسلمان آن روز منحصر به فرد بود و شاهد آن وجود بسیاری اصطلاحات عربی در علوم متداول آن دوران مانند علم تشریح، حساب، هندسه، شیمی و هیئت است.

وی بیان کرد: اسلام زمانی توفق یافت که دو قدرت ایران، روم و نیز یهودیت و مسیحیت بر جهان سلطه داشتند و در حالی یک کتابخانه در اروپا نبود، زکریای رازی‌ها، ابن‌سیناها و بیرونی‌ها نشان از تمدن و برتری اسلام بر سایر تمدن‌ها داشت.

این مرجع عالیقدر شیعیان با بیان اینکه امروز باید بیاندیشیم که چگونه به این وضعیت رسیدیم، تشریح کرد: دین اسلام شش اصل کسب علم، ایمان به ارزش‌ها، داشتن حکومتی مقتدر، وحدت و اتحاد بین مسلمانان، حفظ قدرت جهادی و نظامی و احتراز از انفعال در برابر دشمنان را برای کسب عظمت برشمرده است.

وی بیان کرد: پس از رحلت رسول اکرم (ص) حاکمانی که به دنبال امیال دنیوی بودند، عامل فقر فرهنگی و اقتصادی مسلمانان شدند در کنار این اروپا پیش از پذیرش، دانشجویان را در انجمن‌های فراماسونری شست‌وشوی مغزی می‌دادند.

آیت الله نوری همدانی یادآور شد: پس از تربیت غربی افراد در قالب روشنفکر اعتقاد خود را از دست داده و ارزش‌ها را به تمسخر گرفته و تبلیغ جدایی دین از سیاست می‌کردند، آن هم دینی که در تمام ابعاد نقشه راه ارائه می‌دهد.

این مرجع عالیقدر شیعیان ادامه داد: این مسائل امروز هم ادامه دارد و حکومت‌های دست نشانده ابهت خود را در همنشینی با سران غربی می‌بینند در حالی که آنها به دنبال اختلاف‌افکنی مذهبی، نژادی و قومی بین مسلمانان هستند که مثال بارز آن خلق مسلک‌های خرافی و ساختگی بهاییت و وهابیت است.

وی همچنین گفت: امروز شاهدیم پول‌های نفت کشورهای عرب منطقه پای اختلاف‌ها هدر می‌رود، نمونه بارز آن سوریه است که عده‌ای قصد دارند با حذف سوریه مقاومت در برابر صهیونیسم و سلطه را کاهش دهند.

نوری همدانی برخورد انفعالی با مسائل و احتراز از برخورد انقیادی با تهاجم نظامی، فرهنگی و رسانه‌ای را از دیگر آفت‌های امت اسلامی عنوان کرد و افزود: علوم انسانی ما همچنان برگرفته از غرب است ولی فرهنگ ما برخلاف تفکر انسان محوری آنها، خداشناس و حق‌شناس است.

این مرجع عالیقدر شیعیان تصریح کرد: این تفاوت دیدگاه‌ها در حقیقت وجه تمیز اسلام با سایر مسلک‌هاست و عدم توجه به این مسائل موجب شد تا با وجود همه دستاوردهای اسلام و مسلمانان انحطاط کنونی به وجود آید که مواجه با این امر و بازگشت به ابهت صدر اسلام برعهده دانشگاهیان است.

انتهای پیام/62001/ک/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول