اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از انصراف 100 دانشجوی غیرایرانی از دانشگاه امام خمینی(ره)

تأییدهای دانشجویان غیرایرانی و تکذیب‌های رئیس دانشگاه!

با وجود صحبت‌های دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین پیرامون انصراف حدود 100 دانشجوی غیرایرانی به دلیل افزایش شهریه‌ها، رئیس این دانشگاه‌ها این ادعا را تکذیب می‌کند.

تأییدهای دانشجویان غیرایرانی و تکذیب‌های رئیس دانشگاه!

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، پس از رسانه‌ای شدن انصراف برخی از دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین به دلیل افزایش شهریه و بالا رفتن هزینه خدمات رفاهی، در واکنشی عبدالعلی آل‌بویه رئیس این دانشگاه این انصراف‌ها را طبیعی دانست.

پس از پیگیری‌های مستمر دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی قزوین به ویژه دانشجویان افغانی از وضعیت نامساعد به وجود آمده، خبرنگار فارس در قزوین تصمیم گرفت که اذهان عمومی را از صحت‌و‌سقم این موضوع مطلع کند.

در همین خصوص با یکی از دانشجویان افغانی که در ترم پنج رشته علوم سیاسی این دانشگاه مشغول به تحصیل است و از افرادی به شمار می‌آید که مسئول پیگیری این مسئله بوده، گفت‌وگویی کرده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

 

از چه زمانی افزایش شهریه برای دانشجویان غیرایرانی مطرح شد؟

از سال 86 که من در این دانشگاه حضور داشتم تا سال91 مصوبات و نرخ هزینه‌هایی که از دانشجویان غیرایرانی گرفته می‌شد کاملا مشخص بوده، اما از سال قبل که ما به نرخ ارز مرجع، 550 هزار تومان شهریه پرداخت می‌کردیم تا امسال شهریه‌ها بسیار افزایش پیدا کرده است و به دلیل اینکه نرخ ارز مبادلاتی مبنا قرار گرفته ما یک میلیون و 200 هزار تومان شهریه پرداخت می‌کنیم.

این دانشجوی افغانی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که دانشگاه هنگامی که ما را پذیرفته، برآورد هزینه کرده است و علاوه بر این به اساتید هم به نرخ یورو حقوق داده نمی‌شود و دانشگاه حساب کرده که اگر از دانشجویان 550 هزار تومان بگیرد به مشکل بر نخواهد خورد.

دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی(ره) قزوین افزود: تمامی دانشجویانی که وارد دانشگاه شده‌اند برای خودشان بر اساس 550 هزار تومان برآورد هزینه کرده‌اند و این افزایش شهریه سبب شده است که تعدادی از دانشجویان انصراف بدهند و تعدادی هم به زحمت امورات خود را سپری می‌کنند.

این دانشجو خاطرنشان کرد: دانشگاه ما را در عمل انجام شده قرار داده و برخی از دانشجویان تنها دو یا سه ترم تا اتمام تحصیلشان مانده است که باید خودشان را به سختی و زحمت بیاندازند تا شهریه را بتوانند پرداخت کنند؛ از طرفی درآمد دانشجویان افغانی به ریال بوده و دانشجویان افغانی مانند دانشجویان کشورهای دیگر نیستند که درآمدشان یورو باشد.

آیا با افزایش شهریه‌ها امکانات رفاهی دانشجویان مطلوب شده است؟

باید بگویم که در قبال افزایش صورت گرفته امکانات رفاهی در نظر گرفته نشده است و ما در امکاناتی مانند خوابگاه و حتی رزرو غذا هم مشکلاتی داریم و شهریه خوابگاه‌ها نیز از 350 هزار تومان به 800 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

این دانشجوی افغانی اظهار داشت: بحث خوابگاه‌ها باید آسیب‌شناسی شود درحالی که 50 درصد دانشجویان غیر ایرانی ما دختر هستند، این‌ها وقتی نتوانند که به خوابگاه بروند و شهریه را بپردازند، مجبورند در داخل قزوین اسکان پیدا کنند و این دختران در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین تصریح کرد: وقتی که شما دانشجو پذیرش می‌‌کنید باید مسئولیت آن‌ها را هم قبول کنید و امنیت آن‌ها را برقرار کنید و این امر سبب شده است که تعدادی از دانشجویان افغانی انصراف دهند و باقی‌مانده آنها هم به سختی در حال امرار معاش هستند. 

وی بیان کرد: پس نتیجه می‌گیریم اینکه دانشگاه می‌گوید که نرخ ارز مرجع حذف شده و ما حتی به دانشجویان لطف هم کرده‌ایم بهانه‌ای بیش نیست و آن‌ها عمق قضیه را نگاه نمی‌کنند و به این قضیه توجه ندارند که دانشجویانی که وارد دانشگاه شده‌اند برآورد هزینه کرده و در صورت رفع نشدن این موضوع دانشجویان با مشکلاتی اساسی بر می‌خورند.

رئیس دانشگاه معتقد است که مشکلات از سمت بانک مرکزی بوده و دانشگاه هیچ مشکلی ندارد، در خصوص این موضوع چه نظری دارید؟

در دانشگاه‌های دیگر هم همین بحث موجود بوده و در دانشگاه‌هایی مانند تهران و مشهد این موضوع رفع شده است و حتی این موضوع را مطرح کردند که این قانون برای دانشجویان ورودی 92 اجرا شود چراکه خود آن‌ها این افزایش قیمت را قبول کرده‌اند و ورودی‌های سال‌های قبل از اجرای این قانون مستثنی باشند.

این دانشجوی افغانی عنوان کرد: ما حتی سعی می‌کنیم که این موضوع را از طریق مراجع عظام پیگیری کنیم چراکه با ما توافق نشده است این هزینه را پرداخت کنیم و آن‌ها یک‌دفعه این افزایش را به دانشجویان متحمل کرده‌اند و اینکه آیا این افزایش شهریه‌ها به این صورت حرام نیست!.

دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی قزوین افزود: هنگامی که شرع در مقابل قانون قرار گیرد بدون شک شرع پیروز است و حکومت و دانشگاه ما اسلامی است و کسانی که در این دانشگاه درس می‌خوانند مطمئنا خط مشی این دانشگاه را دنبال کرده و به نوعی سفیر فرهنگی ایران در افغانستان می‌توانند، باشند.

آیا برای کاهش هزینه شهریه راهکاری هم دارید؟

راه‌های زیادی برای کاهش شهریه دانشجویان غیرایرانی وجود دارد به طور مثال مانند دانشگاه مشهد می‌توانند به دانشجویان تخفیف دهند و یا امکانات رفاهی بیشتری در اختیار ما قرار دهند تا مجبور نشویم که هزینه‌های گزاف صرف امکانات رفاهی کنیم ولی متأسفانه دانشگاه هیچگونه تعاملی با ما نداشته است.

تعداد انصراف‌دهندگان تا به حال به چند نفر رسیده است؟

تا به حال حدود 100 نفر از دانشجویان انصراف داده‌اند و 50 نفر دیگر هم تصمیم دارند که انصراف دهند که ما می‌توانیم لیست اسامی انصراف‌دهندگان را هم ارائه دهیم.

حرف پایانی...

در انتها امیدواریم که دانشگاه با ما مساعدت کند و همان‌طور که لطف کرده‌اند و ما را پذیرفته‌اند، همانطور هم به ما تخفیف دهند و مشکلات شهریه را برطرف کنند.

این اظهارات یکی از دانشجویان افغانی بود که به نمایندگی از تعدادی از دانشجویان غیر‌ایرانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین صحبت‌های خود را بیان کرد.

ولی نکته قابل توجه این است که بر خلاف صحبت‌های این دانشجو، طبق خبری که به نقل از رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین در سایت این دانشگاه منتشر شده، عبدالعلی آل‌بویه با بیان اینکه انصراف از دانشگاه یک موضوع طبیعی بوده و امسال نیز سیر طبیعی داشته است، می‌گوید: هر ساله طی انجام فرآیند ثبت‌نام یا پس از بررسی مدارک برخی از افراد که دارای شرایط ثبت‌نام نیستند و یا پس از برآورد هزینه‌ها به علت عدم تمکن مالی از ثبت‌نام منصرف می‌شوند؛ به عنوان مثال در بین دانشجویان کشور دوست و برادر افغانستان در سال 90  از مجموع 61 دانشجو 23 نفر و در سال 91 از مجموع 106 دانشجو 45 نفر و در سال جاری از مجموع 775 نفر دانشجوی افغانی تا این لحظه فقط سه نفر از ادامه تحصیل انصراف داده‌اند.

وی تصریح می‌کند: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از سال 1386 تاکنون نه تنها هیچ افزایشی در شهریه‌های آموزشی و رفاهی دانشجویان غیرایرانی اعمال نکرده بلکه شهریه‌های مصوب را کاهش نیز داده است. این درحالی است که بر اساس مصوبات هیئت امنای دانشگاه که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری ابلاغ شده است، این دانشگاه از سال 1386 هر ساله مجاز شده  که 15 درصد شهریه‌ها را افزایش دهد.

آل‌بویه در خصوص گرفتن شهریه به ریال از دانشجویان گفت: دانشگاه برای رفاه حال دانشجویان کشور افغانستان که در ایران مقیم هستند موافقت کرد که آن‌ها معادل ریالی شهریه‏ خود را بر اساس نرخ تعیین شده یورو توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پرداخت کنند تا مجبور نشوند برای پرداخت ارز آن را به نرخ آزاد تهیه کنند.

با وجود اینکه تناقضات بسیاری بین صحبت‌های دانشجویان غیرایرانی و رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین است، امیدواریم تدابیری برای مشکلات دانشجویان غیرایرانی این دانشگاه اندیشیده شود و این دانشگاه کماکان در مسیر اساسنامه و اهداف بین‌المللی خود حرکت کند.

انتهای پیام/77007/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول