اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان:

25 درصد صادرات ایران به عراق از مرزهای کردستان است/اختصاص 2 منطقه ویژه اقتصادی به کردستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: 25 درصد صادرات ایران به عراق از طریق مرزهای کردستان انجام می‌شود.

25 درصد صادرات ایران به عراق از مرزهای کردستان است/اختصاص 2 منطقه ویژه اقتصادی به کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، پیمان اسراری امشب در جلسه صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان با سرکنسولگری ترکیه در ایران در سنندج اظهار کرد: در استان کردستان در سه حوزه صنعت، معدن و تجارت مزیت‌های بسیار خوبی برای توسعه تجارت خارجی وجود دارد.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی از جمله مزیت‌های بسیار خوب کردستان است، افزود: کردستان هم از نظر صنایع تبدیلی و هم از لحاظ داشتن منابع به‌ویژه در حوزه دامی و کشاورزی دارای بسترها و ظرفیت‌های خوبی است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، قسمت اعظم اقتصاد استان کردستان در حال حاضر بر پایه محصولات زراعی و باغی و دامداری است که اگر این مهم تبدیل به ارزش افزوده شود می‌تواند مزیت بسیار خوبی برای استان و بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کند.

به گفته اسراری، بخش معدن نیز با توجه به وجود معادن متنوع فلزی و غیرفلزی در استان از دیگر ظرفیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی است.

وی تصریح کرد: کردستان جزو پنج استان برتر کشور از لحاظ دارا بودن معادن است اما متاسفانه به دلیل وجود برخی از خلاها تاکنون از این ظرفیت به صورت مطلوب استفاده نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود:‌ فرآوری و ایجاد ارزش افزوده می‌تواند نقش بسزایی در استفاده از ظرفیت معادن موجود در استان داشته باشد.

اسراری تبدیل صنایع معدنی به صنعت را ضروری خواند و بیان داشت:‌ این بستر و ظرفیت مطلوبی است که می‌تواند در بخش سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.

وجود 11 بازارچه غیررسمی فعال

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تجارت خارجی را از دیگر مزیت‌های بسیار مطلوب در استان خواند و بیان داشت: کردستان به دلیل داشتن مرزهای طولانی با کشور عراق و داشتن دو مرز رسمی و 11 بازارچه غیررسمی فعال می‌تواند بستر مناسبی در زمینه تجارت خارجی باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش اعظمی از صادرات ایران اسلامی از دروازه‌های تجاری کردستان انجام می‌شود، بیان داشت: 25 درصد از کل صادرات ایران به کشور عراق از مرزهای این استان انجام می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: بیش از 5 میلیارد دلار صادرات ایران به کشور عراق به صورت سالانه از طریق مرزهای رسمی این استان انجام می‌شود از این رو ‌سهم بالای کردستان از صادرات می‌تواند، مزیت بسیار خوبی برای تجار خارجی باشد.

اسراری با بیان اینکه در راستای توسعه صادرات و ایجاد زیرساخت‌های لازم در این خصوص نسبت به سال‌های گذشته در استان حرکت‌های مطلوبی صورت گرفته است، بیان داشت: خلاءهایی در این حوزه وجود دارد که برای برطرف کردن آن باید تلاش شود.

اختصاص 2 منطقه ویژه اقتصادی به کردستان

وی با اشاره به اختصاص دو منطقه ویژه برای استان کردستان بیان داشت: به منظور تحقق این دو منطقه ویژه اقتصادی اقدامات خوبی آغاز شده که امیدواریم به زودی شاهد تحقق این مهم در استان باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه کردستان آمادگی کار در حوزه مناطق ویژه را با کشور ترکیه دارد، تصریح کرد: واگذاری این مهم به بخش خصوصی مهم‌ترین رسالت این سازمان است و اگر از سوی بخش خصوصی ترکیه تمایل وجود داشته باشد ما آماده کار هستیم.

وی ایجاد یک همپوشانی در زمینه تجارت در کشور عراق بین دو کشور را ضروری خواند و بیان داشت: ایران و ترکیه در حال حاضر در کشور عراق برای عرضه محصولات رقیب هستند و با شروع یک سرمایه‌گذاری مشترک می‌توانیم محصولات را پابه‌پای هم ارائه دهیم و به نتایج بهتری دست یابیم.

اسراری بر منطقه‌ای شدن اقتصاد و بهره‌گیری از توانایی تمامی استان‌ها تاکید کرد و گفت: منطقه‌ای شدن اقتصاد و درگیر کردن استان‌های مرزی دو کشور ایران و ترکیه می‌تواند در رشد تجارت و افزایش مراودات تاثیر بسزایی داشته باشد.

حضور تشکل‌های کمیته پیگیری ارتباط با ترکیه

وی در پایان خواستار حضور تشکل‌های کمیته پیگیری ارتباط با ترکیه و ارائه مطالبات و بسته‌های سرمایه‌گذاری توسط اعضا با محوریت بخش خصوصی شد و بیان داشت: معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری تبادل انجمن‌های تخصصی و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در زمینه توانمندی و ظرفیت‌ها می‌تواند در راستای تحقق اهداف نقش مهمی داشته باشد.

انتهای پیام/79002/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول