اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نیمه نخست امسال صورت گرفت

صادرات غیر نفتی 14.7 میلیارد دلاری کشور

مدیرکل دفتر خدمات مهندسی صادرات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: میزان صادرات غیر نفتی در 6 ماهه سال‌جاری بدون احتساب میعانات گازی 14.7 میلیارد دلار بوده است.

صادرات غیر نفتی 14.7 میلیارد دلاری کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمد حسینی‌‌محمدی صبح امروز در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی اظهار داشت: در سال گذشته با توجه به محدودیت‌هایی که برای فعالان اقتصادی ایجاد شد نتوانستیم به اهداف پیش‌بینی شده دست یابیم و حدود چهار درصد نسبت به سال 90 کاهش صادرات داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید با همراهی بخش‌های مختلف زمینه تحقق صادرات 200 میلیارد دلاری پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه را فراهم سازد، گفت: متاسفانه در حال حاضر تراز تجاری کشور منفی است و ارزش و حجم کالاهای وارداتی و صادراتی در حد پیش‌بینی‌های برنامه پنجم نیست.

مدیرکل دفتر خدمات مهندسی صادرات سازمان توسعه تجارت ایران افزود: میزان صادرات کالاهای غیر نفتی در سال گذشته با احتساب میعانات گازی معادل 41.4 میلیارد دلار و میزان صادرات شش ماهه سال جاری بدون احتساب میعانات گازی 14.7 میلیارد دلار بوده است و 3.7 کاهش ارزشی و 14.7 افزایش وزنی نسبت به سال گذشته داشته که این نشان دهنده بی‌تدبیری در تولید کیفی و خام فروشی است.

حسینی ‌محمدی میزان محصولات پتروشیمی را 6 میلیون و 765 هزار تن به ارزش چهار هزار و 841 میلیون دلار عنوان کرد و با اشاره به عملکرد فنی مهندسی شش ماهه نخست سال جاری بیان کرد: ارزش صادرات 26 پروژه این حوزه 1.4 میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به سقوط 14 پله‌ای ایران در حوزه صادرات اظهار داشت: بر اساس گزارش اخیر بانک جهانی کشور ایران از رتبه 139 به 154 رسیده است که این فضا باید با برنامه‌های مطالعاتی دولت و همت و مشارکت واحدهای تولید کننده و صادر کننده پر شود و جایگاه ایران ارتقاء یابد.

مدیرکل دفتر خدمات مهندسی صادرات سازمان توسعه تجارت ایران اهم برنامه‌های کلیدی وزارت صنعت معدن و تجارت در حوزه تجارت خارجی را ارتقاء شاخص‌های فضای کسب و کار، توسعه زیر ساخت‌های تجاری، افزایش صادرات غیر نفتی با ارزش، توانمندسازی بنگاه‌ها و تشکل‌های صادراتی، شناسایی چالش‌های اساسی فراروی تجارت خارجی با مشارکت فعالان اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی و توجه ویژه به فرصت‌های صادراتی استان‌ها عنوان کرد.

حسینی ‌محمدی همچنین مشکلات و چالش‌های فراروی تجارت خارجی را ممنوعیت صادراتی و محدودیت اقلام صادراتی، گشایش اعتبارات اسنادی، محدودیت منابع مالی برای مشوق‌های صادراتی، مشکلات حمل و نقل کالاهای صادراتی، افزایش ریسک تجارت و پوشش‌های بیمه‌ای، استرداد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی، ورود موقت مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و بازپرداخت تسهیلات بانکی عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان مرکزی در سال 90 و 91 توانسته به عدد صادراتی خود دست یابد و ثابت کند که صادرات استان متکی به نفت نبوده است، ابراز داشت: این استان در 6 ماهه اول امسال 490 میلیون دلار صادرات داشته و از بین 31 استان کشور توانسته رتبه هشتم را کسب کند.

مدیرکل دفتر خدمات مهندسی صادرات سازمان توسعه تجارت ایران خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و تنوع محصولات تولیدی کشاورزی، صنعتی و خدمات فنی و مهندسی موجود در استان تا پایان سال، میزان صادرات این استان از مرز یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده بگذرد.

انتهای پیام/87002/ر40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول