اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه ماه محرم

ورامینی‌ها طشت‌گذاری کردند

مردم شهرستان ورامین با برگزاری آیین سنتی طشت‌گذاری به استقبال ماه محرم رفتند.

ورامینی‌ها طشت‌گذاری کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، مردم مومن، ولایی و همیشه در صحنه شهرستان ری ساعاتی پیش و در آستانه ماه محرم در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) خلخالی‌های مقیم ورامین که با مداحی استاد حمید سیف‌اله زاده برگزار شد، پیر و جوان و زن و مرد لباس سیاه بر تن کردند و با برپایی مراسم عزاداری در ماتم شهیدان دشت کربلا به سر و سینه زدند و فریاد یا حسین سردادند.

در این آیین سنتی، عزادارن حسینی با پیروی از اقدام امام حسین (ع) که در روز 27 ذیحجه آب مشک‌ها را در تشت‌ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب‏ کردند، طشت‌های پرآب بر سرگذاشتند و با حرکت در میان مردم عزادار به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی پرداختند.

آیین طشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک ایرانی است که جمع کثیری از مردم ترک زبان ایران، با این آیین عزاداری‌های محرم را شروع می‌کنند.

در این مراسم چند نفر از عزاداران حسینی کوزه‌ای بر دوش گرفته و دور مسجد حرکت کردند و بقیه نیز از پشت سر آنان حرکت کرده و نوحه خواندند.

در پایان این آیین سنتی، سیاه‌پوشان حسینی نذورات خود را در داخل طشت‌ها ریختند تا به واسطه انفاق آن‌ها، سفره‌های عزاداری سید و سالار شهیدان در ایام ماه محرم برپا شود.

مسئول فرهنگی شهرداری منطقه 2 ورامین در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران گفت: امام حسین(ع) علی‌رغم کمبود آب دستور می‌دهند طشت‌ها توسط آب‌های موجود در مشک‌ها پر شود که هم یاران امام حسین (ع) و هم سربازان حر از آن استفاده کنند و نیز احشام موجود در هر دو کاروان نیز سیراب شوند و این عمل نشان‌دهنده جوانمردی امام آزادمرد ما شیعیان است که حتی دشمنان خود را سیراب کردند.

محمد صمدی تصریح کرد: این مراسم در ابتدا تنها توسط مردم آذری زبان شهرستان اردبیل برگزار می‌شد اما در دهه‌های اخیر توسط مردم دیگر شهرستان‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته و امروز تبدیل به یکی از باشکوه‌ترین مراسم آغاز دهه محرم و فرهنگ عمومی مردم ایران شده است.

انتهای پیام/2462/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول