اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آسیب‌های عزاداری‌های حسینی

فرهنگ عاشورایی با طبل‌های 2 متری و برهنه ‌شدن ترویج نمی‌شود

استفاده از طبل‌های 2 متری، تمثال‌های منتسب به ائمه اطهار (ع) و عَلَم و همچنین برهنه شدن برای سینه‌زنی‌ها از جمله آسیب‌های جدی برای عزاداری‌های حسینی و مانعی جدی برای ترویج فرهنگ عاشورایی است.

فرهنگ عاشورایی با طبل‌های 2 متری و برهنه ‌شدن ترویج نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، استفاده از طبل‌های دو متری، ابزارآلات ناموزون موسیقی، تمثال‌های منتسب به ائمه اطهار (ع) و عَلَم و برهنه شدن برای سینه‌زنی‌ها از جمله آسیب‌های جدی برای عزاداری‌های حسینی و مانعی جدی برای ترویج فرهنگ عاشورایی است.

صدای پای محرم در کوچه پس‌کوچه‌های کرمان

صدای پای محرم در کوچه، پس‌کوچه‌های شهر کرمان شنیده می‌شود به محله‌ای که پا می‌گذاری خیمه‌ای برپا شده است و گهگاه صدای نوحه‌خوانی و موزیک عزا به گوش می‌رسد و حرکت برخی از هیئت‌ها هم در خیابان‌ها آغاز شده است.

عشق به امام حسین (ع) با ذره‌ذره وجود کرمانی‌ها آمیخته شده است و عشق به سیدالشهدا (ع) از کودکی در نهاد مردم دیار کریمان ریشه می‌دواند، آن‌گاه که مادران کرمانی در حالی که در آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان حضور دارند و بر مظلومیت حسین (ع) و خاندانش اشک می‌ریزند و در همان حال معنوی فرزند خود را در آغوش دارند.

آیین عزاداری اباعبدالله حسین (ع) در کرمان با شور و حال عجیبی برپا می‌شود، مردم در تکیه‌ها، حسینیه‌ها، مساجد و خانه‌ها گردهم می‌آیند و هر کدام برای برگزاری باشکوه این مراسم از دل و جان مایه می‌گذارند.

به طور معمول عزاداری‌ها در کرمان به سبک و سیاق سنتی برگزار می‌شود و مداحان با نفس‌های گرمشان مداحی می‌کنند و سینه‌زنی و زنجیرزنی هم انجام می‌شود، عاشقان و دل‌دادگان حسینی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا به شایسته‌ترین شکل ممکن برای این امام مظلوم عزاداری کنند.

برهنه شدن برای سینه‌زنی آسیب جدی عزاداری حسینی

اما طی سال‌های اخیر شاهد بروز آسیب‌های اندکی در برخی مجالس عزاداری سیدالشهدا (ع) در استان کرمان هستیم، برخی از این آسیب‌ها هم مانند بسیاری از آسیب‌های دیگر از پایتخت وارد شده است، نمونه‌اش هم همین درآوردن پیراهن توسط مردان و سینه‌زنی به صورت برهنه است که حرکتی ناشایست و زشت به شمار می‌آید و با فرهنگ کرمانی‌ها به شدت ناسازگار است.

از دیگر آسیب‌های عزاداری در ماه محرم و صفر می‌توان به استفاده از ابزارآلات نامناسب موسیقی، صدای بلند و آزاردهنده بلندگوها، استفاده از علم و عکس‌های منتسب به ائمه اطهار (ع) و همچنین آسیب‌های مرتبط به حوزه مداحی اشاره کرد.

مسئول شورای هماهنگی هیئت‌های مذهبی استان کرمان اظهار داشت: طی سال‌های اخیر آسیب‌هایی به عزاداری‌های حسینی در کرمان وارد شده است.

ایرج کامیابی تصریح کرد: سه، چهار شب در شهر کرمان تعدادی از آقایان در یکی از مجالس عزاداری پیراهن‌های خود را برای سینه‌زنی بیرون آورده‌اند که نباید این کار انجام شود و باید از تکرار آن جلوگیری به عمل آید، زیرا این امر یک آسیب جدی برای عزاداری است.

صدای طبل‌های دو متری موجب آزار مردم می‌شود

وی با اشاره به اینکه ما با بعضی از گروه‌های موزیک هیئت‌های مذهبی مشکل داریم، ابراز داشت: موزیک ویژه آیین عزاداری باید ملایم و گرم‌صدا باشد و نه اینکه از طبل‌های دو متری استفاده شود و گاهی شاهد این امر هستیم که یک هیئت 50 نفر گروه موزیک و فقط 30 نفر عضو دارد.

کامیابی عنوان کرد: صداهای سرسام‌آور بعضی از بلندگوها موجب اذیت و آزار مردم می‌شود و امام راحل و همچنین آیت‌الله جعفری نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان بارها در مورد صدای بلند بلندگوها تذکر داده‌اند و باید صدای بلندگوها فقط در فضای داخلی تکیه‌ها و حسینیه‌ها طنین‌انداز شود.

وی با بیان اینکه در محرم و صفر نباید عَلَم‌ها را به خیابان آورد، افزود: در سال گذشته چند هیئت عَلَم‌ها را بیرون آوردند که عَلَم‌ها به تکیه‌ها، حسینیه‌ها و مساجد برگردانده شد، زیرا طی سال‌های گذشته شاهد بودیم که در هنگام عَلَم‌گردانی چند نفر آسیب دیدند‌.

مسئول شورای هماهنگی هیئت‌های مذهبی استان کرمان گفت: فرهنگ عاشورایی توسط هیئت‌های مذهبی گسترش می‌یابد و هیئتی‌ها باید برای از بین بردن آسیب‌های عزاداری همکاری‌های لازم را انجام دهند.

هیچ نشانی از عَلَم در کتاب و سنت نیست

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان هم با اشاره به اینکه ما بدخواه هیئت‌ها نیستیم و نمی‌خواهیم به هیئتی‌ها دستور دهیم که چه بکنند و چه نکنند، افزود: هدف ما از بیان آسیب‌های عزاداری‌های حسینی این است که عزاداری‌های سالم و بدون مسئله برای رضای خداوند برگزار شود.

حجت‌الاسلام مهدی عرب‌پور عنوان کرد: در عَلَم هیچ نشانه‌ای از عزا نیست و زمانی که عَلَم می‌آید، اخلاص از بین می‌رود و با توجه به اینکه کودکان را بر روی عَلَم قرار می‌دادند این کار خطراتی را به همراه داشت.

وی تصریح کرد: نشانی از عَلَم‌چرخانی در کتاب، سنت و عقل وجود ندارد و هیئت‌ها عَلَم‌ها را در گوشه‌ای از حسینیه، تکیه و یا مسجد قرار دهند.

صدای بلندگوها را کم کنید

امام جمعه موقت کرمان از هیئت‌های عزاداری خواست که بلندگوها را فقط در داخل مکان عزاداری فعال کنند و افزود: هیچ کس با امام حسین (ع) مخالف نیست، اما اگر شما هم بیمار باشید، صدای بلند موجب اذیت و آزارتان می‌شود.

عرب‌پور بیان داشت: استفاده از سازهای بادی، طبل‌های کوچک و سنج برای عزاداری حسینی بلامانع است، اما تعداد اعضای گروه موزیک در هیئت‌ها نباید بیشتر از تعداد سینه‌زنان باشد.

وی با اشاره به اینکه حرفی نداریم که عکس بزرگان فوت شده در هیئت‌ها در گوشه‌ای از حسینیه، تکیه یا مسجد قرار گیرد، اذعان داشت: اینکه عکس سران هیئت‌ها در جلوی هیئت عزاداری قرار گیرد، حرکت صحیحی نیست، زیرا هیئت‌ها متعلق به عموم مردم است.

استفاده از آلات موسیقی برقی و تمثال ائمه معصوم (ع) در عزاداری‌ها ممنوع است

فرمانده انتظامی استان کرمان هم با بیان اینکه استفاده از آلات موسیقی برقی مانند اُرگ در عزاداری‌ها ممنوع است، افزود: هیئت‌های عزاداری می‌توانند از سنج، طبل ریز و یا شیپور استفاده کنند.

سردار حسین چناریان تصریح کرد: طی سال‌های گذشته در مواردی شاهد استفاده از آلات موسیقی برقی در آیین عزاداری حسینی بودیم که این امر در شأن هیئت‌ها نیست.

وی بیان داشت: استفاده از تمثال و عکس منتسب به ائمه معصوم (ع) در هیئت‌های عزاداری ممنوع است و هیئت‌ها از عکس شهدای عزیز به عنوان رهروان واقعی سیدالشهدا (ع) استفاده شود.

چناریان ابراز داشت: تهیه کارهای حجمی مانند قرار دادن یک نماد در بالای تریلر در عزاداری‌ها به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا ممنوع است.

--------------------------

گزارش از مهسا حقانیت

--------------------------

انتهای پیام/80019/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول