اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران:

تحقق 70 درصد از اهداف صادراتی / رایزنان بازرگانی به 30 کشور اعزام می‌شوند

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه 70 درصد از اهداف صادراتی ما محقق شده است، گفت: 30 درصد از برنامه‌های این حوزه عقب هستیم.

تحقق 70 درصد از اهداف صادراتی / رایزنان بازرگانی به 30 کشور اعزام می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج عبدالحمید اسدیان ظهر امروز در همایش روز صادرات در محل سینما بهمن این شهرستان اظهار کرد: صادرات عرصه محک خوردن اقتصاد کشورها است و هر اندازه میزان صادرات در جامعه‌ای بیشتر باشد از نظر اقتصادی پیشرفته‌تر است.

وی صادرات را المپیک اقتصادها تعریف کرد و با اشاره به متوسط رشد 8 درصدی صادرات جهان تصریح کرد: همه ظرفیت‌های کشورها در صادرات تجلی می‌یابد.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری کشورها در مناطق دیگر به دلیل مشکلات کم شد گفت: با این وجود نوعی همگرایی اقتصادی در جهان برای به دست آوردن بازار ایجاد شده است.

اسدیان با بیان اینکه در بسیاری مناطق دنیا موانع ارتقای ظرفیت‌ها برداشته شده است، گفت: اما متأسفانه ما چندان نتوانسته‌ایم از ظرفیت بازارهای منطقه استفاده کنیم.

وی افزود: البته به علت تحریم‌های چند ساله دشمنان هزینه‌ها در بخش صادرات افزایش یافت و محدودیت به وجود آمد ضمن آنکه بسیاری از کشورها نیز به دلیل ترس از تهدیدهای استکبار در این عرصه پا پیش نگذاشتند.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه تحریم‌ها ورود تکنولوژی جدید را محدود کرده است گفت: ما نیز به ناچار به سمت استفاده از فنآوری‌های شرقی و بویژه چین متمایل شده‌ایم.

اسدیان با تأکید بر اینکه برای ارائه محصول با کیفیت در بازارهای جهانی باید تکنولوژی برتر داشته باشیم اذعان کرد: این فنآوری برتر در شرق دنیا و چین وجود ندارد.

وی با اشاره به برخی مشکلات داخلی نیز طی سالیان گذشته گفت: تا چندی قبل ایران از نظر شرایط فراهم برای کسب و کار در میان 168 کشور رتبه 144 را در اختیار داشت.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت اشاره کرده است که قصد کاهش این رتبه به 100 را دارد، اما متأسفانه اخیراً در رده‌بندی جدید اعلام شده رتبه ما باز هم نزول کرده است و به جایگاه 152 رسیدیم.

اسدیان با بیان اینکه این رتبه معیاری برای ورود سرمایه‌گذاران به داخل کشور است گفت: صادرات ما تنها به چند کشور معدود منحصر شده است به گونه‌ای که 60 درصد صادرات ما به کشورهایی چون چین، عراق و افغانستان صورت می‌گیرد.

وی افزود: در طول سال وزن یک تن کالای صادراتی ما 386 دلار و وزن یک تن کالای وارداتی ما یک‌هزار و 506 دلار است که این موضوع نشان‌دهنده صادرات زیاد ما در مواد اولیه و واردات ماشین‌آلات و تکنولوژی است.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه وزن ارزش صادرات ما در 6 ماهه دوم سال گذشته کاهش یافت اظهار کرد: این میزان از 500 دلار به 432 دلار رسیده است.

اسدیان به عنوان نمونه به وضعیت سنگ آهن کشور اشاره کرد و گفت: طی 6 ماه نخست سال 91 رتبه صادراتی ما 10 بود که در سال‌جاری این جایگاه به رتبه یک تنزل یافته است.

وی افزود: معنای این قضیه این است که صادرات ما در این بخش بیشتر مبتنی بر مواد اولیه بوده و ارزش افزوده برای آن از سوی مرزها ایجاد شد.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه 70 درصد از اهداف صادراتی ما محقق شده است گفت: 30 درصد از برنامه‌های این حوزه عقب هستیم.

اسدیان با بیان اینکه دولت به دنبال برچیدن بروکراسی و طرح‌هایی چون شبنم است، اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت قول داده است مشکلات پیمان‌سپاری ارزی و مالیات را حل کند.

رایزن بازرگانی به 30 کشور اعزام می‌شوند

وی ظرفیت‌های بالای کشور در زمینه تجارت، رسالت وزارت و سازمان‌های متبوع در استان‌ها را جذب هیئت‌های تجاری خاجی به منظور شناسایی این ظرفیت‌ها عنوان کرد.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران افزود: اعزام و استقرار رایزن بازرگانی در حداقل 30 کشور دنیا از برنامه‌هایی است که با جدیت در حال پیگیری هستیم.

اسدیان با تأکید بر اینکه بهترین بازارها در اطراف ما وجود دارند به کشورهایی چون عراق، افغانستان و تاجیکستان به عنوان فرصت اشاره کرد و گفت: باید با تقویت بانک‌ها و صندوق ضمانت نسبت به توزیع شرکت‌های مدیریت صادرات اقدام کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر وجود ظرفیت‌های بالای اقتصادی کردستان تصریح کرد: با برگزاری همایش‌ها در مورد این ظرفیت‌ها و امکان تبادل تجارت با مناطق همجوار، بازرگانان کشورهای خارجی تمایل به حضور در بازار ایران خواهند داشت.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به بازار مناسب ترکیه برای فعالیت بازرگانان ایرانی اظهار کرد: می‌توان با جذب سرمایه‌گذاران ترک و با توجه به قدرت بالای بازاریابی آنها و تعرفه پایین کالاهای ترکیه در اروپا نسبت به ایجاد فرصتی مناسب اقدام کرد.

انتهای پیام/79012/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول