اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه ماه محرم صورت می‌گیرد

برگزاری آیین خاص عزاداری در روستای خوجین خلخال

در آستانه ماه محرم آیین خاص عزاداری در روستای خوجین خلخال برگزار و مراسم طشت‌گذاری انجام شد.

برگزاری آیین خاص عزاداری در روستای خوجین خلخال

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عصر امروز در آستانه ماه محرم اهالی ولایی و مذهبی خلخال با آیین‌های خاصی به استقبال محرم رفته و با پر کردن طشت‌های عزاداری از منزل سید آغاسی مرحوم، سید جلیل‌القدر و مورد احترام در روستای خوجین و عزاداری در کنار آن مراسمات محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان در شهرستان خلخال آغاز می‌شود.

در روستای خوجین خلخال طبق سنت قدیمی عزاداری‌ها از مقابل عباسیه بزرگ خوجین شروع و با راه‌اندازی دستجات سینه‌زنی، زنجیر‌زنی و نذر و قربانی در مقابل دستجات رونق می‌گیرد.

 

عزاداران پس از عبور از محلات مختلف روستا دستجات را طبق یک آیین قدیمی به منزل سید آغاسی مرحوم که مورد احترام اهالی بوده، می‌برند و در آنجا پس از پر کردن طشت‌ها از آب در کنار آن یکپارچه به عزاداری می‌پردازند.

عزاداران در گفت‌و گو با خبرنگار فارس اردبیل، در مورد چرایی و چگونگی برگزاری مراسمات محرم و آغاز آن از منزل سید آغاسی مرحوم گفتند: به لحاظ احترام خاص به خانواده سیدها و سید آغاسی که مورد احترام خاص اهالی شهرستان خلخال و شهرهای همجوار بوده این مراسم همه ساله از منزل این سید شروع می‌شود.

عزاداران اظهار داشتند: این رسم قدیمی در روستای خوجین از چندین دهه گذشته مرسوم بوده و مردم با احترام خاصی عزاداری‌ها را در روستای خوجین از منزل سادات شروع کرده و ادامه می‌دهند.

همزمان با عصر 13 آبان اهالی روستای خوجین از ساعت‌ها قبل در میدان عباسیه خوجین منتظر شروع مراسم ویژه استقبال از محرم در شهر خلخال بودند که با اجرای این رسم و آیین قدیمی رسماً عزاداری‌های ماه محرم در خلخال شروع و چهره شهر یکپارچه در سوگ غافله سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) سیاه‌پوش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امروز بیش از 150 رأس گوسفند در مقابل دستجات عزاداری در روستای خوجین ذبح شد که به گفته اهالی گوشت‌های قربانی در طی 10 روز محرم با دعوت از اهالی از آنها با غذای گرم پذیرایی می‌شود.

انتهای پیام/62008/ک40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول